כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

דמויות משוררים ישראליים יתנוססו על גבי השטרות החדשים

ארבעה שטרות חדשים ייכנסו למחזור הכספים • על השטרות: דמויות משוררים ישראלים • בגלל ביקורת על היעדר משורר מזרחי, הבטיח נתניהו: נכניס את רבי יהודה הלוי

שטר חדש של 50 ₪. צילום: אתר בנק ישראל
שטר חדש של 50 ₪. צילום: אתר בנק ישראל

שטרות חדשים נכנסים למחזור הכספים של ישראל: בצל ביקורת ציבורית נרחבת, הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את מתווה סטנלי פישר להחלפת השטרות.

לפי התכנית, עד סוף השנה ייכנסו ארבעה שטרות – על כולם תתנוסס דמותן של משוררים מרכזיים בתנועה הציונית ובחברה הישראלית: על שטר ה-50 שקלים תתנוסס דמותו של שאול טשרניחובסקי, על שטר ה-200 שקלים תתנוסס דמותו של נתן אלתרמן, על שטר ה-100 שקלים תתנוסס דמותה של לאה גולדברג ועל שטרות ה-20 שקלים הנפוצים תתנוסס דמותה של רחל בלובשטיין-סלע, המכונה "רחל המשוררת".

החלפת השטרות היא חלק מתהליך קבוע שנועד להגן על הכלכלה מפני זיופים: "מדינות מפותחות נוהגות להחליף את שטרי הכסף שלהן אחת 12-ל או 15 שנים. בין היתר, עקב התיישנות סימני הביטחון שבשטרות ופיתוחם של אמצעי ביטחון מתקדמים נגד זיופים", הסביר הנגיד פישר.

הדמויות שנבחרו לשטרות החדשים עוררו ביקורת ציבורית נרחבת בשל העובדה שכולם ממוצא אשכנזי ואין אף משורר מבני עדות המזרח. אריה דרעי כתב בדף הפייסבוק שלו: "לא ייתכן שלא מצאו ולו משורר מזרחי אחד להטביע את דיוקנו על השטרות. הבהרתי כי כסף עם דמות מזרחית לא שווה פחות. קראתי לשרי הממשלה לא להרים יד בעד אישור השטרות החדשים".

שר הכלכלה נפתלי בנט הביע גם הוא תמיכה במתן ייצוג למשוררים מזרחיים: "איפה מורשת יהדות ספרד? בהצבעה בישיבת הממשלה, אעמוד על כך שייכלל גם משורר/ת מיהדות ספרד בשטרות החדשים".

בעקבות הדברים, אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה שעסקה בנושא כי "מסכים עם אלה שאומרים שהיה מקום ושיש מקום להביא נציגים של משוררים יוצאי קהילות ספרד וגם של יוצאי קהילות אחרות. אני מציע הצעה קונקרטית שהראשון שנביא בשטרות הבאים יהיה מי שאני חושב שהוא אחד מגדולי משוררי ישראל - רבי יהודה הלוי".

וועדת השטרות שבחרה את הדמויות הגנה על החלטתן. יו"ר הוועדה יעקב טירקל אמר: "כל אלו שמוחים על החוסר במשוררים מזרחיים צריכים להיות ערים לכך שאין תמונות שלהם בנמצא. העיסוק בנושא זהו עניין שטותי ומטופש. זה נושא חסר משמעות בחברה הישראלית ."2013-

חברת הועדה שרי רז הסבירה אמש (ראשון) בראיון לערוץ 10 כי " לא חשבנו על עניין של עדות המזרח. אם היה מישהו בולט הוא ודאי היה נכנס לרשימה. אני לא מכירה משוררים מזרחים בולטים במאה 20-ה שמלמדים אותם בבתי ספר."
שטרות חדשים משוררים ביקורת מזרחי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד