כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
איכות וכמות

מחקר חדש מעלה: נשים שסבלו מהפרעות שינה ילדו תינוק קטן יותר

516 נשים בהיריון השתתפו במחקר של ביה"ח סורוקה. לפי הממצאים, השכיחות של הפרעות שינה הHיתה 41.1% | מי שסובלת מהתופעה בסיכון גבוה יותר לאנמיה | עוד נמצא כי 4.2% מהנשים שסבלו מהפרעות שינה ילדו תינוק קטן ביחס לגיל ההיריון, לעומת 1% מהנשים שלא סבלו מהפרעות שינה

מחקר חדש מעלה: נשים שסבלו מהפרעות שינה ילדו תינוק קטן יותר
תינוק לאחר לידה צילום: unsplash

מחקר שנערך בבית החולים סורוקה ובאוניברסיטת בן־גוריון, מצביע על קשר ישיר בין הפרעות שינה בהיריון ולידת תינוק קטן לגיל ההיריון. המחקר הוצג בכנס המוביל לרפואת האם והעובר באורלנדו שבארה"ב, כך מפרסמת הבוקר (ה'), כתבת הבריאות של "ישראל היום", מיטל יסעור בית-אור.

מדגם המחקר כולל 516 נשים בהיריון, שענו על שאלונים ובהם היבטים שונים על שינה. נוסף על כך, המחקר אסף מידע על תאורת לילה מוגברת מצילומי לוויין שסופקו על ידי המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן־גוריון.

השכיחות הכוללת של הפרעות שינה היתה 41.1% (212 נשים), מהן 37% (83 נשים) דיווחו על הפרעות שינה במהלך הטרימסטר הראשון ו־60.8% במהלך הטרימסטר השלישי (129 נשים).

עוד עולה כי נשים שציינו כי סבלו מהפרעות שינה בשני הטרימסטרים היו בסיכון גבוה יותר להיות מאובחנות עם אנמיה במהלך ההיריון, בשיעור גבוה פי 1.5 (35.1% לעומת 25.6% בקרב מי שלא דיווחו על הפרעות שינה).

החוקרים ציינו שלא נצפה קשר מובהק בין תאורת לילה מוגברת, בכל תקופת ההיריון, לבין הפרעות שינה שדווחו על ידי הנשים.

כמו כן, לא נמצא קשר בין הפרעות שינה למאפיינים אחרים כמו משקל העובר, יתר לחץ דם בהיריון, סוכרת הריונית או לידה מוקדמת.

חוקרים ציינו כי "התוצאות מרמזות שאיכות וכמות לא מספקות של שינה עשויות לאתגר את התפתחות העובר ובריאות האם. אבחון מוקדם וסיגול הרגלי שינה טובים במהלך תקופת ההיריון עשויים להפחית סיכון לסיבוכי היריון".

פרופ' אייל שיינר מנהל מחלקת נשים ויולדת ב' בסורוקה, אמר: "המחקר מוסיף ידע בנוגע להבנת הקשר בין שינה בהיריון לסיבוכים מיילדותיים".

ד"ר ויינשטוק מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן־גוריון הוסיפה: "לידיעתנו, המחקר הוא אחד הראשונים בספרות המעריך את אותו הקשר".

ערכו את המחקר: פרופ' אייל שיינר, יחד עם יונתן פינקלשטיין וד"ר תמר ויינשטוק. 

 

אנמיה מחקר תינוק שינה נדודי שינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד