י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
יוקר המחיה

מדאיג: אחוז ניכר מהישראלים נמנע מצריכת מוצרים בסיסיים

ארגון "פעמונים" חשף את "מדד החוסן הכלכלי" לפיו קרוב למחצית מהציבור היה במינוס לפחות פעם אחת בשנה האחרונה | מעל חמישית מהציבור נמנע לפחות פעם בשנה מצריכת מוצרים בסיסיים בשל מצב כלכלי קשה

מדאיג: אחוז ניכר מהישראלים נמנע מצריכת מוצרים בסיסיים
קניות בישראל צילום: ROni Schutzer/FLASH90

בארגון 'פעמונים' הציגו לראשונה את "מדד פעמונים לחוסן כלכלי של יחידים ומשפחות בישראל". המדד החדשני בודק את החוסן הכלכלי של משפחות בישראל על פי מספר פרמטרים. 

המדד מתבסס על סקר שנעשה באמצעות חברת גיאוקרטוגרפיה במדגם מייצג של 709 בתי אב בחברה הישראלית והוא מבוסס על שישה מרכיבים שקולים, ביניהם יכולת משק הבית לספוג זעזועים, איזון בין הוצאות והכנסות והימנעות מצריכה של מזון חיוני ותרופות. 

מהמדד עולה כי 21.6% מהציבור דיווח כי נמנע לפחות פעם אחת בשנה האחרונה מצריכת מוצרים בסיסיים (למשל תרופות, מזון חיוני וכדומה) בשל מצב כלכלי.

34% מבעלי הכנסה נמוכה מהממוצע הצהירו כי נמנעו מצריכת מוצרי צריכה בסיסיים לעומת 5% בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע. כאשר 42% מהציבור הערבי הצהירו כי נמנעו מצריכת מוצרי צריכה בסיסיים לעומת 17% בקרב הציבור היהודי.

מבין הנדגמים נמצא כי אחד מכל 8 ישראלים נמצא במינוס כרוני במהלך השנה האחרונה, וכי קרוב למחצית היו במינוס לפחות פעם אחת בשנה החולפת. 28.8% דיווחו על הוצאות גבוהות מהכנסות.

מבחינת איתנות כלכלית, 70% מהציבור דיווחו כי יתקשו לעמוד בהוצאה חריגה בגובה ההכנסה. במקרה של אובדן מקור פרנסה, 22% מהציבור טען כי יוכל לכסות את הוצאותיו במשך חודש אחד בלבד. 35% מהציבור אינו חוסך כלל כספים.

המדד בדק גם הצבת מטרות פיננסיות, כשאחוז נמוך יותר מבעלי הכנסה נמוכה מהממוצע דיווח כי הציב לעצמו מטרות פיננסיות (57% לעומת 67% בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע. 33% מבעלי הכנסה נמוכה מהממוצע הגדירו "סגירת חובות" כמטרה הפיננסית שלהם, לעומת 17% בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע. 45% מבעלי הכנסה גבוהה מהממוצע הגדירו את המטרה הפיננסית שלהם "חיסכון לילדים", 40% מבעלי הכנסה גבוהה מהממוצע הגדירו "חיסכון פנסיוני" (26% ו-22% בקרב בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע, בהתאמה).

הסיבה המרכזית בגינה טענו משיבים כי לקחו הלוואות הינה "כיסוי חובות קיימים" (18% מבין משקי הבית עם הלוואות.)

בנושא המצב רגשי, עולה ממדד פעמונים כי מחשבה על המצב הכלכלי עלולה לעורר לחץ או חרדה בקרב כ-40% מהציבור. 27% מהציבור מעיד כי המצב הכלכלי משפיע לרעה על מערכות היחסים במשפחה. 4% מהציבור דיווח כי אין לו שליטה כלל על המצב הכלכלי שלו.

עוד עולה מהמדד כי 50% ממשקי הבית בעלי הכנסה נמוכה עלולים להרגיש לחץ או חרדה ממחשבה על המצב הכלכלי (24% בקרב בעלי הכנסה גבוהה).

צביקה גולדברג, מנכ"ל פעמונים: "האתגר החברתי שבו אנו עוסקים היום נוגע ממש בכולנו. מדד פעמונים מודד תחילה את נתוני ההווה, אבל למעשה הוא בוחן גם, אולי בעיקר, את פוטנציאל השינוי, את המסוגלות לחולל שינוי, את פוטנציאל המוביליות החברתית בכל הנוגע למרכיב הקריטי של ידע פיננסי ומיומנויות פיננסיות. במובן זה, הנתונים היום לא מעודדים. לא רק שבחברה הישראלית מתאפשר עוני, העוני גם גורר אחריו אוריינות פיננסית נמוכה. במילים אחרות, אלה הזקוקים יותר מכולנו לכלים הדרושים כדי לחולל שינוי במצבם, הם גם אלה שהכלים אינם מצויים בידיהם. עם זאת, תהליך ליווי מקצועי, כמו זה הניתן על ידי אנשי פעמונים, הוא כלי נכון ואפקטיבי למניעה ולשיקום. מניעה של הידרדרות לעוני, ושיקום של משפחות שהידרדרו לעוני".

 

פעמונים יוקר המחיה מצב כלכלי מינוס מוצרי יסוד מוצרי צריכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד