י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מאחורי הקלעים: ביקורו של שר הכלכלה בבני ברק

נפתלי בנט סייר בבני ברק במטרה לעקוב אחר שילוב החרדים בשוק התעסוקה • מה היו הרשמים? • מי יזם את הביקור? • ומה אומר על כך ראש העיר לשעבר? • גלריה ווידאו

מאחורי הקלעים: ביקורו של שר הכלכלה בבני ברק
עוזי ברק



איש לא לקח קרדיט על היוזמה, אך גם מבלי שגוף רשמי יטול את האחריות לכך, הגיע שר הכלכלה נפתלי בנט לבני ברק ביום חמישי האחרון, במטרה לעקוב אחר שילוב הציבור החרדי בלימודים ותעסוקה.

בהזמנה לעיתונאים הופיעה הכתובת, בנין המשרדים החדש שברחוב הירדן בעיר, ב'מרכז תעסוקה', בלי לציין את שמו של 'בעל בית' במרכז.

מתברר כי מדובר בארגון 'מפתח' של הג'וינט. בעוד בשאר הסניפים בארץ של 'מפתח' מדובר בסניפים פרטיים, הרי שבבני ברק שייכים עובדי מפתח לעירייה, המרכזת את נושא התעסוקה והלימודים תחת קורת גג משל עצמה, קומה שלמה בבנין העירייה ועוד חדרים לא מעטים בבנין שברחוב הירדן עסוקים בתחום זה, תוך שיתוף פעולה עם משרד הכלכלה. בעתיד מתכוון המשרד לצאת לכמה וכמה מכרזים דומים בערים שונות בארץ, גם בירושלים כמעט יצא המיזם לדרך.

ולמה לא הוזמן כבוד השר לקומה העוסקת בנושא שבעירייה? מתברר כי כל מי שפעל ועשה למען הנושא החשוב – לימודים ותעסוקה למגזר החרדי – לא מתלהב לקבל כבוד בנושא, ובודאי לא מהתקשורת החרדית. במודיעין עילית, למשל, מהסיבה הזו בדיוק, עד עצם היום הזה לא מצליחה מפתח לפתוח סניף של ממש. תעסוקה לחרדים, ועוד לגברים? – ה' ישמרנו.

צפו:


חלוץ בתחום היה ראש העיר הקודם של בני ברק, יעקב אשר, אך עם כל הכבוד לאומץ ליבו, גם הוא לא רץ לקצור שבחים בביקור המדובר, וכי למה לעורר דובים מרבצם?

מי שהנחה את הביקור, וגם ניאות לענות לשאלות עיתונאים, הוא הרב הרשל קליין, מחלוצי הג'וינט בנושא ההשמה והתעסוקה לציבור החרדי, ובהגדרתו, מנהל ארצי של מפתח. הוא האיש שידע לקשור קשרים ברוכים עם שר התעשיה והמסחר הקודם, שלום שמחון, הוא זה שידע לנצל את הקשרים הללו לטובת פיתוח הנושא החשוב. עכשיו, משנכנס אחר לתפקיד, הוא מתחיל את מלאכת קשירת הקשרים. בשקט, ללא צלצולים מיותרים.

שבע שנים, שמונה שנים, הרבה מאד מקדמי תעסוקה ושילוב בתחום ללא כל תשלום. כאשר תיושם החלטת הממשלה - יהפכו שמונת הסניפים לחלק ממשרד הכלכלה, ויקבלו זינוק משמעותי קדימה.

הסיכום של בנט:

בנט, שמכיר את הנפשות הפועלות, שקל להגיע למקום מצויד במלאי של מאבטחים. עזר לו הקב"ה ממרומים והביקור הסתיים בשקט ובשלווה, ובלי הפגנות מחאה. לא בטוח שהיה זוכה לתוצאה דומה לאחר ביקור בסניף בבית שמש, למשל.

השר בנט הסתובב בין התלמידים, התעניין, שמע והפנים. לסיכום, רשם לעצמו ביומנו את המילים הבאות: "שילוב רבבות החרדים בעבודה - באהבה - הוא יעד לאומי, ממש כמו עצירת הגרעין האיראני. אתמול, בהתראה קצרה מאוד קפצתי לראות מרכז תעסוקה לחרדים, בבני ברק. לחוש. לשמוע. אורו עיניי.

"מדובר על one-stop-shop לתעסוקת חרדים. החרדי/ה מגיע. על המקום שומעים את צרכיו ויכולותיו, ואז שולחים אותו לאחד מכמה מסלולים:

השמה מיידית ללא הכשרה (בדרך כלל בעבודה שאינה מבינה הכנסה גבוהה במיוחד. אך מי שזקוק *מיד* לעבודה, חייב להסתפק בכך.

הכשרה ואז תעסוקה. יש שם מכינה להשלמת לימודי מתמטיקה/אנגלית, ואז מכללה ללימוד הנדסאות ומקצוע בתוך שנה (החבר'ה בתמונה תלמידי הנדסאות חשמל)

יזמות אישית—הקמת עסק קטן.

"וזה עובד! אלפי חרדים וחרדיות כבר עברו דרך המרכז המקסים הזה. זכו בחיוך, אהבה, הכשרה ומקצוע מכובד. צריך עכשיו להכפיל זאת פי עשר. מהר. ראש העיר של בני ברק, (היום ח"כ) יעקב אשר הקים את המרכז עם הרבה נשמה, ויש שם צוות מסור ומקצוען. דיברתי עם עשרות תלמידים חרדים, חלקם חיילים, חלקם לא.

מספר תובנות:

1.יש רצון כביר בקרב החרדים לעבוד, להשתלב, להתפרנס בכבוד. לא חסרה מוטיבציה.

2. "אל תתנפלו עלינו. אל תשנאו אותנו" – החרדים חרדים כרגע. מאד. חשים מאוימים מכל עבר. הדגישו שזה עלול להוביל לתופעה הפוכה של "קונכיה", הסתגרות ובריחה מהשתלבות.

3. הם סיפרו לי שהם הצליחו להשלים בגרויות באנגלית/מתמטיקה 3 יחידות בתוך שנה אחת.

4. צרכים מיוחדים – אנחנו עכשיו מבצעים שינוי היסטורי חשוב של שילוב החרדים בעבודה. זה נפלא. אנחנו צריכים לנסות להבין אותם, את צרכיהם המיוחדים, את ה"ראש" שלהם ולסייע להם בתהליך הזה.

5. לא תמיד מה שאנחנו רואים בכנסת מייצג את הציבור החרדי. בסוף, שילוב נכון בצבא ובשוק העבודה מביא לאדם השתלבות, פרנסה וכבוד. במקום לצעוק, דיברנו.

30% מתלמידי כיתה א' הם חרדים. חייבים שינוי. אני רואה בהכנסת החרדים לעבודה - באהבה -כיעד לאומי עליון, ממש עצירת הגרעין האיראני. נעמוד במשימה זו. יחד עם החרדים. יחד עם התעשיינים. יחד עם כל עם ישראל".

את הסיכום הנ"ל שיגר השר במייל פנימי לגורמים העושים במלאכה. לתקשורת החרדית לא נשלח דבר - לא מטעם הגוף המפעיל, מפתח, ולא מטעם ראשות עירית בני ברק, לא זו היוצאת ולא זו הנכנסת.

למה בעצם אמורים להחביא פעילות כה ברוכה, כזו שנועדה לדאוג לפרנסה לאברכים, שלא הצליחו להגשים את חלומם הראשוני לשבת וללמוד כל חייהם, מסיבות שונות, ואשר יצאו לדוג לעצמם מקור פרנסה בהוראת רבותיהם? – שאלה טובה.

אשר: "רק בלי נימה של פטרונות"

בשיחה עם יזם המקום, ח"כ יעקב אשר, הוא מספר על ההיסטוריה של המרכז. ראשית, חשוב לו להדגיש כי לא מדובר בפעילות שנעשתה על ידו מתוך אידיאולוגיה בכל הנוגע ללימודים ותעסוקה למגזר החרדי, כי אם כפתרון שנועד עבור מי שנאלצו לצאת לדאוג לפרנסתם בהכוונת רבותיהם. "חשוב היה לנו לדאוג למטריה מתאימה עבור אנשים אלו, מטריה שתדאג להם שאם פתחו עסק - שלא יפשטו רגל, או אם יצאו ללמוד - שיבחרו במסלול הנכון וכו', ומצד שני שתשמור על הייחודיות שלהם כחרדים".

תחילתו של המרכז בגופים קטנים שפעלו בבני ברק בתחום כגון מט"י (מרכז טיפוח יוזמות), מפת"ח מטעם הג'וינט, קורסים שונים לאוכלוסיה העירונית - חלקם לזכאים בפרויקטים של שיקום שכונות ועוד ועוד.

בשלב מסוים יזם אשר פגישה עם שר התמ"ת דאז, בנימין פואד בן אליעזר, סיפר לו על הפעילות וביקש ממנו לשתף פעולה ביצירת מרכז מתאים שימומן גם על ידי המשרד, בשיתוף העיריה כמובן. "לשבחו של פואד ייאמר שהוא הרים מיד את הכפפה, ראשי משרדו הכינו תוכניות מתאימות, וכך נולד הרעיון של מרכזי התעסוקה אותם מתכוון המשרד ליישם בכשמונה מרכזים חרדיים".

לפני קצת למעלה מחודש, ביום השבעת הממשלה החדשה, נערך טקס החניכה של המרכז. הטקס אורגן בידי משרד התמ"ת והשתתפו בו שר התמ"ת הקודם, שלום שמחון, שלאשר יש רק מילים טובות לומר עליו.

באותו טקס, דיבר שמחון על כך שצריך לתת לציבור החרדי עצמו לקבוע מה מתאים לו וכיצד לפתח את נושא התעסוקה, כאשר על הממשלה לעשות הכול כדי לסייע, אך לא לקבוע עבורו ובמקומו.

כעת, עם כניסתו לתפקיד, מנסה השר בנט להיכנס לנעלי קודמיו, אלא שהוא עושה זאת בצורה מעט שונה, לטעמו של הציבור החרדי. "תפקידו של שר תמ"ת הוא לסייע, לעזור, אבל לא לדבר על עשרות אלפי חרדים שייצאו לשוק התעסוקה, כי זה לא הולך לקרות", אומר ח"כ אשר, ומדגיש כי "חשוב לתת כלים, כאלו שהציבור החרדי יידע ויוכל להשתמש בהם, אך בהחלט לא נכון לדבר אל הציבור החרדי בטון של כפייה או בנימה של פטרונות".

בטקס חנוכת מרכז התעסוקה, עם שר התמ"ת היוצאצילום: בטקס חנוכת מרכז התעסוקה, עם שר התמ"ת היוצא
בטקס חנוכת מרכז התעסוקה, עם שר התמ"ת היוצא











































נפתלי בנט מפתח ביקור חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד