י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

שמים סגורים: הטיסות הישראליות מנתב"ג קורקעו

החברות הישראליות הקדימו טיסות לפני כניסת השביתה לתוקף • הבוקר צפויים מאות עובדי אל על ארקיע וישראייר לעלות לירושלים ולהפגין מול ישיבת הממשלה

נמל התעופה בן גוריון.
נמל התעופה בן גוריון.



החלה השביתה הכללית של עובדי חברות התעופה הישראליות. זאת בעקבות החלטת הממשלה לדון היום ביישום הסכם "שמיים פתוחים" במתכונתו הנוכחית בישיבת הממשלה וללא כל התאמות לחברות התעופה הישראליות. בהסתדרות מדגישים כי מדובר בשביתה ללא הגבלת זמן.

העובדים מוחים גם על הסתרת הדוח הסודי של משרד התחבורה מהציבור ומשרי הממשלה הקובע שקיימת סכנת קריסה ממשית של חברות התעופה, דבר המהווה הטעיה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה. לא מדובר בדוח חדש אלא בדוח פנימי שחובר ופורסם בעבר ובחן בין היתר מה יקרה אם חברה ישראלית תקרוס בעקבות השמים הפתוחים. בין היתר נבחנו תסריטים לפיהם אל על תקרוס גם בלי קשר ל"שמים פתוחים". במקרה כזה, גם נבחנה האפשרות של הלאמת אל על.

יו"ר ההסתדרות עופר עיני פנה אתמול בלילה בקריאה דחופה לרה"מ, בנימין נתניהו: "הנני פונה אליך בשעה גורלית זו בקריאה דחופה אל ממשלת ישראל ושריה כולם, להימנע מקבלת החלטות היסטוריות קשות והרסניות, ללא דיון ענייני ועל בסיס מידע חסר ומטעה, בעניין אישור הסכם 'שמיים פתוחים'".

עוד אמר עיני לגבי הדוח הסודי של משרד התחבורה הקובע שקיימת סכנת קריסה ממשית של חברות התעופה, הוסתר מהציבור ולא הוצג בפני שרי הממשלה: "אי הצגת 'הדוח הסודי' בפני חברי הממשלה מהווה הטעיה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה בנושא בעל חשיבות לאומית רבה".

יו"ר ההסתדרות קרא לרה"מ להיכנס לתהליך מסודר של דיון וליבון רציני בסוגיה לאומית מהותית זו, תוך שמיעת ושיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר ותוך קיום מו"מ לשמירת זכויות עובדי ענף התעופה האזרחית בישראל והבטחת המשך קיום חברות התעופה הישראליות.

יו"ר איגוד הטייסים הארצי, קברניט רוני זהר, הביע תמיכה מלאה בהסתדרות ובוועדי עובדי חברות התעופה הישראליות במאבקם נגד הסכם השמיים הפתוחים: "איגוד הטייסים, שליווה את המשא ומתן בנושא כמשקיף, מודע היטב לחסרונותיו של ההסכם במתכונתו הנוכחית. אנו תומכים עקרונית בעקרון של שמיים פתוחים ותחרות חופשית, אך כמו בכל הסכם הסוד מצוי בפרטים הקטנים. במהלך הדיונים צפה האיגוד איך מדינת ישראל מוותרת פעם אחר פעם על אותם עקרונות שהיא עצמה הציבה כתנאי להסכם שישמור על קיומה של תעופה ישראלית חזקה אל מול ענקי התעופה הדורסניים מאירופה. בסופו של תהליך, נותרנו עם הסכם אשר כותרתו זהה 'שמיים פתוחים' אך מסעיפיו נעדרים עקרונות הכרחיים לשמירת חוסנה של התעופה הישראלית".

,

העובדים עולים לי-ם

בשעה 10:00 צפויים מאות עובדי אל על ארקיע וישראייר לעלות לירושלים ולהפגין מול ישיבת הממשלה בירושלים.

רגע לפני התחלת השביתה ב-5:00 של כל הטיסות היוצאות מנתב"ג (לחו"ל ולאילת) של אל על, ארקיע וישראייר במחאה על כוונת הממשלה לאשר היום בישיבתה השבועית את הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי, רשות שדות התעופה (רש"ת) מדווחת על החלטת החברות הישראליות להקדים כ-11-13 טיסות שהיו אמורות לצאת היום אחרי השעה 5:00 לשעה 4:00.

בעקבות החלטה זו - שמשמעותה צמצום נזק כספי ותדמיתי לחברות – נתב"ג נערך אתמול (מוצ"ש) לקלוט את אלפי הנוסעים הצפויים לטוס במאסה ליעדים שונים בעולם. מרשות שדות התעופה (רש"ת) נמסר כי לאור החלטה זו של שלושת חברות התעופה הישראליות להקדים בשעה מספר טיסות, רש"ת ביקשה וקיבלה מרשות התעופה האזרחית (רת"א) אישור לאפשר המראות בשעה 4:00 מנתב"ג, שעה שבדרך כלל, להוציא עונות שיא, השדה סגור יחסית.

מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, אף הורה על הערכות מיוחדת לטיפול בעשרות הטיסות הצפויות ובאלפי הנוסעים שאמורים להגיע בבת אחת לשדה. כמו כן, עם צאת השבת תתקיים ישיבה מיוחדת בראשות זכאי עם כלל הגופים המקצועיים האמונים על מתן השירות לנוסע. מרש"ת קוראים לציבור הנוסעים להקדים הגעתם לטרמינל 3 לאור העומס הצפוי.

בתוך כך, לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים פרסמה אתמול כי היא נותנת רוח גבית לממשלה וסבורה כי עליה לאשר את ההסכם. "ההסכם טוב למשק ויתרום לתעשיית התיירות, למסחר ולשירותים וכן יוסיף מקומות עבודה בפריפריה ובמקביל יוזיל לאזרחים את מחירי כרטיסי הטיסה לחו"ל", אמר הערב צביקה אורן, יו"ר לשכת התיאום. עוד אמר כי אי אפשר לעמוד בפני הקידמה והתחרות וכי הממשלה צריכה לשאוף למינימום פגיעה בחברות התעופה הישראליות אך הניסיון שנצבר בענפים אחרים מוכיח כי תחרות תורמת לפעילות כלכלית ומיטיבה עם האזרחים.

עוד יצוין כי ביום שישי האחרון, שרי האוצר והתחבורה, יאיר לפיד וישראל כץ, נועדו בנושא תקציב משרד התחבורה, אך גם דנו בסוגיית השמים הפתוחים. גורמים במשרד התחבורה מסרו ל"גלובס" כי לפיד הבטיח לכץ את תמיכתו בהסכם בישיבת הממשלה ביום ראשון.
,
שמים פתוחים שביתה הסכם חברות ישראליות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד