כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

אריה דרעי: "על המשורר בוזגלו שמעתם?"

ח"כ אריה דרעי זועם על הבורות של ועדת השטרות ותובע להחליפם • היו גם משוררים מזרחיים, טען, למשל המשורר הרב דוד בוזגלו • ואם לא שמעתם עליו, דרעי הכין לכם שיר

אריה דרעי. צילום: פלאש90
אריה דרעי. צילום: פלאש90

מוטיב השד העדתי אותו הוציאה מפלגת ש"ס מהבקבוק במהלך קמפיין הבחירות, ממשיך ללוות אותה בהצלחה רבה גם בימים של גלות באופוזיציה. במקום להתרכז בהערות ביניים ובנאומים פרו-חרדיים, מעדיפה סיעת ש"ס לדבר אל העם כולו, ובמיוחד אל הציבור הספרדי, באמצעות הנושא העדתי.

לפני מספר ימים היה זה אחד מראשי ש"ס, אריה דרעי, שהביע תרעומת על כי בשטרות החדשים לא טורחת המדינה לשלב גם דמויות מזרחיות.

היום, בנאומו בכנסת, שב ודיבר על כך. ראשית, הביע את שמחתו על ש"הנושא תפס".

"חששתי", אמר דרעי, "ששוב התגובה תהיה, כפי שבכל הנושאים שהעליתי בחצי השנה האחרונה על הדרת המזרחים, ששוב אני מוציא את השד העדתי, ומה הוא רוצה ומה הוא מפריע ומה הוא מבלבל את המוח.

"אין לי בעיה לומר שהיו משוררים יותר טובים או אחרים, אבל לבוא בחוסר רגישות ולא להבין שכמחצית המדינה יש להם מורשת ויש להם תרבות ויש להם מסורת, לומר: לא מצאנו אף אחד מהמשוררים שמתאים?

"וזה נכון, אני מסכים עם שרי רז. בתוכנית הלימודים בבתי הספר בספרות ובשירה באמת אי-אפשר למצוא חוץ מהשמות הללו שבחרו, לאה גולדברג ורחל המשוררת וטשרניחובסקי ואלתרמן.

"אתם יודעים למה? הרצחת וגם ירשת. אין בתוכניות בתי הספר המשוררים המזרחיים. זה לא בתוכנית.

"חברי הוועדה המכובדת, הם 11 אשכנזים ואחד ערבי. כמה מחברי הוועדה שמעו על המשורר הנפלא דוד בוזגלו שעלה לארץ ב-65' וחיבר מאות שירים.

"לא צריך ללכת כמו ראש הממשלה לימי הביניים - זה גם פוגע. אני בטוח שלראש הממשלה היתה כוונה טובה, אבל מה ראש הממשלה משדר - חבר'ה, עד ימי הביניים לא היה לספרדים שום דבר. אנחנו נביא לכם את רבי יהודה הלוי והרמב"ם.

"את השיר בר יוחאי חיבר רבי שמעון בר-לוי מיוצאי לוב. רבי שלום שבזי, יוצא תימן, יש עוד שירים, לנר ולבשמים, שירים כל כך יפים עם עברית מדהימה. אף אחד לא לומד את זה, אף אחד לא מכיר את זה. נו, בוזגלו זה אולי לא נתפס טוב כמו אלתרמן.

"שמעו שיר של בוזגלו לכבוד ניצחון ששת הימים:

"אשרינו כי נחלתנו שפרה / יום בה נאספנו חבושי עטרה / יושב ציון לא יבוש ולא יחפר / וברית כרותה עדי עד לא תופר // אסירי תקוה דמם נזרק לאות / הלא הם המדכים תחת סועה וסופות / תחת לחץ, לחץ עול זר, עול זר שוד / שוד שבר ותלאות." וכן מאות-מאות שירים כאלה, על התקומה, על ציון, על ירושלים, על הניצחון. למה שהנוער שלנו, למה שכל אזרחי ישראל לא יהיו גאים גם הם במסורת הזו, במורשת הזו?"

"לכן", תבע דרעי, "צריך להחליף את חברי הוועדה - הם נכשלו בתפקידם".
שטרות אריה דרעי מזרחי משורר בוזגלו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד