כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"תיתן שקל לשופט"

צדיק גוזר והקב"ה מקיים: ה'מופתים' של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל

פרויקט מיוחד בעקבות פטירתו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל. כמעט כל צרה ל"ע בעם ישראל הגיעה לפתחו לבקשה, ברכה, עצה או 'דעת תורה'. מפי קודשו יצאו כל יום אלפי ברכות ועצות שהתבררו כמופתים. 'בחדרי חרדים' עם הסיפורים שחושפים טפח מגדולתו של מרן זצ"ל

צדיק גוזר והקב"ה מקיים: ה'מופתים' של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל
כוח התורה. הגר"ח קנייבסקי זצ"ל צילום: שוקי לרר

מה לא נכתב על גדלותו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, על ידיעת כל התורה כולה ובקיאות נדירה בכל נבכי התורה הנגלה, והנסתר, מידי יום ביומו ענה הגר"ח לעשרות מכתבים ולרבים שהתדפקו על דלתו לבקש ברכה ולקבל עצה אם זה לפני שידוך לבן, בענייני כספים או שאלה רפואית סבוכה.

מרן שר התורה היה מרים את עיניו, עונה בקצרה וחוזר אל תלמודו, מכל העולם הופנו אליו שאליו על חלקן ענה במה שהתגלה כ'רוח הקודש' ממש. 'בחדרי חרדים' אסף מקבץ מה'מופתים' המפורסמים שיצאו מפי קודשו של מרן הגר"ח זצ"ל.

המועמד למפכ"ל שמרן שר התורה סירב לברך

במהלך ההתמודדות על תפקיד מפכ"ל המשטרה בשנת תשע"ט הגיעו בכירים במשטרה בהם ניצב דוד ביתן לבית שר התורה מרן הגר"ח קנייבסקי.

הנכד שביקש ברכה בשביל המיועד לתפקיד המפכ"ל, שאל אותו מרן זצ"ל "האם אתה כהן"? הנוכחים בחדר לא הבינו מדוע שואל מרן את השאלה ומה כוונתו בכך, וענו שלא. "הוא ישראל", ענה הנכד. לאחר שתיקה רועמת בירך מרן הגר"ח "ברכה לכולם" ויהי לפלא.

ימים ספורים לאחר מכן נודע כי השר לביטחון פנים דאז החליט שלא למנות מפכ"ל חדש אלא למנות למלא מקום מפכ"ל זמני, מי שנבחר לתפקיד, שמו הוא... מוטי כהן.

צפו בתיעוד המדהים מחדרו של מרן שר התורה זצ"ל

רוצה ברכה? סע לצפת, לא לחו"ל

היה זה במוצאי שבת חורפית של שנת תשע"ז, אל ביתו של הגר"ח קנייבסקי נכנס ראש כולל חשוב שהיה אמור לטוס למחרת לחו"ל לגיוס כספים וביקש את ברכתו של שר התורה לקראת הנסיעה. כשאמר לגר"ח שהוא נוסע לחו"ל, הרב הגיב מיד "למה לצאת לחוץ לארץ". ראש הכולל לא הבין מדוע קיבל את התשובה הזו והדבר היה לפלא גדול מאחר וכמה דקות לפניו נכנס מנהל מוסד אחר שציין כי הוא נוסע לחו"ל והגר"ח בירכו ב"ברכה והצלחה".

ראש הכולל התעקש ואמר לשר התורה כי יש לו חובות גדולים והוא חייב לצאת למסע גיוס כספים עבור האברכים. הגר"ח השיב: "סע לצפת".

'בחדרי חרדים' הביא את המשך הסיפור כפי שהובא לאחמ"כ בעלון 'דברי שי"ח', ראש הכולל יצא מהחדר, פגש ידיד וסיפר לו את דברי הגר"ח. הידיד נכנס איתו שוב ואמר לרב שהוא חייב הרבה כסף. רבי חיים אמר לו: "אם אתה רוצה תיסע, אני אבל נתתי ברכה על נסיעה לצפת".

ראש הכולל שמע לדברי הגר"ח, ביטל את הטיסה ונסע למנוחה בצפת. ביום ראשון בערב הוא הלך לבית הכנסת צאנז בעיר ולמד עד שנרדם על השולחן. בשעה 22:00 הוא התעורר ושאל מתי יש מניין למעריב. המתפללים השיבו כי עליו להמתין עד לשעה 23:00.

בזמן התפילה הבחין ראש הכולל ביהודי אמריקני אמיד, ולאחר התפילה החליט לגשת אליו ולנסות את מזלו. ראש הכולל סיפר ליהודי את דברי הגר"ח והוא, כמו בסיפורים, מיד שאל 'כמה כסף אתה צריך'. ראש הכולל ענה והלה אמר לו 'תן לי לבדוק'. ואכן, למחרת הגיע עם 2 צ'קים על כל הסכום הנדרש. כשסיפרו לרבי חיים קנייבסקי את סיפור המעשה השיב: "מי ששומע ומאמין ה' עוזר לו".

"אני יכול להלוות לך פרוטה – תיתן להם וזה יספיק"

בשנת השמיטה הקודמת (תשע"ה) הגיע מגדל האתרוגים הרב משה ניימן לביתו של הגר"ח קנייבסקי להתייעץ איתו באשר להליך משפטי שעבר וביקש ממנו ברכה.

הגר"ח שהכיר לו טובה על האתרוגים המהודרים שמביא כל שנה ביקש לשמוע את המעשה, וכך מספר הרב ניימן, "לפני 14 שנה עבדתי ב'אוצר בית דין' כאחראי על מחסן האתרוגים, ואחד מהעובדים הרומנים נפל בפיר המעלית, נפצע ונותר משותק כל חייו, למרות שלא הייתי אשם בפציעתו, העובד הגיש תביעה כנגד 'אוצר בית דין' וכנגדי בסכום גבוה במיוחד.

בית המשפט החליט להרשיע את הרב ניימן מכיוון שהיה המעסיק שלו בשטח, והשופט הציע לצדדים להגיע לפשרה, אולם הרב ניימן טען לגר"ח כי הוא לא אשם ואף אין באפשרותו לעמוד בסכום הפשרה אותו הציע השופט בשל גובה הסכום.

"אני יכול להלוות לך פרוטה" הציע הגר"ח, אך מקורבו של הגר"ח הרב אפשטיין אמר לרב כי "אם ייצא רק עם פרוטה זה בסדר, הבעיה שתובעים אותו והוא לא אשם. הוא לא בא לבקש כסף אלא לקבל ברכה שלא יצטרך לשלם".

מרן הגר"ח הוציא שקל מארנקו ואומר: "תשלם להם וזה יהיה מספיק. תגיד להם שגם את זה לווית", הוסיף מרן בחיוך. "אם הוא ישיב לך תחזיר לי בחזרה", הפטיר מרן ובירך את רבי משה בן חיה שיצליח במשפטו.

לא עברה תקופה קצרה והעניין סודר על הצד הטוב ביותר. השופט גער בעורכי הדין והאחריות נפלה על חברת הביטוח, והרב ניימן הגיע "לפרוע את החוב" - כשהגר"ח הסכים בחיוך להשאיר את השקל הפלאי ברשותו של הרב ניימן.


ציית להוראת שר התורה - וחייו ניצלו

בשנת תשע"ד, כמעט אסון התרחש בישיבת 'אור אלחנן' הירושלמית, אחד מתלמידי הישיבה נפצע מפליטת כדור מאקדחו של המאבטח, הבחור ניצל מפגיעה חמורה יותר, אודות לשעון שהיה מונח בכיסו והסיט את הקליע במילימטרים בודדים מהעורק הראשי ברגל. מדוע החזיק הבחור את השעון בכיס? ב'בחדרי חרדים' נחשפה הסיבה, והיא הציות המוחלט למרן שר התורה זצ"ל.

הגר"ח קנייבסקי הורה בעשור האחרון לכל תלמיד ישיבה או אברך שבא לפניו ועונד שעון יוקרתי, אפילו מוזהב או מוכסף, שהדבר מוגדר כ'תכשיט' ויש בכך משום 'לא ילבש'. כמובן, שאין כל איסור בהחזקתו בכיס.

גם תלמיד הישיבה שנפצע, ביקר במעונו של הגר"ח כחודש לפני שהתרחש האירוע, וכאשר הגר"ח הבחין בשעון שענד על ידו, העיר לו כדרכו על כך. הבחור ציית מיד והסיר את השעון והניחו בכיסו. מאז, הוא שמר בקפדנות על הוראת הגר"ח ואיננו עונד אותו יותר.

"החובשים שטיפלו בבחור הפצוע, הבחינו בשעון שמבצבץ מבין כיס המכנסיים. הם הביעו השתאות מרובה מכך שהשעון בעצם גרם לקליע להחטיא את העורק הראשי ברגל, שכן הוא בלם את הכדור והסיט אותו הצידה. למותר לתאר, מה יכול היה לקרות אלמלי הוא היה פוגע בעורק זה, חלילה".

אפשר לספר על ה'מופת'?

בתיעוד וידאו מלפני כשנה נראה הרב ישעיהו גראוכר ממקורביו ותלמידיו של שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל נכנס אל חדרו ומספר לו על בחורה שעברה ניתוח בהמלצת הרב למרות אי הסכמת הרופאים והעצה לעבור את הניתוח הציל אותה. "הרב, כך מספר לו הרב גראוכר, יש פה ילדה, היא בת 19, ארבע וחצי שנים היא לא יכלה להזיז את היד, וכל הרופאים אמרו שאם היא תעשה ניתוח, אז זה יכול לעשות יותר גרוע, נזק גדול".

"הרב אמר לעשות את הניתוח, ביום שישי שעבר עשו ניתוח וביום חמישי היא התחילה להזיז את היד, והיא עכשיו ילדה רגילה. הרופאים בבית החולים רוצים לספר לכולם את המופת, כדי שעוד אנשים יוכלו לעשות את הניתוח הזה, אז הם שואלים את הרב אם הם יכולים לספר?".

צפו בתיעוד השיחה:

25 שנה אני מחפש אותך

הגאון ר' ראובן רייך חתנו של ראש ישיבת לייקווד, סיפר על יהודי אחד שבבחרותו אהב לצלם את גדולי הדור תמונות רבות, ופעם הזדמן בשעה שקטה אל ביתו של מרן שר התורה זצ"ל תפס אותו בעדשת המצלמה בקטע נדיר ביותר כשהוא מאכיל חתול שכנראה סבר שמזונותיו עליו.

וכשראה מרן הגר"ח זצ"ל שהוא מצלם אותו נזף בו שיפסיק לצלם, אבל הלה המשיך לצלם עוד ועוד תמונות. אז כעס עליו מרן ואמר לו: "חצוף! אמרתי לך להפסיק לצלם!" בשלב זה הבחור נבהל, ופתח את ה'פילם' של התמונות ושרף את כל התצלומים…

כעבור שנים רבות כשכבר הקים בית והתברך בבנים, הגיע פעם לבית מרן עם אחד מילדיו לפני הבר המצווה לבקש את ברכתו. היה זה בעת קבלת קהל שגרתית, מרן נעץ בו מבט חודר ומיד אמר לו: "אני מחפש אותך 25 שנה!! אתה הוא הבחור שצילם אותי בשעתו, רציתי לבקש סליחה שכעסתי עליך".

תוסיף לו את השם נבוכדנצר

אברך המתגורר באחת מהערים החרדיות, בעל משפחה מרובת ילדים, חלה ל"ע במחלה קשה ושכב על ערש דווי. בנו הגדול נכנס למרן הגר"ח זצ"ל וביקש ברכה לרפואה שלימה, הגר"ח שאל לשמו ואמר לבן שכדאי להוסיף לאביו שם, לשאלת הבן איזה שם כדאי להוסיף? השיב הגר"ח: "תוסיפו לו אחשוורוש". הבן שלא הבין את כוונת הרב, הציע אולי שם אחר, הגר"ח הרים את עיניו ואמר "אז תקרא לו נבוכדנצר", וחזר לתלמודו, הבן הבין שיש דברים בגו חזר לבית החולים לספר לאביו את המעשה התמוה.

אביו ששמע את דברי הרב פרץ בבכי נורא ובמשך כמחצית השעה לא היה ניתן לעצור אותו, אחרי שנרגע מעט סיפר שבצעירותו התגייר מאד פחד למול את עצמו, והצליח להתחמק מהמילה, מכיוון שלמד בישיבה לבעלי תשובה וכבר היה נחשב ל'בקיא' הערים על הדיינים, ואם כן הרי הוא גוי גמור, ויהי לפלא.

ברכה והצלחה אבל תלך להסתפר לפני קניית הדירה

הסיפור הבא הוא על אברך בן תורה ביקש לרכוש דירה בבני ברק המחיר היה נחשב ל"מציאה" ובעל הבית לחץ לסגור על העסקה. לפני חתימת החוזה, ניגש אל בית הגר"ח קנייבסקי על מנת להתברך. הרב שמע את הפרטים ובירך: "ברכה והצלחה, אבל תלך להסתפר"... האברך הופתע מעט, הוא היה מסופר אך כדברי הגר"ח נכנס אל המספרה הקרובה שראה בדרכו והתיישב על הכיסא.

הוא ניגש אל הספר, שהתפלא לראותו עם ראש שנראה מסופר כיאות, לשאלתו, השיב האברך כי הוא עומד לחתום חוזה לקניית דירה, ועל כן ניגש לקבל את ברכתו של הרב קנייבסקי, וזו התשובה שקיבל. הספר שהתעניין בפרטי הדירה, נדהם, "מהדירה הזו תברח כמו מאש", אמר הספר ללקוח. "אני גר בבניין ממול, ויש שם בעיות קשות בין השכנים, וכל מי שקונה שם ממהר למכור"...

הרב חיים קנייבסקי סיפורי מופתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד