כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

דרישה: ועדת חקירה על קריסת התחבורה בל"ג בעומר במירון

אישי ציבור דורשים: ועדת חקירה שתחקור הכשלים במערך התחבורה ובפעילות המשטרה במהלך ההילולא במירון • כחצי מיליון עלו לציון הרשב"י: רבבות נתקעו בפקקים, אלפים צעדו ברגל תוך סכנת חיים

המונים בהמתנה לאוטובוסים. צילום: יעקב נחומי
המונים בהמתנה לאוטובוסים. צילום: יעקב נחומי





בעקבות המחזות הבלתי נתפסים שנראו מאז השעה שלוש לפנות בוקר של ל"ג בעומר, כאשר מערך התחבורה קרס ורבבות איש מצאו עצמם תקועים בפקקים בלתי נגמרים, בעוד אלפים אחרים נאלצו לעשות דרכם ברגל, קילומטרים, עם ילדים בחום - דורשים אישי ציבור במגזר החרדי להקים ועדת חקירה, שחקור הכשלים במערך התחבורה ובפעילות המשטרה במהלך ההילולא במירון.

במירון התרחשה קריסה של כל מערך התחבורה, וכח המשטרה, שמנה כאלף שוטרים, כולל פרשים על סוסים, רק בקושי הצליח - אחרי כשבע שעות של כאוס מוחלט - להשליט סדר.

"כלום לא זז", אמרו נוסעים שהיו תקועים בפקקי תנועה שעות. "כבר חמש שנים לא זכורים כאלה פקקים בדרך למירון".

"רק בכביש החניונים של מירון עומדים שעות בפקק", אמר נוסע. "מאות שוטרים פרוסים באיזור, וכל שוטר אומר משהו אחר. יד ימין אינה יודעת מה יד שמאל עושה. פשוט קרקס".

"אנשים התחילו ללכת על הכבישים לצד האוטובוסים והסכנה הייתה גדולה", מספר עד ראייה. "אני ראיתי כיצד אוטובוס פוגע באשה כבת 40 שהלכה על הכביש. ברוך השם, היא נפצעה באורח קל בלבד".

רוצים לראות כל מה שקרה בל"ג בעומר?
מגזין מיוחד: ל"ג בעומר תשע"ג • דיווחים • גלריות מרהיבות • וידאו

מאות קריאות הגיעו מצד אנשים התקועים בחניונים בחום ללא מים, הורדו כבאיות עם מים לשתיה ושטיפת פנים להתרעננות. לקראת הצהרים ארגן זק"א גם שתי משאיות מים, ובאישור מיוחד של המשטרה נעו מתנדבי הארגון לאורך הצירים וחילקו שתייה למאות שצעדו רגלית לכיוון החניונים.

במהלך האירועים טיפלו חובשי איחוד הצלה בלמעלה מ-300 נפגעים שנזקקו לטיפול רפואי בגלל הצפיפות וההמתנה בחום בחניונים. גם כוחות מד"א טיפלו בלמעלה מ-380 נפגעים.

כך גם בשל העומס העצום פרצו מהומות באזור המערה, והמשטרה נאלצה להפעיל כח כדי לפנות מתקהלים.

ח״כ יעקב אשר אמר אתמול: "לא יתכן שלאחר הערכות כל כך ארוכה למבצע הזה, שורר במקום כאוס מוחלט של אנשים, נשים וילדים אשר מגיעים למצב של סכנת חיים".

מאות אלפים חגגו

עם תום ההדלקה במתחם תולדות אהרן, בהשתתפות כ-25 אלף איש, הסתיימו חגיגות יום ל"ג בעומר: מאות אלפים השתתפו במדורות ומוקדי הילולא, שנערכו בכל רחבי הארץ.

450 אלף איש, להערכת המשטרה, השתתפו בהדלקות המרכזיות על הר מירון - שהחלו במוצ"ש בשעה 23:20, על ציון הרשב"י. לקראת חצות העלה האדמו"ר מבאיאן את השלהבת, ובכך ניתן האות לרבבות החוגגים על ההר לפתוח בשירה וריקודים.

לאחר ההדלקה של המדורה המרכזית, הדליק האדמו"ר מדורה נוספת לשמו של רבי אליעזר, בנו של רבי שמעון.

התזמורת בחצר הציון החלה לפעול בשעה 21:30, לאחר ההדלקה שערך האדמו"ר של מירון, הרה"צ רבי נפתלי פרידמן, שהדליק בפח קטן בחצר הציון.

יותר מאלף שוטרי מחוז צפון ואגף התנועה נערכו באזור לקראת ההילולא, במבצע אבטחה גדול, שנמשך עד ליום ראשון בלילה לאחר חצות. היישוב מירון נסגר החל ממיום חמישי בבוקר לכניסת כלי רכב, והכניסה הותרה רק לתושבי מירון. נאסרה לחלוטין כניסת כלי רכב למתחם הקבר ולמושב.

אלא שכל ההתארגנות הזו קרסה, כאמור, ברגע האמת - ועשרות אלפים נתקעו בפקקים בדרך למירון ובחזור מהציון, כאשר אלפים עשו דרכם ברגל, עם ילדים, אל החניונים המרוחקים (ראה ידיעה נפרדת).

כך גם בשל העומס העצום פרצו מהומות באזור המערה, והמשטרה נאלצה להפעיל כח כדי לפנות מתקהלים.

במהלך האירועים טיפלו חובשי איחוד הצלה בלמעלה מ-300 נפגעים. כוחות מד"א טיפלו בלמעלה מ-380 נפגעים.

בימים הקרובים יתקיימו סיכומים, יופקו מסקנות, והאחראים לקריסה הגדולה יסומנו - ואולי יתנו את הדין.

כאן - באתר 'בחדרי חרדים' - סיקרנו מסביב לשעון, כולל שידור חי, את האירועים והתרחשויות על הר מירון - מההדלקה של האדמו"ר מבאיאן ועד ההדלקה של תולדות-אהרון.

את התוצאות אתם יכולים לראות במגזין המיוחד.



תיעוד בוידאו: כך קרסה התחבורה במירון • אל תחמיצו: "האיש שנכנס מהחלון"


תיעוד בוידאו: האלימות המשטרתית במירון





רשב''י ל''ג בעומר צפון הילולא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 60 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד