ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

דרמה בועדת הפנים: פעילה התעטפה בטלית

דיון סוער בנושא נשות הכותל הפך לזירת התגוששות • מוזס: "קבוצה תמהונית, תזייפו יהדות הרחק משם" • הרב שמואל רבינוביץ' חושף: "קיבלתי איומים על חיי מהקנאים"

דרמה בועדת הפנים: פעילה התעטפה בטלית



נשות הכותל הגיעו הבוקר (ג) לכנסת, לדיון שהתקיים בוועדת הפנים ואיכות הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, במשותף עם הוועדה לקידום מעמד האשה בראשות ח"כ עליזה לביא.

"הלכות תפילה נלמדות מתפילת אישה", פתחה ואמרה ח"כ לביא, והוסיפה: "מדובר בסוגיה תרבותית-משפטית. אם יסתבר שהייתה התעמרות מיותרת בנשות הכותל, יש לטפל בכך באופן מידי. חלילה שראש החודש הבא, בעוד 10 ימים, יהיה עדיין באי ודאות. יש החלטה חדשה של בית המשפט, ועל היועץ המשפטי לממשלה להיענות לפנייתי ולספק חוות דעת עדכנית וברורה עוד לפני ראש חודש. לא נאפשר פגיעה בזכויותיהן של נשים ונדאג שכל אחד ואחת יוכל להגיע ולהתפלל ברחבת הכותל על פי דרכו ואמונתו".

לביא תקפה: "לעזרת הנשים מוקצה רק רבע מהמקום המוקצה לגברים, ויש שם מחיצה שמעולם לא הייתה כל כך גבוהה. זו פגיעה מתמשכת. פניתי לרב הכותל כבר לפני מספר חודשים, ואני שמחה לשמוע כי הוא פועל להזזת המחיצה".

רגב דרשה ממזכיר הממשלה צבי האוזר להודיע לועדה עוד לפני ראש החודש הקרוב מהי החלטת משרד המשפטים באשר למדיניות. כן דרשה להציג לועדה תוך 30 יום את מתווה שרנסקי. היא קיבלה את העקרונות המנחים לפתרון הסוגיה כפי שהוצגו על ידי מזכיר הממשלה צבי האוזר – שמירה על קדושת המקום, כיבוד חופש הפולחן, כיבוד שלטון החוק ושימור הארכיאולוגיה במקום.

נשות הכותל. צילום: פלאש 90צילום: נשות הכותל. צילום: פלאש 90
נשות הכותל. צילום: פלאש 90


הופמן מתעטפת בטלית: "לגבר לא היו אומרים כלום"

ענת הופמן מנשות הכותל התעטפה בטלית צבעונית, והודיעה: "היום זו חגיגה, כי סוף סוף מתקיים דיון ציבורי. עשרים וארבע שנים אנו מתפללות בכל מזג אוויר ומצב. גם משטרת ישראל הייתה איתנו בכל מזג אוויר, ואנו שוקלות לכתוב תפילה למען שוטרים ושוטרות שמגינים עלינו".

ח"כ רגב דרשה ממנה להסיר את הטלית באמרה כי חל איסור להכניס אביזרים לכנסת. "אם גבר היה מגיע עם טלית, אף אחד לא היה אומר כלום", העירה הופמן, והסירה את הטלית-צעיף.

יזהר הס סיפר כי "נשות הכותל אינן לבדן. יש קבוצת גברים שמגיעים להתפלל מאחוריהן, מהצד השני של המחיצה".

"ומה לובשים הגברים?" תהה ח"כ מנחם אליעזר מוזס, שהשתתף אף הוא בדיון. "אם ברצונן להמשיך ולזייף יהדות, שיעשו זאת הרחק מן המקום הקדוש לעם היהודי", המשיך מוזס בדבריו, והוסיף כי "מידי ראש חודש שבות נשות הכותל ומקיימות מעמד הזוי, שמשתתפות בו כמה עשרות בודדות, מלוות בעשרות כלי תקשורת ומאובטחות בכח משטרתי רב. מה לקבוצה תימהונית זו ולקדושת הכותל? היהדות האמיתית החזיקה ושמרה על הכותל וקדושתו מעל 3,000 שנה ואתן נשות הכותל מציגות מצג שווא ומזויף של יהדות ותפילה".

דבריו של הרב מוזס שוסעו והופרעו בקריאות ביניים רבות מצד חברות כנסת מסיעות הבית וכן על ידי נציגות נשות הכותל. ח"כ הרב מוזס לא נשאר חייב והשיב: "אתן צועקות ועושות רעש כל כך חזק שאפשר לחשוב ששאר הבעיות הקשות שבמדינה נפתרו. רק לפני זמן קצר שמענו על רצח לאומני בשומרון של אב לחמישה ילדים. יש לנו בעיות חמורות יותר מהבעיות ההזויות שלכן".

"להר הבית לא נותנים לעלות כי כולם ערים ומבינים את ההשלכות של הדבר. אין הבדל בין הדברים! לשם אסור לעלות וברחבת הכותל אסור לנשים לקיים פולחנים הזויים. אני קורא למדינה לפעול באותה שיטה גם כלפי נשות הכותל ולהמשיך לאסור בכל דרך שהיא את הניסיונות לפרובוקציה מצידן".

ח"כ שולי מועלם רפאלי סיפרה: "הבוקר חוויתי אותה חוויה – לא נתנו לי לעבור עם סידור ובדקו אם שפתי נעות. כשמדברים על זכותה של כל אישה להתפלל בכותל אני רוצה לעורר את הרצון האמיתי של זכות כל יהודי להתפלל בהר הבית. אני שמחה על כל אחת שמחליטה מבחירה לקבל על עצמה חלק בעולם היהודי. לכל אחד זכות לעבוד את ה' בדרכו. אני מאד תומכת במתווה שרנסקי".

הרב שמואל רבינוביץ. צילום: פלאש 90צילום: הרב שמואל רבינוביץ. צילום: פלאש 90
הרב שמואל רבינוביץ. צילום: פלאש 90


רב הכותל: "מקבל איומים על חיי"

מפקד מרחב דוד במשטרה, משה ברקת, אישר שמדיניות המשטרה עד עתה הייתה לא לאפשר לנשים להכניס טליתות לרחבת הכותל. "אנו פועלים לפי הנחיות היועץ המשפטי מ-2005. ההנחיות מאד ברורות. עכשיו, נוכח החלטת בית המשפט האחרונה, אני מניח שיצטרכו להתכנס ולהנחות אותנו שוב. אנחנו משטרה אוכפת חוק כלשונו. בשלב זה אנו בהמתנה. נעשה מה שיאמר היועץ המשפטי".

ח"כ הרב משה גפני תהה "האם אין מספיק מחלוקות? אתם רוצים להעלות הכל באש? אם לא אנחנו, הציבור החרדי, בכלל לא היה כותל. היו אנשים שאמרו שאלה סתם אבנים".

"אני מציע שיעלו להר הבית. לא יחזרו משם. הערבים לא ינהגו בהן כמונו. אלפי שנים באו אנשים לכותל, רובם המוחלט כאלה שבית הכנסת עבורם זה תפילה שלוש פעמים ביום. כשההגנה רצתה בזמן המנדט הבריטי להראות בעלות על הכותל, היא הציבה שם מחיצה. יכולים להתנהג באחריות או בפופוליזם. כשאני רואה אישה מניחה תפילין בכותל זה פוצע לי את הלב. מאות אלפי גברים ונשים רואים בזה חילול הקודש. אני מבקש בתחינה – בואו להתפלל ולא לעשות פרובוקציות. תעשו את זה בבית הכנסת ולא במקום שנמצאים כל כך הרבה אנשים".

יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב עצרה ושאלה את נציג המשטרה אם יש לחץ פוליטי על המשטרה, וזה השיב בשלילה.

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, הודיע לוועדה שהוא מתכוון בקרוב להרחיב את עזרת הנשים בכותל. הוא דיווח לוועדה שיש איומים על חייו מצד "קנאים". "המציאות היא שעזרת הנשים צרה ואינה מכילה את המתפללות. יש לנו פתרון שייבדק ויש סיכוי גדול להרחיב את עזרת הנשים. לגבי המחיצה – אני מסכים שזה לא מכובד שנשים עומדות על כסאות כדי לראות את הבן עולה לתורה. לכן בנינו באולם התפילה הפנימי, במנהרות הכותל, עזרת נשים עם זכוכית חד צדדית, דרכה הנשים יכולות לראות הכל.

"הכוונה ליצור גם ברחבה בחוץ מחיצה שכל אחד יוכל לראות מבלי לפגוע בהלכה. הבאנו מומחים שימצאו פתרון ואני מקווה שתוך חודש תהיה מחיצה מכובדת שלא תפגע בהלכה. בעניין תפילת נשות הכותל אני מבקש שבכותל לא ישנו את מנהג המקום. כשמשנים מנהגי מקום, אז מיד עולות בקשות רבות גם מהצד השני. יש החלטת בית משפט. לשם כך יש דיון במשרד המשפטים ואצל מזכיר הממשלה".

מזכיר הממשלה צבי האוזר: "הנושא מורכב, לא מטפלים בו מהיום. יש דיאלוג קונסטרוקטיבי בשלוש השנים האחרונות. מחפשים פתרונות אמיתיים לצרכים אמיתיים. הכשרת שטח (התכוון לשטח ליד קשת רובינסון המיועד לתפילת נשות הכותל) במקום הקדוש לעם היהודי דורשת זמן, סבלנות וסובלנות. העקרונות המנחים אותנו הם א. לשמור על קדושת המקום. זהו מקום לתפילה ולא להפגנות והתלהמות. ב. שמירה על זכות תפילה ופולחן לכל. זוהי זכות הומניסטית בסיסית וזה עומד כנר לרגלנו. לכן הטיפול הוא בחרדת קודש. ג. כיבוד שלטון החוק והחלטות בית המשפט. ד. אנו רוצים להרחיב פיזית את הנגישות למקום".
נשות הכותל כנסת דיון הרב רבינוביץ גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד