כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מיליארדר עני

האוליגרך נשאר בלי מזומן: "אצטרך לנקות את הבית שלי לבד"

בראיון ראשון לתקשורת האמריקאית, מספר האוליגרך מיכאיל פרידמן - אחד האוליגרכים הראשוניים של רוסיה, שהענשת מיליארדרים כמוהו מראה על אי הבנה מטרידה של הכוח ברוסיה, וכי הוא הוא נשאר בלי מזומן

האוליגרך נשאר בלי מזומן: "אצטרך לנקות את הבית שלי לבד"
אחוזה, אילוסטרציה צילום: pixsby

מיכאיל פרידמן האוליגרך הרוסי, סיפר לסוכנות הידיעות 'בלומברג'. על הקשיים איתם הוא נאלץ להתמודד לאחר הסנקציות שהוטלו עליו. פרידמן מתגורר בלונדון וכבר למחרת לאחר כניסת ההגבלות, הכרטיס אשראי שלו נחסם. עכשיו הוא אוליגרך בלי כסף - כדי לקנות דברים או לשלם עבור דברים בסיסיים, הוא צריך לקבל אישור מיוחד מהרשויות הבריטיות. במקביל, תקרת ההוצאות של המיליארדר מתוכננת להיות מוגבלת לכ-2,500 פאונד בחודש. (כ-10,000 שקלים)

לדברי המיליארדר, הוא אפילו לא יכול לשלם על ניקיון הבית: "אצטרך לנקות את הבית בעצמי". לדברי פרידמן, אין לו יאכטות ומטוסים שניתן להחרים. ואין לו נדל"ן, מלבד בית בלונדון, בית במוסקבה ודירת הוריו בלטביה. מחוסר כסף, גם פרידמן לא יכול לעבור לישראל. לדברי עיתונאים, המיליארדר מדוכא ואומר שהוא מרגיש "שבוי". בהתייחסו להחלטות הסנקציות, ציין פרידמן כי לא הוא ולא אוליגרכים אחרים מסוגלים להשפיע על החלטות הקרמלין. "הם פשוט לא מבינים איך רוסיה עובדת", אמר פרידמן על מנהיגי העולם שנקטו בסנקציות.

לפי בלומברג, לפני תחילת המלחמה של רוסיה, הונו של פרידמן עמד על כ-14 מיליארד דולר. עכשיו זה בערך 10 מיליארד דולר. אבל זה הכל על הנייר - אין כמעט מזומן. בחודשיים הקרובים ינסה פרידמן לערער על הסנקציות.

נזכיר כי לאחר העיצומים הראשונים, אמר פרידמן כי "פעולות האיבה הפכו לטרגדיה הן עבור האוקראינים והן עבור הרוסים, ויש לעצור את שפיכות הדמים". לאחרונה הטילה בריטניה סנקציות חדשות נגד אנשי עסקים ופקידים רוסים. מיכאיל פרידמן היה ביניהם. כל נכסיו הוקפאו מיד.

פרידמן אמר כי: "מלחמה לעולם לא יכולה להיות התשובה". עבור פרידמן, זו הייתה אמירה פוליטית נדירה, והוא הפסיק למתוח ביקורת ישירה על פוטין לאחר מכן. למרות זאת, הוא אומר שההצהרה הזו עלולה להיות מסוכנת מדי כדי לחזור לרוסיה.

"מעולם לא הייתי בחברה ממלכתית או בתפקיד ממלכתי", אומר פרידמן. "אם האנשים שאחראים באיחוד האירופי מאמינים שבגלל סנקציות, אני יכול לגשת למר פוטין ולהגיד לו להפסיק את המלחמה, וזה יעבוד, אז אני חושש שכולנו בצרות גדולות. זה אומר שאלו שמקבלים את ההחלטה הזו לא מבינים דבר על איך רוסיה פועלת. וזה מסוכן לעתיד".

הוא צריך להגיש בקשה להוציא כסף, והממשלה הבריטית תקבע אם בקשה כלשהי היא "הגיונית". נראה כי משמעות הדבר תהיה קצבה של כ-2,500 פאונד בחודש. הוא כועס, אבל נזהר לא להשוות את צרותיו לאלו של האוקראינים הסובלים מהמלחמה. "הבעיות שלי הן באמת כלום לעומת הבעיות שלהן", הוא אומר לבלומברג.

במשך 20 שנה הוא ושותפו העסקי פטר אוון ערכו נסיעות שנתיות לוושינגטון כדי להיפגש עם חברי קונגרס, בניסיון לטפח את מה שפרידמן מכנה "מערכת יחסים בונה" בין אמריקאים לרוסים סביב עסקים. הוא ואוון היו מבוקשים לעתים קרובות בגלל התובנה שלהם על הנוף הפוליטי המשתנה ללא הרף של המדינה הרוסית. בשנת 2004 הם הקימו תוכנית מלגות שמימנה יותר מ-200 אזרחים אמריקאים, בריטים וגרמנים לעבוד ולטייל ברוסיה במאמץ "לקדם את הידע על רוסיה במערב". פרידמן מספר לבלומברג שכאשר עלו דיבורים על סנקציות, הוא ציפה שהיחסים האלה יגנו עליו. "האמנו באמת ובתמים שאנחנו חברים כל כך טובים של העולם המערבי שאי אפשר להעניש אותנו, " הוא אומר. "בתוכנית המלגות אלפא יש כנראה מאות בוגרים, רבים מהם אנשים די מצליחים".

פרידמן אומר שהוא מעולם לא פגש את פוטין אחד על אחד, אלא פגש אותו בקבוצות של מנהיגים עסקיים. הוא דוחה את המשמעות של הפגישות של פטר אוון עם פוטין. "מרחק הכוח בין מר פוטין לכל אחד אחר הוא כמו המרחק בין כדור הארץ ליקום", הוא אומר. "אוון רק אמר לפוטין 'תודה רבה שהקדשת זמן'. להגיד משהו לפוטין נגד המלחמה, עבור כל אחד, תהיה סוג של התאבדות".

יום אחרי שהאיחוד האירופי הכריז על סנקציות, הוא גילה שכרטיס הבנק שלו לא עובד. עכשיו הוא מנסה להבין איך לשלם על דברים קטנים כמו לנקות בתים. "אולי אני צריך לנקות את הבית בעצמי", הוא אומר, "זה בסדר. פעם גרתי בחדר מעונות קטן עם ארבעה גברים כשהייתי סטודנט, אבל אחרי 35 שנה זה לא צפוי".

פרידמן מחזיק בדרכון ישראלי, אבל כשהוא נשאל אם הוא עשוי לעבור לישראל, הוא דוחה את הרעיון. אין לו בית שם ואין לו גישה לכסף כדי לקנות אחד. "אני אסיר כאן" (בלונדון) הוא אומר.

אוליגרך סנקציות כלכליות הטלת סנקציות רוסיה מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד