כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

רישיונכם חשוב לכם? אלה עבירות התנועה שאתם חייבים להתרחק מהן

יש סוגים שונים של עבירות תנועה ולכל אחד חומרה שונה וחוקים שונים • אלו העבירות שאתם חייבים להתרחק מהן

רישיונכם חשוב לכם? אלה עבירות התנועה שאתם חייבים להתרחק מהן
עבירת תנועה צילום: FREEPIK

פקודת התעבורה (נוסח חדש) ותקנות התעבורה, תשכ"א-1961, מגדירה עבירת תנועה כעבירה שעניינה הפרה של חוק התנועה. יש סוגים שונים של עבירות תנועה, והחוק קובע את הענישה למי שעובר על חוקי התנועה הקיימים.

המדינה הנהיגה שני סוגים מרכזיים של עבירות תנועה - עבירות מסוג ברירת קנס ועבירה מסוג ברירת משפט. העבירות השונות נעות מענישה קלה יחסית הכוללת קנס כספי נמוך, ועד עבירות חמורות, מהן בהחלט כדאי להימנע ולהתרחק, הכרוכות בענישה קשה שיכולה להגיע למאסר ממושך בפועל. ראוי לציין כי משרד הרישוי החל להנהיג את שיטת הנקודות, שיטה שלפיה יש עבירות מסוימות שלצד הענישה מתלוות לעבירה גם נקודות, וכאשר הנהג צובר  לחובתו יותר מ-22 נקודות יוטלו עליו אמצעי תיקון כמו קורס נהיגה נכונה ומבחן בסופו, מבחן עיוני (תיאוריה), מבחן מעשי בנהיגה (טסט), פסילת רישיון ובדיקות רפואיות במרב"ד.

עבירות תנועה קלות

עבירות התנועה הקלות הן מסוג ברירת קנס. זו שיטה עליה הוחלט במדינת ישראל, כלומר על ביצוע העבירה יוטל על הנהג קנס. הנהג יכול לשלם את הקנס שהוטל עליו בגין עבירת התנועה שהוא ביצע, באפשרותו גם לבקש להישפט על העבירה בבית משפט. העבירות הנחשבות לקלות לא יוצרות סיכון לנהג או לתאונת דרכים, לכן חומרת הענישה קלה בהתאם, לעומת העבירות החמורות שיוצרות סיכון רב לתאונת דרכים, לנהג ולשאר המשתמשים בדרך, על כן חלקן כוללות ענישה חמורה כמו מאסר ממושך בפועל.

חשוב לדעת כי עבירה עם ברירת קנס מחייבת את הנהג לשלם תוך זמן קצוב את הקנס, תוך 15 ימים ממועד ביצוע העבירה, אלא אם הוא בחר להישפט ואז עליו להתייצב לדיון בבית המשפט ולשטוח את טיעוניו כדי לנסות לשכנע את השופט לוותר על הקנס ולא להאשימו. אם הנהג בוחר לשלם את הקנס רואים אותו כמי שמודה בביצוע העבירה, לכן עליו לשאת בעונש הקבוע בחוק.

דוגמאות לעבירות התנועה הקלות יחסית:

  • נסיעה על שטח הפרדה.
  • נהיגה ברכב ללא תעודה.
  • היעדר מספר רישום על גרור.
  • נהיגה ברכב ללא ביטוח.

עבירות תנועה חמורות

עבירות תנועה חמורות הן עבירות מסוג ברירת משפט, עם זאת השוטר יכול בהתאם לשיקול דעתו להמיר את הדו"ח באזהרה, בהתאם לסוג העבירה ונסיבותיה, ותוך התייחסות לעבר התעבורתי של הנהג והתנהגותו בעת המפגש עם השוטר.

לעבירות החמורות מתלווה קנס גבוה ונקודות, חלקן כוללות גם מאסר בפועל, כמו בעבירה שבה הנהג הפקיר נהגים ונוסעים לאחר תאונת דרכים או שהעבירה גרמה למוות בקלות דעת או ברשלנות.

אם אתם מואשמים בעבירות תנועה קלות או חמורות, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה לענייני תעבורה ומרב"ד ולהתייעץ איתו. עורך דין לתעבורה ילווה אתכם במסגרת ההליך המשפטי, הוא יעניק לכם ייעוץ מקצועי והוא מסוגל לפעול ולהביא הקלה משמעותית בענישה, ובמקרים מסוימים הוא יכול להביא גם לזיכוי מוחלט ולהציל את רישיון הנהיגה שלכם.

אילו עבירות לא ניתן להמיר לאזהרה?

נהיגה בשוליים – נהיגה בשול כלולה בעבירות שלא ניתן להמיר לאזהרה, הנהג יקבל קנס בגובה 750 ₪ ו-6 נקודות.

מהירות מופרזת – המחוקק מבחין בין חריגה מהמהירות המותרת בדרך עירונית לבין דרך שאינה עירונית. חריגה של 40-31 קמ"ש בדרך עירונית תביא לקנס של 1,500 ₪ ו-10 נקודות, ללא אפשרות להמיר באזהרה.

מעבר חציה – בגין אי עצירה לפני מעבר חציה כאשר רכב אחר עצר הנהג יקבל קנס בגובה 250 ₪ ללא נקודות, ובגין עבירה שבה הוא לא אפשר להולכי הרגל להשלים את מעבר החציה בבטחה הוא יקבל קנס בגובה 500 ₪ ו-8 נקודות.

סטייה לא צפויה מהנתיב – עבירה של סטייה מנתיב הנסיעה תוך הפרעה או סיכון נהגים אחרים גוררת קנס בגובה 250 ₪ עד 500 ₪, ללא נקודות חובה.

עקיפה מסוכנת – עבירות של עקיפה מסוכנת נחשבות לחמורות ואין אפשרות להמיר אותן לאזהרה, הענישה משתנה בהתאם לסוג וחומרת העבירה.

מטען מסוכן – עבירות כמו נהיגה ברכב עם מטען מסוכן החוסם את הראייה, מטען המסתיר את לוחית הזיהוי, נהיגה ברכב ממנו נשמט המטען ונהיגה ברכב עם מטען החורג מהחלק הקדמי או האחורי ביותר ממטר.

שימוש בטלפון סלולרי – שימוש בטלפון נייד בעת שהרכב נמצא בתנועה שלא באמצעות דיבורית, וכן עבירה של שליחת או קריאת מסרון בעת שהרכב נע, הן עבירות חמורות שהקנס עליהם הוא 1,000 ₪ ו-8 נקודות חובה.

שלילת רישיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד