ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ביזת מצרים

חוצפה: המצרים רוקנו גניזה מבית הקברות ללא רשות הקהילה היהודית

בחודש האחרון נמצאה גניזה חדשה בבית הקברות היהודי העתיק בקהיר. בימים האחרונים, אנשי רשות העתיקות המצרית נכנסו לבית הקברות והחלו לרוקן אותה בעשרות שקים למרות ההתנגדות של אנשי הקהילה היהודית בקהיר וללא רשותם

חוצפה: המצרים רוקנו גניזה מבית הקברות ללא רשות הקהילה היהודית
ביזת הגניזה היהודית צילום: רועי קייס כאן חדשות

בשנים האחרונות חברי הקהילה היהודית בקהיר בתיאום עם השלטונות ובמימון אמריקני פרטי וממשלתי, החלו בניקוי ושימור מה שנותר מבית הקברות היהודי בקהיר אל-בסאתין, פרויקט חשוב לשימור בית הקברות שהוזנח במשך עשרות שנים. טונות של אשפה פונו מהמקום והוקמה מחדש חומה שמקיפה את האתר, כך מפרסם הבוקר רועי קייס ב'כאן חדשות'.

‏אלא שבשבועות האחרונים אנשי הקהילה היהודית בקהיר שדואגים לשמר את המקום מצאו באחת מחלקות הקבורה (חלקת משפחת מוסירי) גניזה חדשה. בעיקר כתבי קודש יהודיים, אבל גם כתבי יד ואפילו מכתבים אישיים.

‏לפי גורם בקהילה בקהיר ששוחח עם 'כאן חדשות', היו שם מסמכים וחומרים שתארוכם לא ידוע. כלומר לא ברור האם זה מהמאה שעברה או מלפני כמה מאות שנים. יש לכך משמעות עצומה ונדרשת בדיקה מדוקדקת שכן אם מדובר בגילוי גניזה קדומה, יש לה ערך היסטורי ותרבותי משמעותי ביותר.

‏בימים האחרונים עשרות עובדים של אנשי רשות העתיקות המצרית התפרצו לבית הקברות והחלו למלא את תוכן הגניזה בעשרות שקים. אנשי הקהילה ניסו למנוע זאת מהם בטענה שכדי לקחת את זה, צריכה להיות אישיות רבנית שתפקח על כך, אלא שהם לא שעו לקריאה הזאת ופשוט לקחו את הגניזה איתם ללא רשות הקהילה.

‏גורם שמעורה בנושא ומקושר לקהילה היהודית בקהיר אמר לרועי קייס, שנעשתה פנייה לשגרירות האמריקנית בקהיר כדי שתטפל בעניין. הוא הביע דאגה רבה מההתנהלות של השלטונות במצרים. אותו גורם הסביר שבמשך שנים השלטונות במצרים חוששים מאוד מהוצאה של פריטים יהודיים מקהיר, ‏הגורם הבהיר שאין זאת הכוונה של הקהילה שמעוניינת להשאיר את הגניזה החדשה בקהיר וכל מה שהקהילה מבקשת הוא להיות מעורבת כיוון שהגניזה הזאת שייכת לקהילה היהודית. בנוסף, האופן בו נלקחה הגניזה אינו מקצועי ונראה שיכול לפגוע בחומרי הגניזה.

‏בין השאר העלה אותו גורם הצעה שרשות העתיקות המצרית תיקח לידיה את הגניזה המקורית ויבדקו את תארוכה בתיאום עם אנשי הקהילה היהודית בקהיר שאפשר לספור אותם על כף יד אחת ואז יעבירו עותק לקהילה. אך מכל מקום: "הקהילה חייבת להיות מעורבת בנושא".

‏הגורם הפציר בקהילה הבינלאומית להתערב כיוון שמדובר ברכוש של הקהילה היהודית: "אנחנו רוצים את הגניזה כי זה מסמכים יהודיים שיכולים להיות קשורים למשפחות יהודיות. מדובר במסמכים קהילתיים ופרטיים. זה לא שייך לממשלה". ‏זה מתרחש בתקופה שבה היחסים בין ישראל למצרים מתחממים. הפסגה המשולשת השבוע של בנט, א-סיסי ובן זאיד, בשארם השייח', חידוש הטיסות בין נתב"ג לשארם. בקהילה היהודית בקהיר מקווים שהפרסום יעלה את הנושא לתודעה ויגרום לשלטונות במצרים לשנות כיוון. סיפור חשוב.

מצרים גניזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד