י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
נמנעה פגיעה בסטטוס-קוו

מה מונע ממרב מיכאלי להפעיל תחבורה ציבורית בשבת?

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי רצה כבר שנים עם הבטחותיה לפגיעה בסטטוס-קוו דוגמת נישואין אזרחיים, רפורמה בגיור, ועוד ועוד כאשר נכנסה למשרד התחבורה נראה היה ששום דבר לא ימנע ממנה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. אולם, משרד המשפטים לא מאשר את תקנות התחבורה בשבת של מיכאלי והפגיעה נדחתה לעת עתה

אוטובוסים. אילוסטרציה
אוטובוסים. אילוסטרציה צילום: צלמי פלאש 90

שרת התחבורה המכהנת, מרב מיכאלי, הבטיחה לא פעם לפעול לתחבורה ציבורית בשבת אולם כפי הנראה כעת, מימוש ההבטחות ייאלצו לחכות. על פי הדיווח של עומר כרמון באתר 'דה מרקר', הרכבלית בחיפה תפעל לעת עתה בימי חול בלבד, זאת למרות הבטחות השרה להפעלתה גם בשבת. בנוסף, משרד המשפטים מסרב לאשר את התקנות שיזמה מיכאלי, ונועדו לאפשר לראשונה גביית תשלום מנוסעים המבקשים לנסוע בתחבורה ציבורית לא מסובסדת בשבת.

התקנות, שבמשרד התחבורה קיוו לחתום עליהן כבר לפני חודשיים, היו אמורות לפתור איסור טכני שהיה קיים עד כה — על גביית כסף מנוסעי אוטובוס בקו של מסיע פרטי שאינו מחזיק ברישיון ממשרד התחבורה. איסור זה הביא לכך שעיריות רבות, בהן תל אביב, רמת גן, הרצליה ומודיעין, החלו להפעיל קווי אוטובוס פרטיים בשבתות ובחגים — אותם הן מממנות מקופתן מבלי לגבות כסף מהנוסעים. אם התקנות היו מאושרות, הדבר היה מאפשר לעיריות לגבות כסף מהנוסעים עבור נסיעות אלה.

מיכאלי העבירה את התקנות לאישור משרד המשפטים לפני כחודשיים, אולם, על פי הדיווח ב'דה מרקר', במשרד המשפטים מסרבים לאשרן. במקום זאת, הם מעלים כנגדן שאלות רבות שעליהן, כך נדמה, יהיה קשה להתגבר.

בין השאר, הם טוענים שמיכאלי מנסה לעקוף את החלטת הממשלה להסדיר את נושא ההיסעים הפרטיים בכללותו, באמצעות תקנות נקודתיות: "בהחלטת הממשלה מאוגוסט 2021, הוטל על שרת התחבורה לבטל את האסדרה הקיימת כיום להסעות מיוחדות, ולהסדיר את ההיסעים הפרטיים בתקנות לפי פקודת התעבורה. אך משרד התחבורה מבקש לפעול אחרת, ולהתקין תקנות נקודתיות עד להשלמת המהלך שנקבע בהחלטת הממשלה".

עוד לדברי משרד המשפטים, "התקנות מעוררות שאלות המצריכות ליבון בתחומים משפטיים שונים, בהם היבטים חוקתיים, היבטי זיקת החקיקה המוצעת להכרזה על מצב חירום, סוגיות מתחום המשפט הפלילי ושאלות מהתחומים הרגולטוריים של הסדרת שירותים שונים בתחום התחבורה. הנושא מצוי בשיח מתמשך בין משרד התחבורה לבין הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים".

מלשכת השרה מיכאלי נמסר: "השרה עדיין לא חתמה על התקנות. זה בעבודה במשרד המשפטים. כשיגיע חזרה נחתום".

פתיחת הרכבלית שתוכננה ליום שישי הקרוב, נדחתה בשבוע, ליום שישי 1 באפריל. זאת, מפני שעיריית חיפה עדיין לא חתמה על תעודת הגמר לפרויקט (טופס 4).

על פי הדיווח של עומר כרמון ב'דה מרקר', במשרד התחבורה ממתינים בקוצר רוח שמיכי אלפר, סגן ראש העיר החרדי ויו"ר הוועדה המקומית בחיפה, יחתום על התעודה ביממה הקרובה. ביום חמישי הבא, מתכננים במשרד טקס רשמי שבו יוכרז על פתיחת הקו — שמחיר הנסיעה בו יהיה כמו בקו תחבורה ציבורית רגיל (6 שקלים).

משרד התחבורה החל במשא ומתן עם החברה המפעילה את הרכבלית בנוגע לאפשרות להפעלת הקו גם בשבתות ובחגים. אם יושג הסכם, מתוכננות בהמשך השנה נסיעות הרצה בשבת. לאחריהן, יחליט המשרד מתי ואם יחל קו התחבורה החיפאי לפעול לאורך כל ימות השבוע.

תחבורה ציבורית בשבת מרב מיכאלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד