י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

דרמה • מדוע התפטר חתנו של הרב לנדא מכל תפקידיו?

הגר"י בלינוב, חתנו של הגרמי"ל לנדא ומי שהסתמן כיורשו, מתפטר מכל תפקידיו במערכת הכשרות • מאשים: "ישנם אנשים שמחזיקים את הרב לנדא בגרונו והפכוהו לבן ערובה"

הרב בלינוב וחותנו הגרמי"ל לנדא. צילום: אתר שטורעם
הרב בלינוב וחותנו הגרמי"ל לנדא. צילום: אתר שטורעם



החששות הופכים למציאות: מערכת הכשרות ושירותי הדת של הגרמי"ל לנדא אב"ד בני ברק, עומדים בפני טלטלה אדירה, שעלולה להשליך באורח מכוער, על גורל כל האגפים הנלווים לרבנות העיר, כבר בטווח המידי.

הגאון רבי יוסף יצחק בלינוב, רב מרכז העיר בני ברק, מורה צדק בבית ההוראה של חמיו הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא אב"ד בני ברק וראש כולל פעמי יעקב, שסומן על ידי חמיו כיורשו העתידי, לפחות בכל הנוגע לממלא מקומו במערכת הכשרות, הטיל פצצה באסיפה סגורה שכינס אמש (שני), בהשתתפות נציגים ממספר קהילות חסידיות בעיר, ובה הודיע כי הוא מניח את המפתחות על השולחן ומתפטר מכל התפקידים והמשרות אותם מילא, בשרות ובשליחות חותנו, לאור התסכול הממושך שצבר ממאבקי הכח הבלתי פוסקים המתרחשים בחצר האחורית, ואילו גם זו הגלויה, בסביבת האנשים, המקיפים את חמיו.

ממידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' עולה, כי הגרמי"ל עצמו טרם שמע על ההתפטרות הרועמת, וכי בשלב זה הוא ממודר מכל החדשות הסנסציונית שזורמות מאחורי גבו וללא ידיעתו.

יש בה בפרשיה שמטלטלת את בני-ברק, הרבה אמוציות, דם רע, אינטריגות, תככים, אינטרסנטיות, מאבקי שליטה, מונופוליזם, וכיפופי ידיים ויסלח לנו הקורא אם דילגנו על חלק מהניואנסים, המרכיבים את הפרישה המלווה באקורדים צורמים ביותר, שטרם ברור בשלב זה, אם היא בכלל הפיכה והאם מישהו יבצע כאן רגרסיה כלשהי, לאור התבצרות הצדדים בעמדותיהם.

הגרמי"ל לנדא וחתנו (מימין). צילום: ארכיוןצילום: הגרמי"ל לנדא וחתנו (מימין). צילום: ארכיון
הגרמי"ל לנדא וחתנו (מימין). צילום: ארכיון


"מחזיקים בגרונו של הרב לנדא"

הרב לנדא, הכניס את חתנו הרב בלינוב אל המערכת , ומינה אותו כגורם אחראי ופעיל בתחומים שונים בעיר . הרב בלינוב שימש כאיש מטעמו בשלל תפקידים בעיר. החל במינוי לראש הכולל 'פעמי יעקב', מינוי כדומ"ץ בבית דינו, כרב במרכז העיר וכיו"ר לשכת ההוראה. בנוסף, היה אחראי על תחומים שונים כמו העירובין, המקוואות לשכת 'הלכה למעשה - סת"ם' ועוד.

חלפו זמנים, והרב לנדא שלאורך כל השנים היה אישיות מאוד ריכוזית וריכז את כל הסמכויות בידו, כעולה מתוך אישיות האסרטיבית, חש כי כוחו איננו במתניו כבשנים עברו, וביקש לבצע מינוי פרסונלי ראשון במעלה. הוא דרש מחתנו כי ייקח לידיו גם חלק מן המושכות הקשורות בענף הכשרות - וזה נענה לבקשתו. הרב בלינוב היה אחראי על תחום התולעים ועל מערכת השחיטה, בה- בפרט בתקופה האחרונה- נשא במשבצת מלאה, כאשר אף היה זה שנסע מטעם מערכת הכשרות לחו"ל, כדי לפקח על שחיטת הבקר המיובא.

אולם השלווה והרוגע, בלשון המעטה, היו ממנו והלאה. גורמים המקורבים למערכת הכשרות של הרב לנדא מוסרים ל'בחדרי חרדים', שהבעיה מתחילה ונגמרת, בחלק מתוך הקדקודים המרכזיים , המתנהלים כרצונם ועשו במערכות השונות כבשלהם, השולטים ביד רמה בכל תחומי רבנות העיר והחמור מכל, 'מחזיקים בגרונו של הרב לנדא ולקחוהו כבן ערובה' כהגדרתם, כאשר הם מנצלים את עובדת היותו בא בימים, לצורך יישום מאווייהם השונים.

"הם טרפדו מינויים. הם הרחיקו משגיחים שלא נשאו חן בעיניהם ללא כל סיבה מוצדקת. התערבו בכל תחום, תקעו מקלות וחסמו כל , פרויקט, מיזם או קידום. בלעדיהם יכלה מערכת הכשרות להתפתח ולהתקדם עשרת מונים. מדובר באנשים צרי אופקים הסבורים כי שליטתם תתעצם , בכך שימנעו מאחרים להתקדם", מטיחים המבקרים.

אבל הבעיה הקרדינלית עוד לפנינו. מסתבר שאותם פעילים, לא יישרו קו עם רצונו של מורם ורבם וראש המערכת הרב לנדא, והם הצרו את צעדיו של הרב בלינוב, בכל שעל.

"הם התנשאו מעליו, מיררו את חייו, הטילו ווטו על כל מהלך שניסה להוביל, פשוט לא נתנו לו לעבוד ולמלא את תפקידו בנאמנות וברצינות המאפיינת אותו. ולא רק בתחום הכשרות, אלא בכל משרה בה נשא, התערבו והביעו את דעתם".

הגרמי"ל לנדא. צילום:  יעקב נחומי צילום: הגרמי"ל לנדא. צילום: יעקב נחומי
הגרמי"ל לנדא. צילום: יעקב נחומי


"אינני אדם של מריבות. כשל כוחי לשאת בעול ההנהגה"

במשך שנים, ניסה הרב בלינוב לתמרן בין גחמותיהם ושאיפותיהם של אנשי החצר לבין צרכי הכשרות והרבנות השונים, באורח ענייני וללא משוא פנים, אולם הדבר לא עלה בידו.

באסיפה בה השתתפו, הרב שמחה קרקובסקי מלעלוב, הרב מרדכי גרליץ מנדבורנה, הרב שמחה שטיצברג מגור ועוד עסקנים נכבדים, קבל הרב בלינוב, כי חווה מידי מספר מאותם ראשי המערכת 'טרור אישי ובלתי נסבל'.

הקש ששבר את גב הגמל היה פרשיית הפצעת מוצרי הבשר החדשים של חברת 'סגול'. מי שדחף והניע את המהלך בכל כוחו היה הרב בלינוה, שטען ללא הרף, כי אסור שיהיה לחברת ברקאי מונופול על שוק הבשר. "הכנסת גורם תחרותי, יכול להביא בשורה לתושבים, שכן המחירים ירדו ואולי אף יצנחו במקצת וגם איכות המוצרים תשתפר. בכלל, אסור למערכת כשרות להישען רק על יצרן אחד בכל ענף מזון שזה רק לא יהיה", הבהיר הרב בלינוב לכל מי שרק היה מעוניין לשמוע.

אולם הבעלים של ברקאי דורון עזרי, דחף וניסה להפעיל את כל השפעתו על ראשי המערכת, לבל יאשרו את הכנסת הגורם התחרותי, והשתמש בהם ככלי שרת וכמנוף לחץ בלתי פוסק. בסופו של דבר, גברה ידו של הרב בלינוב ומוצרי הבשר של 'סגול' הופצו בחנויות השיווק.

מהלך יומרני זה, נתפס אצל אותם קדקודים כקריאת תיגר משמעותית וכמי שמנסה לשמוט את הקרקע מתחת רגליהם. זה מה שכנראה גם הוביל בסופו של דבר להתפטרות הדרמטית.

"המצב גובל באנרכיה של ממש. נמאס לי מכל המהלכים הללו", תינה הרב בלינוב בקול נוגה וסדוק, כשהוא רואה כיצד מפעל חייו של חמיו הולך וקורס. "אינני אדם של מריבות. כשל כוחי לשאת בעול ההנהגה. חותני שיחיה איננו מודע למה שקורה סביבו, לצערי. מיציתי את דרכי במשרותיי ובתפקידי השונים. אני פורש. אמשיך להרביץ תורה ולמסור שיעורים כדרכי, אבל אין לי כל רצון וחשק להמשיך בתפקידים פונקציונאליים כלשהם. ישחקו הנערים לפנינו ויתנו לי מנוחה", כך פחות או יותר, היה רוח הדברים שנאמרו באסיפה.

במערכת הכשרות של הרב לנדא, היו מופתעים מהמהלך הסנסציוני. מרביתם של מנהלי המערכת, לא שיערו שכדור השלג הזה יתגלגל ויתנפח לממדים כאלו. כמובן, שהם אף סרבו להגיב ולאשר את הדברים או את ההאשמות הכבדים שהוטחו בהם.

לא ברור, כיצד מערכת הכשרות תצליח להרים את ראשה לנוכח הגלים הסוערים הפוקדים אותה עם הודעת הפרישה. מה שבטוח, כי עוד צפויות טלטלות ושינויים מרחיקי לכת, שבשלב זה, מוקדם לצפותם.



בלינוב לנדא התפטרות מאחורי הקלעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד