כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
שעון קיץ

מזיזים את השעון: כל מה שאתם צריכים לדעת

לקראת החלפת שעון החורף לשעון הקיץ, בלילה שבין יום חמישי לשישי (25.03.22): ד"ר נדיה גולדובסקי עם כל מה שיודעים על הזמן העולמי והזמן המקומי במדינות השונות ואיך מגדירים את זמן תחילת החורף והקיץ  

מזיזים את השעון: כל מה שאתם צריכים לדעת
שעונים גנובים צילום: דוברות המשטרה

לקראת החלפת שעון החורף לשעון הקיץ, בלילה שבין יום חמישי לשישי (25.03.22), ד"ר נדיה גולדובסקי, ממונה מדידות זמן ותדר, האחראית על הזמן הלאומי במשרד הכלכלה והתעשייה, מספרת מה אנחנו יודעים על הזמן העולמי והזמן המקומי במדינות השונות ואיך מגדירים את זמן תחילת החורף והקיץ.

מהו זמן מקומי, לאומי וזמן עולמי?

העברת הזמן לשען חורף ולשעון קיץ מתבצעת בישראל לפי הגרסה האחרונה של חוק קביעת הזמן משנת 2013.  

לפי חוק קביעת הזמן, כמדי שנה ביום ראשון האחרון של חודש אוקטובר, מזיזים את השעון בישראל שעה אחת אחורה. זמן זה נקרא "שעון חורף", והוא אחד משני הזמנים בהם נהוג להשתמש בישראל. שעון החורף מסתיים מדי שנה ביום שישי האחרון של חודש מרץ בו מזיזים את השעון שעה קדימה, זמן זה נקרא "שעון קיץ".

לפי חוק קביעת הזמן, במדינת ישראל הזמן נקבע במעבדה הלאומית לפיסיקה שבמשרד הכלכלה והתעשייה, בעזרת מערכת של ארבעה שעונים אטומיים, המסמנים את הזמן הלאומי כ-UTC(INPL), (בתרגום מאנגלית) זמן היקום המתואם של ישראל. זמן היקום המתואם העולמי מסומן כ-UTC.(Universal Coordinated Time UTC).

בכל מדינה יש זמן מקומי לאומי, שעל פיו חיים תושבי המדינה וכל דבר במדינה מתבצע לפי זמן זה. זמן מקומי בכל מדינה קשור ומוגדר לפי המיקום הגיאוגרפי של המדינה על פני כדור הארץ. כדור הארץ מחולק ל-24 אזורי זמן, כך שהרוחב של כל אזור הוא כ-1,500 ק"מ, ובתוך אזור זה קיים אותו זמן מקומי. ספירת אזורי הזמן מתחילה בקו האורך אפס מעלות שנמצא בעיר הקטנה גריניץ' שליד לונדון. הזמן העולמי UTC מוגדר לפי קו האורך גריניץ'. 

בכל אזור שנמצא מזרחה לגריניץ', הזמן המקומי מקדים את הזמן העולמי UTC  במספר שעות ששווה למספר של האזור. למשל, אירופה נמצאת באזור מספר 1 לכן הזמן המקומי במדינות אירופה הוא UTC + 1. מדינת ישראל נמצאת באזור מספר 2, לכן הזמן המקומי שלנו הוא UTC + 2. 

בכל אזור שנמצא מערבה לגריניץ' הזמן המקומי הוא בפיגור ביחס לזמן UTC. למשל הזמן המקומי בניו יורק מפגר יחסית לזמן העולמי בחמש שעות והוא מהווה UTC – 5.

זמן עולמי UTC מוגדר על בסיס מדידות של 500 שעונים אטומיים, שנמצאים במדינות שונות ברחבי העולם. הזמן המקומי הישראליUTC(INPL)   מוגדר על בסיס מדידות של ארבעה שעונים אטומיים, עם דיוק של מיליארדית של מיליונית השנייה. החלק הקטן הזה של השנייה נקרא באנגלית femtosecond. ארבעת השעונים של ישראל משתתפים בקביעת הזמן העולמי UTC יחד עם כל יתר השעונים האטומיים ברחבי העולם.

כידוע, חילופי העונות הינם תוצאה של מסלול כדור-הארץ סביב השמש. אולם מעטים יודעים שהגורם לשינויים העונתיים אינו המרחק המשתנה מהשמש, כי אם זווית הנטייה של כדור-הארץ ביחס אליה. זו משפיעה על מידת העוצמה ומשך הזמן בהם קרני השמש פוגעות בחלקים שונים על-פני הכדור. למעשה, דווקא בתקופת הקיץ בהמיספירה הצפונית, בה נמצאת ישראל, מרחק כדור-הארץ מהשמש גדול יותר מאשר בתקופת החורף. בקיץ בחודש יולי מרחק כדור הארץ מהשמש  הוא 152.1 מיליון ק"מ ובחורף בחודש ינואר מרחק כדור הארץ מהשמש מהווה 147.1 מיליון ק"מ.

שעון קיץ שעון חורף הזזת השעון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד