י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בטיחות בת קיימא – למנוע גם פצועים קשה בתאונות דרכים

מודל בטיחות בת קיימא, שנבדק לעומק על ידי המכון לבטיחות בדרכים בהולנד, בודק את האפשרות לצמצם גם את מספר הפצועים קשה בתאונות

פינוי פצוע. צילום: חדשות 24
פינוי פצוע. צילום: חדשות 24

בשנות התשעים הוצג לראשונה מודל חדש לבטיחות בדרכים: בטיחות בת קיימא. על פי המודל יש להפוך את הסביבה לבטוחה עד כמה שניתן בכדי למנוע ככל האפשר תאונות דרכים בה. גם אם תאונת דרכים לא תמנע, בסביבה בת קיימא ההסתברות לפגיעה חמורה מופחתת כמעט לאפס.

לאחרונה, הוציא המכון לבטיחות בדרכים בהולנד (SWOV) דו"ח ראשון מסוגו, המנסה ליישם לראשונה את רעיון הבטיחות בת קיימא בכדי להפחית משמעותית גם את מספר הפצועים קשה ולא רק את מספר ההרוגים, כפי שהיה עד כה. על פי נתוני המכון, ישנה אמנם מגמת ירידה במספר הפצועים קשה בתאונות, ככל הנראה כתוצאה מיישום עקרונות הבטיחות בת קיימא, אך זו קטנה יותר מאשר הירידה במספר ההרוגים.

המודל הנבחר לבחינת הנושא הוא תאונות ללא כלי רכב ממונע. הסיבה לכך, היא כי באופן יחסי, בתאונות בהן מעורבים כלי רכב לא ממונעים ישנם מעט הרוגים אך הרבה מאד פצועים קשה. בנוסף, כשפותח הרעיון של בטיחות בת קיימא, בעיית ההיפגעות בתאונות ללא כלי רכב ממונעים עוד לא בלטה. לכן, עד היום עוד לא הייתה התייחסות ספציפית להיפגעות מסוג זה.

המחקר בדק מספר עקרונות מרכזיים בהתייחס לנהיגה באופניים ולאחר מכן נערכה השוואה בין התכנון הנדרש לנהיגת אופניים לבין הסטנדרטים הקיימים. ההמלצה העיקרית במחקר היא, כי יש צורך בתשתית סלחנית לרוכבי אופניים ובדיון בשאלות כמו האם האמצעים לאופניים מזוהים על ידי הרוכבים? כיצד להפחית את מספר רוכבי האופניים שנוהגים תחת השפעת אלכוהול? מה התוצאה של הפרדה בין סוגי רוכבים, ועוד.

בנוסף מצוין בדו"ח, כי הסיבה לכך שמספר ההרוגים בתאונות ירד יותר ממספר הפצועים קשה, ככל הנראה נעוצה בבטיחות בת קיימא, שכן אמצעים להגנת הנוסעים, משפיעים יותר על מספר ההרוגים מאשר על מספר הפצועים. זהו גם המצב ביחס לאמצעים אחרים, כמו אכיפה וחינוך. לכן, ירידה גדולה יותר במספר הפצועים בתאונות תושג על ידי התמקדות בתאונות עם מספר גדול יחסית של פצועים.

המלצה נוספת שעולה מהמחקר היא, כי יש לפתח את הבטיחות בת קיימא בתחומי האכיפה והחינוך ולתרגם אותו לכלים מעשיים. כמו כן, יש גם לבדוק את תפקיד התשתית בתאונות עצמיות של אופניים, ולבחון האם התקנות הקיימות נאכפות בפועל או לא.

עמותת אור ירוק: "על המדינה להגדיל את המשאבים לשיפור התשתית בכבישים, כדי ליצור תשתית דרך סלחנית ובטוחה יותר. התשתיות בישראל צריכות למנוע הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים גם במקרים של טעות אנוש או התנהגות פרועה של נהגים בכבישים".
פצועים אופניים רכב הולנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד