כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"כל מי שנפגע - להגיש תלונה"

בעל עסק הפקיע מחירים אבל לא ציפה לתגובה כזאת

מאסר על תנאי, קנס כספי בגובה של 10,000 ש"ח והתחייבות כספית נוספת בגובה 25,000 ש"ח, הוטלו על בעל עסק מהדרום שהפקיע מהציבור מחירי מזון בסיסיים ומפוקחים

אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בפסיקה שניתנה השבוע, בעקבות כתב אישום שהגישה הלשכה המשפטית במשרד הכלכלה והתעשייה, גזר בית משפט השלום בבאר שבע עונש משמעותי על בעל עסק שמכר לציבור חמישה מוצרי מזון בסיסיים במחיר מופקע בשיעור כולל של 170%.

כתב האישום הוגש לאחר חקירה שנפתחה על ידי משרד הכלכלה והתעשייה באמצעות חוקרי מינהל אכיפה ומדידה, בעקבות תלונה שהעביר אזרח על הפקעת מחירים בבית עסק לממכר מזון בנתיבות. מהביקורת שנערכה בבית העסק עלה, כי נמכרו לציבור בהפקעה ניכרת, חמישה מצרכי מזון בסיסיים הנמצאים תחת פיקוח וזאת בשיעור מצרפי של 170% הפקעה לסך חמשת המצרכים וביניהם חלב, גבינה, שמנת ועוד.

בעקבות ממצאים אלו, וכתוצאה ממאמצי האכיפה המוגברים של משרד הכלכלה, הגישה הלשכה המשפטית של משרד הכלכלה והתעשייה, לבית משפט השלום בבאר שבע, כתב אישום כנגד בעל העסק אשר מכר לציבור במחיר מופקע, מצרכי מזון בסיסיים שנמצאים תחת פיקוח מחירים וזאת בניגוד להוראות חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, תשנ"ו-1996, אשר נועד להגן על ציבור הצרכנים ובעיקר על השכבות החלשות מפני הפקעת מחירים אסורה, כאשר מכוחו של חוק זה נקבעים מחירי מקסימום למצרכי מזון בפיקוח. לעניין זה, התבטאו בעבר בתי משפט כי הפקעת מחירים הינה בבחינת גזלה מאנשים קשיי יום הנדרשים למוצרים בסיסיים שכאלה ובכלל מהציבור.

בעקבות ניהול הליכים משפטיים אלו, בימים האחרונים ולאחר שהושג הסדר בתיק, הרשיע בית המשפט את בעל בית העסק במכירת המצרכים שבפיקוח מעל המחיר המפוקח וגזר עליו שישה חודשי מאסר על תנאי במשך שנתיים שלא יעבור את אותה עבירה בה הורשע, קנס עונשי בסך 10,000 ש"ח, וכן חייב אותו לחתום על התחייבות כספית נוספת בסך 25,000 ש"ח למשך שלוש שנים, שלא יעבור את אותה העבירה בה הורשע.

בעקבות מאמצי האכיפה והפסיקות האחרונות שהתקבלו בתחום הפקעות המחירים, ציינה נאוה זקן, סמנכ"לית אכיפה ומדידה במשרד הכלכלה והתעשייה: "מינהל אכיפה ומדידה משקיע מאמצעים מוגברים מאוד על מנת להפחית את יוקר המחייה ולמנוע ניצול לרעה של צרכנים באמצעות הפקעת מחירי מזון בסיסיים. לאכיפה השוטפת נוספו לאחרונה שורה של מבצעים מיוחדים וממוקדים שנערכו ויערכו ברחבי הארץ על מנת להביא להפסקת התופעה הפסולה של הפקעות מחירים. במסגרת זו יינתן דגש מיוחד להסרת ההפרות שהתגלו בביקורת וזאת לצד ביצוע אכיפה ממוקדת לגבי מפרים חוזרים וסדרתיים. בית עסק שיימצא מפר את החוק ומפקיע מחירים, ייפתחו כנגדו בהליכים פליליים ובנוסף לכך תבוצע בו ביקורות נוספות כדי לוודא שההפקעות תוקנו והוראות החוק נשמרות. אנו קוראים לכל מי שנפגע כתוצאה מהפקעת מחירים בתחומי המזון המפוקח, להגיש תלונה למשרד הכלכלה והתעשייה".

הפקעת מחירים פיקוח מחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד