כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מערך התחבורה למירון קרס • "קטסטרופה מה שהלך פה"

עשרות אלפים נתקעו בפקקים: "כלום לא זז" • נהג: "כבר 5 שנים לא זכורים כאלה פקקים. השוטרים לא מתפקדים" • אלפים צעדו רגלית קילומטרים, עם ילדים I צפו

מערך התחבורה למירון קרס •  "קטסטרופה מה שהלך פה"
שמוליק ויינשטוק - חדשות 24




,

מערך התחבורה למירון קרס: מאות האלפים שעשו את דרכם ברכבים פרטיים ובמאות אוטובוסים אל מתחם ציון הרשב"י במירון, מצאו עצמם בפקקי תנועה חסרי תקדים בכבישי הצפון, בעוד המשטרה אינה מצליחה לתפקד בכאוס שנוצר.

רק לאחר השעה 11 וחצי בבוקר הודיע אגף התנועה במשטרה, כי השוטרים משיבים את התנועה לסדרה. לפי הדיווח, התפוסה בחניונים עומדת לפני חצות היום על כ-70% והתנועה אל ההר וממנו מתנהלת כסדרה.

כדי להתגבר על העומס ולנסות 'לשחרר' את הפקקים, בוצעה פניה לציבור החוגגים שלא לרדת ממתחם ההר לחניונים עד השעה 14:00. זאת לצורך "שחרור" האוטובוסים הנמצאים בחניונים, ועל מנת לאפשר הגעתם של החוגגים הבאים למירון.

"כלום לא זז", אמרו נוסעים שהיו תקועים בפקקי תנועה שעות. "כבר חמש שנים לא זכורים כאלה פקקים בדרך למירון".

"רק בכביש החניונים של מירון עומדים שעות בפקק", אמר נוסע. "מאות שוטרים פרוסים באיזור, וכל שוטר אומר משהו אחר. יד ימין אינה יודעת מה יד שמאל עושה. פשוט קרקס".

נוסע אחר סיפר, כי בשל הלחץ - המשטרה הורתה לאוטובוסים לפתוח דלתות ולהעמיס אנשים ככל שניתן, אף שלא בתחנות עצירה. "בתחילה המשטרה הורתה לנו לעלות על המדרכות, פעלתי כפי ההוראות עד שהבנתי שאם לא ארד לכביש, אין סיכוי שאצליח לעלות לאוטובוס".

בשל הלחץ העצום וחוסר הוודאות אירעו מספר תאונות דרכים. "אנשים התחילו ללכת על הכבישים לצד האוטובוסים והסכנה הייתה גדולה", מספר עד ראייה. "אני ראיתי כיצד אוטובוס פוגע באשה כבת 40 שהלכה על הכביש. ברוך השם, היא נפצעה באורח קל בלבד".

כלל החניונים באזור מירון התמלאו מהר מאוד כבר בתחילת הלילה, והתנועה הופנתה לכיוון צפת, שם המתינו אוטובוסים של חברת נתיב אקספרס בשכונת צה״ל, גני הדר, שפרינצרק ובאזור התחנה המרכזית - אלא שגם כביש צפת-מירון נחסם, ומאות אוטובוסים תקועים בפקק בלתי נגמר.

הקריסה בדרך למירון, גרמה גם לקריסת התנועה בכיוון ההפוך: אלפים שסיימו את התפילה בציון המתינו מאז השעה 3:30 ביציאה ממירון לשאטלים שיובילו אותם אל חניוני האוטובוסים, אולם אלה לא הגיעו ואנשים עשו את דרכם רגלית אל החניונים.

אלא שגם בחניונים הכל היה בקריסה. "אין אוטובוסים", אמר בשעה 6:00 בבוקר נוסע הממתין כבר מהשעה 4:00. "מאות איש מחכים לאוטובוס הבא שיגיע -ואין אוטובוס".

אלפים אחרים צעדו רגלית, עם ילדים, לעין זיתים. "קטסטרופה מה שהולך פה", אומר נוסע. "מחזות בלתי נתפסים".

אגד: מאות אוטובוסים שלנו כלואים בפקקי ענק

לאחר דיווח של זק״א על עשרות קריאות מצד אנשים התקועים בחניונים בחום ללא מים, הורדו כבאיות עם מים לשתיה ושטיפת פנים להתרעננות. לקראת הצהרים ארגן זק"א גם שתי משאיות מים, ובאישור מיוחד של המשטרה נעו מתנדבי הארגון לאורך הצירים וחילקו שתייה למאות שצעדו רגלית לכיוון החניונים.

מאגף התנועה של משטרת ישראל נמסר בשעות הלילה, כי ציר ספסופה חסום לתנועה בגוש חלב והתנועה מופנית לחירם. בכביש 89 קיים עומס תנועה של 5 ק"מ מכיוון צפת למחסום עין זיתים.

היישוב מירון נסגר החל מיום חמישי בבוקר לכניסת כלי רכב והכניסה הותרה רק לתושבי מירון. נאסרה לחלוטין כניסת כלי רכב למתחם הקבר ולמושב.

המשטרה תולה את הכאוס בכמות הגדולה של אנשים שהחליטו לעלות מיד עם כניסת החג. לדברי המשטרה, כמות כזו של אנשים לא הייתה צפויה והשוטרים ניסו לעשות כל שביכולתם בתוך המצב שנוצר.

יש התולים את ההאשמה בחוסר בשטחים המיועדים עבור חניונים. "חשוב שהגופים האחראים לכך יידעו כי אירוע בסדר גודל עצום שכזה דורש הקצאת שטחים גדולים יותר ויתנו את המענה לכך".

עקב הקריסה המוחלטת במירון פתח ח״כ יעקב בשיחות רצופות, החל משעות הבוקר המוקדמת, עם בכירים במשרד התחבורה במשטרה והגורמים הרלוונטיים המפקדים על הארוע. ח״כ אשר: "לא יתכן שלאחר הערכות כל כך ארוכה למבצע הזה, שורר במקום כאוס מוחלט של אנשים, נשים וילדים אשר מגיעים למצב של סכנת חיים. אני פועל בכל המישורים על מנת להחזיר הסדר על כנו בהקדם".

חברת אגד הגיבה על הקטסטרופה: "מאות אוטובוסים של אגד, כמו גם של חברות אחרות, כלואים בפקקי ענק בטבעת המקיפה את תחנות המוצא במירון, ירושלים, בני ברק ובדרום הארץ. אלפי אנשים ממתינים זמן רב מדי והדבר מעורר כעס.

"אגד נשמעת להנחיות המשטרה וגורמי הביטחון וממלאת אחר הוראותיהם. כמובן שהדבר משפיע על תנועת האוטובוסים למירון מבני ברק, ירושלים ומכל חלקי הארץ".

מטפלים בנפגעים

הצפיפות במירון מסכנת נפשות: עשרות רופאים, פראמדיקים וחובשים המתנדבים ב'איחוד הצלה' ומאבטחים משעות הלילה את הילולת הרשב"י במירון העניקו עד כה (נכון לשעה 11 בבוקר) טיפול רפואי ל-356 איש שסבלו מהתייבשות, חבלות, התעלפויות, נפילות מגובה, פציעות - חתכים, ומקרים רפואיים שונים. חלק מהנפגעים נזקקו לפינוי לבית חולים.

ארגון 'איחוד הצלה' גם שלח חובשים עם בקבוקי מים לחניונים, והמתנדבים חילקו מים לממתינים. זאב קשש, יו"ר הארגון אומר: "אנחנו מאמינים כי מניעת אסון היא גם הצלת חיים ולכן נתרמנו לסייע בחלוקת שתייה להמונים".

אלי פולק, סמנכ"ל 'איחוד הצלה': "אפשר לסכם את הלילה ולומר כי באורח נס לא נרשמו אירועים חריגים במיוחד - כלל הנפגעים טופלו עם פציעות שמוגדרות קלות בלבד. אני קורא לנהגים ששבים כעת בדרכם חזור מההילולא להימנע מנסיעה במצב של עייפות, מחשש לאסונות ולתאונות דרכים כבשנים עברו".

מ'איחוד הצלה' נמסר: "בכל אירוע חירום רפואי הן במירון והן במהלך הנסיעה חשוב ומומלץ לחייג למוקד 1221 של איחוד הצלה (ללא כוכבית) בכדי לקבל את המענה הרפואי המהיר ביותר".

מיום שישי טיפלו צוותי מד"א ב-67 אנשים באתר, 7 מהם פונו לבית החולים על ידי אמבולנסים של מדא לבית החולים זיו בצפת. מדובר במקרי התעלפויות, חולים, התקפי לב ופציעות קלות.

יותר מאלף שוטרי מחוז צפון ואגף התנועה נערכו באזור לקראת ההילולא, במבצע אבטחה גדול, שיימשך עד ליום ראשון בלילה לאחר חצות.

לטובת ציבור החוגגים הוקם מרכז מידע שמספרו 1700-500-679. המרכז החל לפעול משעות הבוקר של יום שישי.

כך זה נראה בחניונים ובדרכים • צילום: בועז בן ארי ושמוליק ויינשטוק - חדשות 24,































,
ל''ג בעומר תנועה צפון הילולא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד