כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

רבה של אמסטרדם מתרגש • "הייתה הכתרה מרשימה"

ווילם-אלכסנדר הוכתר למלך הולנד בטקס מרשים • רבה של אמסטרדם, הרה"ג אריה רלב"ג, מספר ל'בחדרי חרדים' על המעמד • "ניצלתי את הזמן לפעול למען השחיטה הכשרה"

הרב אריה רלב"ג בטקס. צילום: ארכיון
הרב אריה רלב"ג בטקס. צילום: ארכיון



הולנד חגגה אתמול (ג) את טקס הכתרתו של מלך הולנד החדש, ווילם אלכסנדר בן ה-46, הממלא את מקום אמו המלכה ביאטריקס.

המלכה החליטה לפרוש מכס המלוכה לאחר שהגיעה לגיל שבעים וחמש.מדובר במאורע היסטורי, שכן במאה וחמשים שנה האחרונות שימשו בתפקיד זה רק נשים. יוזמתה של המלכה להעביר את כס המלוכה לבנה, התקבלה בהפתעה גמורה ובסיפוק.

למעמד ההכתרה הוזמנו כל אנשי משפחת המלוכה, ראשי השלטון ובהם חברי הממשלה, חברי הפרלמנט של הבית התחתון והבית העליון וזוגותיהם, נסיכים ממשפחות מלוכה במדינות אירופה, ועוד מאות אישים חשובים. בין הנוכחים, הגאון רבי אריה רלב"ג המשמש כרבה של אמסטרדם והגאון רבי בנימין יעקובס המשמש כרב המחוזות והכפרים בהולנד.

הרב רלב"ג, יליד הולנד, עומד בראשות בית דין צדק של הקהילה האשכנזית, ומתגורר למעשה בפלטבוש שבארה"ב, שם הוא עומד בראש קהילה ומשמש כראש אגודת הרבנים. לאמסטרדם הוא מגיע אחת לחודשיים, כדי לנהל את ענייני הקהילה.

בין השאר, מוטרד הרב רלב"ג מכך שהדור הצעיר איננו נותר במקום, אלא מהגר לישראל, אירופה וארה"ב. בשיחה מיוחדת עם 'בחדרי חרדים', הוא מספר על הקשר של בית המלוכה עם הקהילות היהודיות, ועל ניצול המעמד הלאומי החשוב לצורך העמקת הקשר עם חברי הפרלמנט בכלל, והשגת תמיכה בקרבם בנושא השחיטה, המעיב על יהדות הולנד מזה תקופה ארוכה. "עצם הזמנתי למעמד הוא הישג עבור הקהילה היהודית", הוא חוזר ואומר.

נלחם על השחיטה

"הקהילה היהודית בהולנד קיימת כבר כ-375 שנה", פותח הרב רלב"ג ומספר, "מאז שהגאונים רבי צבי אשכנזי ה'חכם צבי', רבי שאול מאמסטרדם ה'בנין אריאל' ורבי אלעזר רוקח ה'מעשי רוקח' זצ"ל התוו את קווי היסוד שלה, כל התקנות והנהלים נותרו על כנם לאורך כל השנים. אמנם לא בכל תקופה היה אב"ד לקהילה, אולם זכיתי ואני הוא האב"ד ה-22 של הקהילה האשכנזית. במרוצת השנים, הייתה הולנד מקלט להמוני יהודים פליטים, בפרט בתקופת גזירות ת"ח ות"ט הידועות.

"לזכותה הגדול יאמר, כי למרות שבכל הולנד מונה הקהילה היהודית כיום רק בסביבות 15 אלף יהודים ורובם חילונים, היא נשארה בכינוי הקהילה האורתודוכסית, משום שגם החילונים מכבדים מאד את הדת. ולכן, הם מעניקים לנו רוח גבית ואת כל הכלים לפעול, אף אם הם בעצמם לא נמנים על שומרי התורה והמצוות. רובם ככולם מקפיד למשל על אכילת בשר כשר, לצד שמירה על לפחות חלק מהמסורת".

הרב רלב"ג מספר, כי לפני שהחל טקס ההכתרה, הוא שהה במחיצת חברי פרלמנט משני הבתים, באולם שבארמון המלוכה. "ארבע שעות הייתי שם בטרם נכנסנו להכתרה, וניצלתי את הזמן לגייס תומכים לעמדותיי בנושא השחיטה ובנושאים יהודיים נוספים". הוא מזכיר כי לפני שנה, אסר הבית התחתון של הולנד את השחיטה היהודית, בחוק שיזמה 'מפלגת הבהמות' הדואגת לזכויותיהם של בעלי החיים. לדבריו, מפלגה זו נגועה באנטישמיות וכל מטרתה להצר את צעדי היהודים במדינה.

"הבית העליון של הולנד ביטל את החוק אולם הציבו מספר חסמים שמקשים עלינו את המשך קיום השחיטה. לשיטתנו, שמגובה בחוות דעת של וטרינרים יהודים, די בארבעים שניות מאז השחיטה, כדי לקבוע שהבהמה כבר ללא רוח חיים, הרי שהווטרינרים הנכרים קובעים פרמטרים אחרים להגדרת המוות, ובכל מקרה הם מסתכמים בלא פחות משתי דקות מאז השחיטה, עד להוכחת כל סימני המוות. יש להם דרישות שונות כמו נעיצת מחט בחוטמה של הבהמה לאחר השחיטה, כדי לוודא שאין תנועה. לפעמים, רק לאחר נעיצה חוזרת ונשנית, עלולים לגלות תנועה כזו. הם מחמירים בכל הנושאים האלו שאנחנו מקילים בהתאם לקביעת ההלכה. הם גם דורשים שלאחר השחיטה, נירה בראש הבהמה כדי לוודא הריגה, אולם אנחנו מתנגדים, ולא נסכים לסטייה מההלכה. לכן, היה חשוב לנו מאד, לנצל את זמן ההמתנה הממושך בארמון, כדי לגייס חברי פרלמנט שיביאו לשינויים בחוק החדש".

• מה אכפת לכם אם תמתינו שתי דקות?

"נושא הבשר הטרי עומד בראש מעייננו. הציבור היהודי מעוניין לאכול כשר ואנו צריכים לספק לו את צרכיו. בעלי המשחטות הודיעו לנו, כי ההיענות לדרישות הווטרינרים, מסבכת את נושא השחיטה והם דורשים עבור כך תוספת של 6,000 יורו לכל יום שחיטה מעבר לתשלום הקבוע. ייקור הבשר עלול לגרוע משמעותית מקרב צרכני הבשר הכשר. אם חלילה, ניאלץ לבטל כליל את השחיטה המקומית ולהתחיל לייבא בשר מאירופה, יהיה יותר גרוע, כי הציבור הסתגל לצרוך בשר טרי ולא קפוא.

"הסברתי לפרלמנטרים, כמו גם לקרדינל הקתולי ולאחרים שהסבו לצידנו, את ההיבטים הפיננסיים לצד הנושאים הערכיים, ומצאתי אצלם אוזן קשבת. מקווה כי הדבר יבוא לידי ביטויו כבר בקרוב, בעת פגישתנו עם שר החקלאות וסגנו, ועם הדרגים הממשלתיים השונים, שגם הם מעוניינים בהסדר מניח את הדעת. תמיכת האישים החשובים בהם פגשתי במסגרת ההכתרה, תסייע לנו בעזרת ה'".

קשרים חמים

• איך הייתה ההכתרה? בירכתם 'שחלק מכבודו לבשר ודם'?

"היה טקס מרשים, מרגש ויוצא דופן. כללי המעמד לא אפשרו לי לברך את הברכה. בדרך כלל אנו מברכים את הברכה הזו כשהמלכה מגיעה לבקר בקהילה. בשנת תרפ"ד, הגיעה זקנתה של המלכה לבקר. הביקור הבא היה לפני כשלוש שנים, כאשר נכדתה - המלכה הפורשת - הגיעה לביקור שהותיר חותם עמוק בקהילה. הודיתי לה על כל מה שהולנד עשתה למען היהודים, וביקשנו מהקהל לעמוד על רגליו ובירכנו את המלכה, כשכולם עונים אחריי אמן. היא מאד התרגשה. אגב, בעת תכנון הביקור, הודענו מראש, שלא נוכל ללחוץ את ידי המלכה, כי הדבר נוגד את ההלכה. למרות שהדבר סותר את הפרוטוקול. המלכה סברה וקיבלה, אולם החליטה, שלא ללחוץ ידיו של איש מקרב אלפי הנוכחים, כדי שלא ליצור איפה ואיפה".

הרב רלב"ג מתכנן לכנס היום את בית הדין ולנסח תפילה מיוחדת לשלומו של המלך החדש, שתופץ בקרב בתי הכנסיות בהולנד, ותיאמר בשבתות ובחגים. התפילה מכילה קריאה למלך ירום הודו, שידאג לזכויות היהודים ולחופש הדת במדינתו – שהייתה מאז ומתמיד מלכות של חסד, לצד איחול וברכה, כי מלכותו תצליח, "כפי שהיה נהוג בכל תפוצות ישראל לאורך השנים".

הרב רלב"ג מספר סיפור שהתרחש לפי האגדה עם המלכה וילהלמינה, זקנתה של המלכה ביאטריקס היוצאת: "המלכה וילהלמינה הייתה ערירית, ולמרות שדרשה ברופאים לא מצאו פתרון. כאשר ביקרה בשנת תרע"ג במרחצאות העיר מרינבד, פגשה את ה'דרכי תשובה' ממונקאטש זצ"ל. היא ביקשה ממנו כי יברך אותו בפרי בטן. ה'דרכי תשובה' ניאות לברך אותה, אך התנה זאת בכך, כי תיטיב עם נתינה היהודים ותשמור על זכויותיהם. 'אם תעשי כך, הרי שזולת הילדים שייוולדו לך, תזכי ומלכותך תיכון עד ביאת המשיח'.

המלכה, סברה וקיבלה. כחלוף שנה, נולדה לה בתה המלכה יוליאנה, אמה של המלכה ביאטריקס. בתום השואה, התירה ממשלת הולנד לפליטים יהודים הולנדיים בלבד, לשוב לתחומה. כאשר הגיעה הדבר לאוזניה של המלכה וילהלמינה, שעדיין הייתה בחיים, היא התערבה לטובת היהודים והורתה לשנות את חוק ההגירה. בזכותה הצליחו להיכנס להולנד פליטים רבים, ממדינות אחרות.

"הגאון רבי יעקב כץ זצ"ל, מחבר ספר 'לקט הקמח החדש', היה אחד מאלו שנקלטו בהולנד, בזכות טוב ליבה של המלכה.

"ואכן, אנו נוכחים כי ההידברות והקשרים החמים וההדוקים עם הקהילה היהודית, נשמרים ונמשכים למופת, עד ימינו", מסיים הרב רלב"ג.
הולנד רלב''ג הכתרה מלך מלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד