י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עונש זעום לתוקפים

הקשיש הערבי חילץ מהלינץ': "אליהו הנביא הגיע והציל אותי"

ביהמ"ש הצבאי שומרון גזר על שלושה מחבלים שביצעו לינץ' בשומרון שנת מאסר בלבד ותשלום פיצוי כספי זעום, זאת במסגרת הסדר טיעון | פצוע הלינץ' התנגד להסדר והעיד בבית המשפט:  "אליהו הנביא הגיע והציל אותי" עו"ד חיים בלייכר מ'חוננו': "העונש אינו משקף כלל את חומר המעשים, אסור שדם האזרחים בישראל יופקר"

הקשיש הערבי חילץ מהלינץ': "אליהו הנביא הגיע והציל אותי"
הפצוע לאחר הלינץ' צילום: באדיבות המצלם

שנת מאסר אחת בלבד: שופטת בית המשפט הצבאי שומרון קיבלה את הסדר הטיעון בין הפרקליטות לבין שלושת המחבלים שביצעו פיגוע לינץ' בשומרון לפני כשנה, וגזרה עליהם שנת מאסר אחת בלבד ופיצוי כספי. שלושת המחבלים הורשעו במסגרת הסדר הטיעון בגין פגיעה בנ', בו ביצעו לינץ' בעת שיצא לטיול סמוך ליישובו בשומרון. בדיון בבית המשפט התנגד נ' להסדר הטיעון המקל שנגזר על המחבלים.

בפסק הדין כתבה השופטת, סא"ל ורד אורנשטיין, כי נסיבות המקרה אינן חורגות מהענישה הנהוגה "לאחר ששקלתי את כלל נסיבות המקרה, שמעתי את טענת הצדדים, את דברי המתלונן, הודאת הנאשמים שחסכה זמן שיפוטי, ועברם הנקי, הרי שהעונש המוסכם בתיק זה אינו חורג מרמת הענישה הנוהגת ואף חמור יותר. על כן החלטתי לאמץ את הסדר הטיעון", כתבה סא"ל אורנשטיין.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו שליווה את התיק מסר לאחר גזר הדין: "כל בר דעת מבין שהמחבלים ביצעו לינץ אכזרי במרשי אך ורק בשל היותו יהודי, בטח לאחר שמרשי העיד והראה לבית המשפט את הציצית שלו מוכתמת בדם לאחר שקרעו את חולצתו ופצעו אותו בראשו".

"המחבלים נתפסו רק לאחר שלושה חודשים, מה שאפשר להם להציג גרסה כבושה כאילו חשבו שמדובר בגנב מהכפר שלהם. שנת מאסר אחת בלבד אינה משקפת כלל את חומרת המעשים של התוקפים ואת הצורך בהרתעה. אסור שדם האזרחים בישראל יופקר", אמר עו"ד בלייכר.

הסדר הטיעון שהתקבל הוגש לפי הצעת שופט מגשר לאחר שבחקירותיהם טענו המחבלים, שנתפסו שלושה חודשים לאחר הלינץ', כי ביצעו את המעשה מאחר וחשבו שנ' הינו גנב מהכפר שלהם. לאורך הזמן הפצוע לא העלה בדעתו שזוהי טענת ההגנה של המחבלים. נ' הגיע לבית המשפט במטרה להתנגד להסדר ולספר על הלינץ' הנוראי שעבר בכדי שבית המשפט יתרשם שלא יתכן, ואין כל הסתברות, שהמחבלים לא ידעו כי מדבור באדם שאינו ערבי ושהוא יהודי.

בדיון נשא נ' דברים בפני השופטת סא"ל ורד אורנשטיין. הוא פירט את הקושי המלווה אותו. "לעולם לא חשבתי ששכנים שלי, אותם אנשים שאני נוסע איתם בכביש, יעשו לי דבר כזה. מאז אותו אירוע החיים לא אותם חיים, הלילות לא אותם לילות".

נ' תיאר את התקיפה: "הלכתי סתם בשדות אדמה, הגיע מישהו תפס אותי ביד, גרר אותי לכיכר העיר שם. אמרתי לו באתי לטייל אני רק רוצה לחזור הביתה, והוא ועוד ארבעה התחילו להרביץ לי מכות בידיים וברגליים. הייתי שכוב על הרצפה והם הכו אותי בידיים וברגליים. ניסיתי לקום ולברוח, לנסות להגן אבל אפילו לקום על ארבע לא היה אפשר".

נ' היה בטוח שכך יסתיימו חייו. "ראיתי בעיניים שלי את הלינץ' ברמאללה, חשבתי שלא אצא מפה", אמר. "חשבתי שאצא במספר שקיות זבל. אותם אנשים לקחו בד וכרכו פעמים סביב הצוואר שלי, הרימו אותי מהצוואר. לא היה צריך יותר מכמה עשרות שניות כדי שאני ייגמר".

אלא שאז הגיע למקום ערבי מבוגר שעצר את תקיפת המחבלים: "אליהו הנביא הגיע והציל אותי. הוא צעק להם שיעצרו, צעק בערבית, הגן עלי בגופו ועצר אותם בידיים. הוא הרים אותי מהרצפה ועצר את האירוע".

נ' בטוח כי הפוגעים הערבים זיהו אותו כיהודי: "12 בצהריים, מגיעים רק יהודים ושומרונים. אני חושב שמי שיודע ערבית יבין שאני לא בדיוק ערבי משכם. הם קרעו מעלי את התיק וקרעו את החולצה והכובע, הייתה את הציצית מתחת לחולצה, קשה לחשוב שאני גנב עם הדבר הזה".

בסוף דבריו אמר נ' "הם לא הצליחו להרוג אותי בזכות אותו אדם שהציל אותי. אני רק רוצה שהם יבואו הביתה וידעו שה עוול מה שהם עשו, ושלא יעזו לעשות את זה שוב – 'פירקנו איזה יהודי מכות וישבנו חודשיים שלושה, שילמנו כמה פרוטות ובואו נעשה את זה שוב'".

בדיון על הסדר הטיעון דיבר גם עו"ד חיים בלייכר מחוננו. עו"ד בלייכר הסביר כי מתקיימות בתקיפה המדוברת נסיבות עבירה של תקיפה בכוונה מחמירה, וציין כי ניתן להסיק מתיאור התקיפה מה היה מניע התוקפים. "כל אחד שרואה את המתלונן יכול להעיד כי מי שביצעו בו את הלינץ' יכלו להגיד שהוא יהודי", טען בדיון.

נזכיר כי האירארוע אירע לפני כשנה, עת יצא נ' לטיול סמוך לישוב בשומרון בו הוא מתגורר. הוא הותקף ע"י פועלי בניין שעבדו בכפר הסמוך, וניל רק כשערבי מבוגר עצר את הפורעים מלבצע בו את זממם. נ' נפצע בפניו ופונה לקבלת טיפול בבית החולים מאיר בכפר סבא.

גזר דין לינץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד