כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

'הוועדה לשוויון בנטל' לא מצליחה להגיע להסכמה

הוועדה לשוויון בנטל תידרש תוך שבועיים להציג חוק סופי, אולם חבריה לא מצליחים להגיע להסכמה • רעיון "מכסת הפטורים" שנוי במחלוקת • גורם: "אנחנו במבוי סתום"

יעקב פרי. צילום: פלאש 90
יעקב פרי. צילום: פלאש 90

ועדת השרים לענייני שוויון בנטל לא מצליחה להגיע להסכמה אודות החוק הסופי: עיתון 'מעריב' מדווח הבוקר (ב), כי למרות שנותרו ישיבות ספורות בלבד עד המועד בו הוועדה תידרש להציג את החוק – כמעט ואין סוגיה בה הצליחו החברים להגיע להסכמה.

לפי ההסכם הקואליציוני, הוקמה ועדת השרים לענייני שוויון בנטל ב-7 באפריל. על היו"ר יעקב פרי ועל חברי הוועדה הוטל להציג חוק מוסכם תוך 45 יום. שבועיים בלבד נותרו עד תום ה-45 יום הקצובים, ומסתבר כי חוק מוסכם עדיין לא נראה באופק.

עם זאת, מעריכים כי חברי הוועדה יכולים להתעכב ולהציג את החוק גם לאחר הזמן שנקבע בהסכם.

הנושא המרכזי השנוי במחלוקת הוא – מכסות הפטור משירות ל"תלמידים מתמידים", כהגדרת הוועדה. שרי הליכוד החברים בוועדה מתנגדים לעצם הרעיון, אולם גם במידה ויתקבל – עדיין חלוקות הדעות אודות מספר הפטורים שיינתנו בכל מחזור. המחלוקת בוועדה בנושא זה החלה לפני כשבועיים, וכרגע הוחלט על דחיית העיסוק בו.

סוגיה עיקרית נוספת השנויה במחלוקת היא שאלת מעמדם של תלמידי ישיבות ההסדר. למרות שהמניע להקמת הוועדה היה אי-התגייסותם של בני הישיבות החרדים, כעת דורש השר עמיר פרץ לעסוק גם בבני ישיבות ההסדר ולהשוות את מעמדם לשאר המתגייסים ולמעמדם העתידי של בני הישיבות החרדים. מנגד, במפלגה הדתית-לאומית "הבית היהודי" מתנגדים לכל שינוי בהסדר הנהוג.

חוסר הסכמה קיים גם בנוגע לסנקציות הכלכליות והפליליות שיופעלו כנגד חרדים שישתמטו וכנגד ישיבות שיסייעו בהשתמטות. גם שאלת מעמד הנשים בצבא, שיידרש לבדיקה מחודשת בעקבות התגייסות החרדים, עדיין לא נפתרה.

יצוין כי סוגית ה"מכסות" היה הנושא העיקרי שעמד במחלוקת בין הליכוד לבין קדימה, בזמן הסבב הקודם של העיסוק ב"שוויון בנטל" והקמת ועדת פלסנר, ואשר הוביל בסופו של דבר לפרישתה של קדימה מהקואליציה. כעת מסתבר כי שרי הליכוד עדיין אוחזים באותה עמדה.

גורם בכיר בוועדה אמר ל'מעריב': "כמו בכל שאר הנושאים, גם פה אנחנו במבוי סתום". גורם נוסף אמר: "לכאורה, הכל היה צריך להיות פשוט. אבל כל אחד מנסה למשוך לכיוון שלו, בכל מיני צורות".
ועדת שוויון בנטל חוסר הסכמה גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד