ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

שופט - בוגר חברון: מותר לנשות הכותל להתעטף בטלית

שופט בית המשפט המחוזי ובוגר ישיבת חברון - משה סובל, קבע בהחלטה תקדימית: התעטפות בטלית אינה עבירה על החוק • היעד הבא: תפילת נשים בעזרת הגברים

נשות הכותל. צילום: פלאש90
נשות הכותל. צילום: פלאש90

משה סובל, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים ובוגר ישיבת 'חברון', מכריע לטובת 'נשות הכותל'.

היום (ה) החליט לדחות את ערעור המשטרה על החלטת בית המשפט בירושלים שלא להרחיק מהכותל למשך שלושה חודשים, חמש נשים מ'נשות הכותל' - שנעצרו בתפילתן בראש חודש האחרון, לאחר שהתעטפו בטליתות.

בפסק דין תקדימי קבע בית המשפט, כי ההתעטפות בטלית אינה נוגדת את כללי המקום ואינה עבירה על החוק. השופט סובל אמר, כי במשך שנים המדינה עושה שימוש שגוי בפרשנות לפסיקת בית המשפט העליון.

בית המשפט התייחס בפירוט לגלגולי המאבק של 'נשות הכותל', לקביעותיו של בג"ץ ובעיקר לפרשנות הביטוי "מנהג המקום" - אשר עליו תולה המשטרה את טענתה, כי נשות הכותל עוברות על החוק.

לדברי השופט סובל, בג"ץ לא התכוון לקבוע שמנהג המקום הוא לפי הפרשנות האורתודוקסית, אלא לפי "פרשנות פלורליסטית-חילונית-לאומית", ולכן 'נשות הכותל' לא הפרו את "מנהג המקום".

ההחלטה, ללא ספק, תהפוך את המציאות בשטח.

בארגון נשות הכותל הגדירו את ההחלטה כ"מהפכנית הכוללת תקדימים שישנו את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה בכותל המערבי".

גורמים רפורמיים רמזו, כי ייתכן ובראש חודש סיוון נראה תפילה שיווניות של גברים ונשים ברחבת הכותל, בלי התייחסות לעזרת הגברים או הנשים אשר מקובלת כיום.

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ אומר בתגובה להחלטת בית המשפט המחוזי כי יפנה אל היועץ המשפטי לממשלה ואל פרקליטות המדינה לבחון את השלכות פסק הדין ואת משמעויותיו, ובמיוחד בהתייחס להחלטת בית המשפט העליון.

גם אחרי פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים, רב הכותל המערבי קורא לכל הצדדים לנהוג באחריות: "הכותל המערבי הוא המקום המאחד האחרון שנותר לנו. קל להבעיר את רחבת הכותל באש המחלוקת. קשה הרבה יותר למצוא את דרך האמצע שתאפשר לכולם להמשיך ולהרגיש שייכים ורצויים בכותל. אני מתחנן בפני רשויות המדינה, והרוב הדומם, שהכותל המערבי קרוב לליבו, למנוע מקנאים מכל הצדדים להפוך את רחבת הכותל לאדמת מריבה בין אחים".
ישיבת חברון כותל נשות הכותל תפילה משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד