י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
150 משאיות עפר

בחפירות התגלו: מקווי טהרה יפהפיים מהמאה התשיעית

מקווי טהרה יפהפיים התגלו במקרה באיטליה. בעלת מלון שרצתה להרחיבו גילתה חלל מוזר מאחור. היא החלה לחפור, וכך פינתה עפר שמילא 150 משאיות, עד שגילתה למטה למטה חמישה מקווים שקיבלו את מימיהם ממעיין/נחל שנבע מתחתיהם "ירדנו עשרות מדרגות התרגשתי מאד"

בחפירות התגלו: מקווי טהרה יפהפיים מהמאה התשיעית
מקווה טהרה באיטליה צילום: שגרירות ישראל באיטליה

שגריר ישראל באיטליה, דרור אידר, שיתף בחשבון הפייסבוק שלו את ביקורו בבסירקוזה, עיר עתיקה במזרח סיציליה, שנוסדה עוד במאה השמינית לפנה"ס ע"י מהגרים מיוון. יהודים, חיו בעיר יותר מ-1500 שנה, עד שגורשו מכל סיציליה בפקודת פרדיננד ואיזבלה משליטי ספרד, כחלק מגירוש ספרד ב-1492 (האי היה אז תחת שליטת הכתר הספרדי). חלק גדול מהמגורשים הגיע לאימפריה העות'מנית ולסלוניקי, ולאחר 450 שנים גורשו צאצאיהם לאושוויץ. מי ששרד, עלה לבסוף ארצה בקום המדינה.

השגריר כתב: "הגענו למקום שריגש אותי עמוק עמוק. מערכת של מקווי טהרה יפהפיים מהמאה התשיעית! המקווים התגלו במקרה, בעלת המלון, עמליה דניאל, רצתה להרחיבו, וכך גילתה חלל מוזר מאחור. היא החלה לחפור, וכך פינתה עפר שמילא 150 משאיות, עד שגילתה למטה למטה (ירדנו עשרות רבות של מדרגות) חמישה מקווים שקיבלו את מימיהם ממעיין/נחל שנבע מתחתיהם. התרגשתי מאוד. כי המקווים פירושם משפחות יהודיות ואהבה וילדים שנולדו וחיים ממשיים שפיכו במקום במשך מאות שנים, עד שנקטעו בפקודת הגירוש. עמליה סיפרה שמצאו גם שאריות של כלי קרמיקה שהביאו לטבול במקווה".

עוד סיפר השגריר: "סיפור מרתק שגיליתי כשראיתי מאמר של פרופ' שלמה סימונסון על בית העלמין היהודי של סירקוזה: ב-1453 רצו יהודי המקום לעלות לארץ. הם עשו את ההכנות המתאימות, אבל נעצרו בפקודת מושל המקום, שאף עינה והעניש אותם. מצאתי סיפורים דומים על קהילות יהודיות במקומות ובזמנים אחרים. כל ניסיון עלייה כזה שנעצר ונבלם באכזריות, התפשט ברחבי העולם היהודי והרתיע ניסיונות נוספים. יהודים רצו לעלות לארץ, גם אם הייתה חרבה, כי במשך אלפי שנים נשבעו לא לשכוח את ירושלים וחלמו על התגשמות הנבואות אודות שיבתנו לציון. זה היה חלומם ארוך השנים. חלומנו. הגעתי לשם כנציג מדינת ישראל המתחדשת, כדי לומר לנשמות היהודים שם: הגשמנו את חלומכם ושמרנו את ההבטחה. עם ישראל חי".

דרור אידר שגרירות ישראל מקוואות עם ישראל חי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד