י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"לא עניין של ימין ושמאל"

הפרשן לענייני ערבים אמר כי שנאת היהודים מקורה במסגדים והותקף

הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות 13' צבי יחזקאלי בפרשנות לסיבות שהביאו את הבדואי תושב חורה, לבצע את הפיגוע הרצחני בבאר שבע אתמול: "זה כואב וחבל לי שזה נופל לימין ושמאל. את הכל מניעים שנאת יהודים וחוסר השלמה עם הקיום שלי פה. הם רואים שאנחנו מתנהגים כמו חלשים"

הפרשן לענייני ערבים אמר כי שנאת היהודים מקורה במסגדים והותקף
צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13 צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאור הפיגוע הקטלני אתמול, ושאר הפיגועים שבוצעו החודש, המתח בארץ גובר. סביב נושא זה, ינון מגב ויריב אופנהיימר שוחחו ב־103fm עם הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות 13' צבי יחזקאלי, אשר הציג את פרשנותו המקצועית לאירועים האחרונים.

"זה כואב וקשה ואני הכי מתבאס שזה נופל לימין־שמאל, זה לא אמור להיות סיפור כזה - זה אמור להיות סיפרו הכי משותף בעולם", טען יחזקאלי בפתח דבריו, "מה שקיבלנו אתמול זה תזכורת, הכי כאב לי שלא קלטו את זה בהתחלה. בסופו של דבר אנחנו לא רואים את אותו צג, ומה שאני מאחל שנראה כולנו את אותו הדבר ונוכל למנוע כאלו דברים".

לאור אמירתו, טען אופנהיימר כי דווקא יש קונצנוס וגינויים מקיר לקיר בעקבות הפיגוע. יחזקאלי השיב כי "הגינויים הם מעולים ואפילו הייתי משתמש בזה כדי לעזור לאותן חברות לברר את האלמנט הדעאשי והאסלאמי שהורג ורוצח את כולנו. זה מצריך טיפול אחר בסוגיה. הדבר הכי זועק זה הסיפור של השופט שאומר שהוא הביע חרדה, זה אומר שאנחנו לא מבינים מה עומד מולנו. מעבר לגינויים אני בא ואומר, בואו נשאל האם יש על הצג של כולנו יש אותה הגדרה. בהגדרה על הצג שלי יש ג'יהאד, יש בנגב ג'יהאד. לא כל האוכלוסייה שותפה לו אבל את האלמנט הזה אני לא יכול למגר כרגע בכלים שיש לי".

לדבריו של יחזקאלי, צריך להגיע לשורש העניין: "איך יכול להיות שאדם כזה שחי במדינה שלנו מגיע לכזו רמה, אם יש מישהו בנגב שבכאלו דקירות, אני צריך להתעורר לשאלה למה זה קורה? השורש הוא במסגדים, בחינוך ולא בהזנחה. המוח המערבי אומר שהזנחנו אז זה קורה, יכול להיות אבל זה בדרך לשורש האידיאולוגי. זה שפורצים, גונבים ואין משילות בנגב זה שלב אחד במעבר בין פלילי לטרור".

"לא השלימו עם קיומנו"

מוחמד המחבל שרצח אתמול (ג') 4 אזרחים תמימים, הינו אסיר משוחרר אשר היה בכלא בעקבות רצונותיו להתחבר לארגון הטרור דעאש. דבר אשר הוביל את ינון לתהות האם ישנה סמליות לסכין ומדוע לא השתמש בנשק חם. "בדעאש כן, יש עניין של לשסף ודם. שמתם לב שהוא הלך על נשים וזה גם דבר לא ברור מבחינה של דעאש אבל אני לא יודע כמה זמן הוא התארגן. הדבר היחידי שאנחנו צריכים פה זה ללכת לשורש והוא לא פלילי הוא אידאולוגיה אסלאמית שקיימת וחלום שקיים בין כל הערבים - דבר אחד, לא השלימו עם קיומנו", הבהיר.

"השורש לדעתי הוא שלא השלימו עם הקיום שלנו ואם תהיה להם הזדמנות, אנחנו כאן בזכות זה שיש לנו מדינה והבטחנו להם ולא קיימנו לקחת אותם למדינה בטוחה", אמר, והוסיף: "בו תראה שהאסלאם לא בא נגד האוכלוסייה שלך, הם בחרו בדברים האלו כדי להוציא את האלמנט האלים מהאסלאם. אנחנו לא מקשיבים למה המזון הרוחני שלהם. תקשיבו לדרשנים בנגב ובהר הבית, למה אבו מאזן יכול לנקות ממסגדים הסתה כלפי הרשות הפלסטינית ולהשאיר הסתה כלפי יהודים?"

עוד הוסיף והכריז כי "ברגע שיתאפשר להם ואתה תהיה חלש הם יקומו עליך. זה מה שקרה פה. הייתה פה מלחמה, כמו מלחמת העצמאות, שהם ראו שאתה חלש. אנחנו בדמוקרטיה שלנו חלשים בעיניהם, לא הובלנו אותם לחלומות שלנו. הם רצו בהתחלה והתגייסו לצבא. אותו ילד בדואי רואה עכשיו פלסטינזציה, רואה כמה קל להטריד בחורה בבאר שבע, כמה כייף לגנוב מיהודים וכמה נשק יש בנגב. זה העליונות של שבט. בעוד 10 שנים הם יספרו לילדים שלהם שהייתה פה מלחמת עצמאות".

"אין פה בעיה של אסלאם - השאלה היא מה השימוש בדת"

אופנהיימר תקף את אמירתו של יחזקאלי וטען כי מדובר בגזענות ולא פרשנות, הפרשן לענייני ערבים הדגיש: "אני בא ואומר שאני רואה איפה זה משומש נגדי. גזענות זה לא להבין ערבית, לא לחיות עם ערבים והכי חשוב זה להקשיב מה שהם אומרים בשפה שלך ולא בשפה שלהם. תפקידה של מדינה זה לבדוק מה יש לך במסגד, מה ילד מקבל ואני רוצה שאבא שלו ידווח לי כמו שהיה פה דיווחים על יציאה לדעאש. אני רוצה להגיע למצב כזה. שהאסלאם הקיצוני יאיים עלייך כמו שהוא מאיים עליי".

"אתה ראש השבט, אתה המדינה והם רואים שאנחנו מתנהגים כמו חלשים ומבינים הפוך. תרדו לשורש וזה יהיה לטובת כולם, אין פה בעיה של אסלאם. השאלה היא מה השימוש בדת", סיכם יחזקאלי.

 

צבי יחזקאלי 103 FM באר שבע פיגוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד