כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
נטולי הישגים בשטח

הצבא הרוסי ממשיך להתבוסס בבוץ האוקראיני: "אין פיקוד מרכזי"

חוץ מהגברת האש במריופול ובערים נוספות, רוסיה לא השיגה שליטה על עיר נוספת בימים האחרונים, בכירים אמריקאים: "זה נראה שלצבא הרוסי אין פיקוד מרכזי, כל יחידה פועלת באופן עצמאי, כשל מוחלט בכל הדרגים". אוקראינה טוענת כי שחררה מהרוסים עיירה בפרברי קייב

הצבא הרוסי ממשיך להתבוסס בבוץ האוקראיני: "אין פיקוד מרכזי"
הטנקים הרוסים במטווח צילום: צילום מסך

המתקפה הרצחנית שמנהל צבא רוסיה כנגד העיר מריופול נמשכה במלוא העוצמה גם אתמול (שלישי), ותושבים שהצליחו להימלט מהעיר מדווחים על משבר הומניטרי הולך ומחריף. לדבריהם, כמה ילדים כבר מתו מהתייבשות משום שהוריהם לא הצליחו להשיג מים. רבים סובלים ממחסור חמור במזון, ולפי דיווחים אוקראינים מספר ההרוגים מקרב תושבי העיר הגיע ליותר מ-2500.

למרות האמור, ההתנגדות של תושבי מריופול והיחידות של צבא אוקראינה הפועלות בעיר, נמשכת במלוא העוצמה כנגד הכיבוש הרוסי, ואתמול דווח על כך שיחידת הגנה אווירית של צבא אוקראינה הפועלת במריופול הצליחה להפיל מטוס נוסף של חיל האוויר הרוסי.

כמו כן דווח כי חיילים מגדוד אזוב האוקראיני, המואשם בשימוש בסמלים ומוטיבים נאציים, הצליחו לפגוע בסירה של חיל הים הרוסי, ששטה באזור מריופול. בתקיפה נפגעו שני אנשי צוות רוסיים, כך לפי הדיווח, והסירה יצאה מכלל שימוש. במקביל ממשיכה רוסיה להפציץ ולהפגיז ערים רבות נוספות באוקראינה. בין היתר דווח אתמול על מטחי רקטות שנורו על העיר אודסה, שלעת עתה נהנית משקט יחסי וטרם ספגה התקפה משמעותית של צבא רוסיה, למעט כמה טילים ורקטות שנחתו בשטחה ולא גרמו לנזקים משמעותיים.

טנקים אוקראינים במריופול

ההתקפה המשמעותית ביותר על אודסה הייתה ביום הראשון ללחימה, אז הפציצו הרוסים את מגדל הפיקוח של שדה התעופה שבפאתי העיר. שר הבריאות של אוקראינה פרסם אתמול הודעה בה הוא האשים את רוסיה בהשמדה שיטתית של בתי חולים אוקראיניים. לדבריו עד כה השמידה רוסיה עשרה בתי חולים אוקראיניים, בהם בית חולים לילדים, בית חולים ליולדות וכן בית חולים פסיכיאטרי. אוקראינה טוענת גם להרג של 56 קשישים בבית אבות שהותקף על ידי רוסיה באזור דונייצק.

התקפות רוסיות נרשמו אתמול גם על העיר צרנוביץ שבדרום מערב אוקראינה, תקיפות אינטנסיביות מאוד על שדה התעופה בעיר קראמאטורסק, מתקפה רצחנית על העיר לוזובה בה השתתפו ארבעה מטוסים של חיל האוויר הרוסי שהפציצו כעשרים בתים אזרחיים, וגרמו לפציעתם של שמונה אזרחים לפחות. מתקפת רקטות אינטנסיבית בוצעה גם על תחנת הרכבת בעיר פבלוגרד שבמזרח אוקראינה. תחנת הרכבת הושמדה ונזק משמעותי מאוד נגרם למסילות הברזל, דבר המשבית לחלוטין את תנועת הרכבות מהעיר והאזור, ופוגע ביכולת של התושבים להימלט מאימת המלחמה.

חשש כבד שורר גם בעיר בוריספול, שבה שוכן שדה התעופה הנושא את שם זה, סמוך מאוד לבירה קייב. ראש העיר המקומי קרא לתושבים כולם להימלט מהעיר, לנוכח המתקפה הרוסית המתקרבת: השהות שלכם בבתים לא תסייע לניהול הקרבות נגד הכובש הרוסי", אמר ראש העיר. אוקראינה טענה אתמול כי שחררה שתי ערים שנכבשו על ידי רוסיה. העיר מקאריב שוחררה וכך גם העיר מושצון. מדובר בשתי עיירות השוכנות באזור קייב.

גורמים אוקראינים טענו אתמול גם שהם הצליחו לכתר כוחות גדולים של צבא רוסיה בפרברים המערביים של קייב, וכי הם צפויים להכות בהם בעוצמה ולגרום לתבוסה קשה לצבא הרוסי בקרבות באזור זה.

קברי אחים במריופול

כמו כן התפרסם אתמול דיווח לפיו תמונות לוויין חושפות זרימה מוגברת של מים בנהר אירפין, שעובר ממערב לקייב. זאת, לאחר שסכר שאמור להגביל את זרימת המים מנהר דנייפר נהר אירפין אל הנהר הפסיק לעצור את הזרימה. לא ברור אם מדובר בפתיחה מכוונת של הסכר על ידי הצבא האוקראיני, או שהוא נפגע מההפצצות הרוסיות. לפי ההערכות, הזרימה המוגברת של המים בנהר אירפין, אמורה להקשות על רוסיה לחצות אותו בדרכה לקייב, משום ששצף המים יגביל מאוד את היכולת להשתמש בגשרים צפים או בגשרים מאולתרים.

ברשת CNN ציטטו אתמול שני גורמים בכירים בממשל האמריקאי שאומרים שצבא רוסיה הפתיע אותם בחוסר היכולת שלו לפעול באוקראינה בצורה מסודרת. לדבריהם, "זה נראה כאילו אין פיקוד מרכזי על הצבא הרוסי". הבכירים האמריקאים טוענים שכל יחידה רוסית פועלת באופן עצמאי, ולפעמים היחידות והגדודים מנהלים מאבקים אלו עם אלו בניסיון להגיע למשאבים כמו מזון ודלק. במקרים רבים נשלחות יחידות אל השטח בלי שיש להן אפשרות לתקשר עם המפקדים שלהן, והחיילים שיוצאים לדרך אינם יודעים להיכן הם אמורים לנסוע ומה המשימה שעליהם לבצע. בשל כך הם נוטשים את המשוריינים וכלי הרכב, ומנסים לחזור רגלית לשטחי הכינוס.

טנקים של צבא רוסיה

כמו כן, קיים נתק בין הפיקוד הבכיר של צבא רוסיה במוסקבה לבין הפיקוד על החטיבות והגדודים באזורים השונים באוקראינה. האמריקאים אומרים שייתכן שחלק מקשיי התקשורת נגרמו על ידי האוקראינים, אבל נראה שצבא רוסיה לא נערך כראוי לתקשורת סדירה בין היחידות והגדודים, ולא פעם נאלצים הרוסים לעשות שימוש בטלפונים ניידים החשופים להאזנה בקלות מצד המודיעין האוקראיני, מה שכמובן מסייע לצבא אוקראינה לסכל את המתקפות הרוסיות ולהכות בחיילים הרוסיים באופן שהפתיע את העולם כולו.

מלחמת אוקראינה רוסיה מריופול חרקוב הרס בתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד