י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"מקווים שאני מהמוסד"

חייל צה"ל לשעבר מאמן אוקראינים ומדווח מהשטח

צבי אריאלי, חייל צה"ל לשעבר שנלחם לצד הצבא האוקראיני בזמן שאוקראינה נלחמת נגד פלישת רוסיה, אומר כי "אוקראינים רבים חושבים, או מייחלים, שאני מהמוסד"

חייל צה"ל לשעבר מאמן אוקראינים ומדווח מהשטח
המלחמה באוקראינה צילום: צבא אוקראינה

צבי אריאלי בן 42 נמצא בשבועות האחרונים בביתו של חמיו, כ-70 קילומטרים דרומית לבירת אוקראינה, קייב, בעיירה שאותה העדיף לא לציין מסיבות ביטחוניות. כעת, כמעט חודש לתוך המלחמה, הוא אמר שהוא בדרכו לארוב לכוחות האויב כחלק מיחידת צנחנים.

אריאלי, עבד לראשונה עבור הצבא האוקראיני ב-2014 כדי להדוף את הבדלנים שנתמכים על ידי הרוסים. כישראלי שנלחם ישירות נגד חיילים רוסים הוא דבר נדיר. עם זאת, הוא משקף את מערכת הקשרים המורכבת שיש ליהודים מברית המועצות לשעבר לאזור ולישראל.

לסוכנות הידיעות היהודית JTA הוא אמר, "אני רואה את עצמי כאוקראיני", כך אריאלי, שנולד בלטביה, "אני גם ישראלי אבל אני לא מאוד מרוצה מישראל כרגע", הוסיף. אריאלי עלה לישראל לאחר התיכון, הוא שירת בצה"ל במהלך האינתיפאדה השנייה. לאחר מכן עמד בראש בני עקיבא באוקראינה, שם הכיר את אשתו, יהודייה אוקראינית. יחד הם עברו לישראל, אריאלי עבד אז ביחידה ללוחמה בטרור במשרד הביטחון.

הוא קיבל הצעת עבודה מחבר לעבוד בקהילה היהודית של קייב כמחנך. ואז הצבא האוקראיני קלט את אריאלי כמאמן ליחידות שניסו לדכא את המרד הבדלני בדונבאס.

"אוקראינים רבים חושבים, או מייחלים, שאני מהמוסד", אמר והוסיף בצחוק, "אני מנסה לשכנע אותם שאני לא, אבל לפעמים עדיף שהם חושבים שכן. זה כמו להגשים את משאלותיהם". אריאלי זועם על חוסר התמיכה של ישראל באוקראינה. בעוד שישראל שלחה סיוע הומניטרי משמעותי לאזור והקימה בית חולים שדה במערב אוקראינה , היא לא סיפקה את הסיוע הצבאי הספציפי שביקש נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. בנט ביקש לשמור על היחסים עם רוסיה גם כשמדינות אחרות הטילו סנקציות חריפות.

הוא אמר ל-JTA: "רוסיה הורגת אזרחים חפים מפשע כל יום, ובנט לא מתכוון לומר את האמת? רוסיה בצד הלא נכון. אתה לא יכול להיות ניטרלי כלפי זה".

אשתו וילדיו של אריאלי, בני 13 ו-14, נמצאים בגרמניה בתמיכתו של רב בשטוטגרט. דירתו של אריאלי בקייב עדיין עמדה על תילה נכון ליום שלישי, אבל הוא לא יתפלא אם זה לא יהיה כך לאורך זמן. "כמה בנייני דירות ממש ליד שלי נהרסו בהפגזה רוסית", אמר. כאשר פרצה המלחמה, הוא אימן אזרחים להפוך לחיילים בכוח ההגנה החדש שהוקם בפיקוח הצבא האוקראיני.

אריאלי מאשר את הדיווחים לפיהם הכוחות הרוסיים ספגו אבדות קשות, ואמר כי הטנקים מתקלקלים כל הזמן, חוסמים את הכביש ואוזל להם הדלק. "יש פה פחות טנקים וחיילים כל יום", אמר. למרות האופטימיות שלו לגבי סיכויי ההצלחה הצבאית של אוקראינה, אריאלי מודאג מהצעד הבא של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

"זה מצב מאוד מסוכן כי יש סיכוי של 50-50 שהוא ישתמש בנשק גרעיני", אמר אריאלי. "הוא לא רוצה שתהיה אוקראינה, הוא רוצה להרוס אותה, המלחמה הזו הרסה את חיינו; איבדנו הכל, אני ממש לא אוהב אלימות, אבל איזו ברירה יש לי עכשיו?".

ישראלי מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד