י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חברי הכנסת זעמו

נחשף בדיון: הטבת המס של ליברמן תגיע בעיקר לעשירים

הצעדים אותם יזם שר האוצר אביגדור ליברמן, במסגרת התוכנית להקלה על האזרחים בעקבות גל ההתייקרויות במשק מתבררים אתמול כבדיחה על חשבון הציבור. מנתונים שהוצגו בפני ועדת הכספים עולה כי רוב הכספים שישולמו להורים עובדים יקבלו המשתייכים לעשירונים העליונים בלבד

נחשף בדיון: הטבת המס של ליברמן תגיע בעיקר לעשירים
שר האוצר ליברמן במסיבת העיתונאים צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

אתמול (רביעי) התקיים דיון בוועדת הכספים במסגרת הכנה של הצעת החוק להגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה לקריאה שנייה ושלישית. תוספת נקודת הזיכוי היא הנחה במס הכנסה להורים לגילאי 12-6. שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 שקלים בחישוב שנתי, והיא נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים שמרוויחים מעל לשכר הממוצע במשק. העלות הכוללת של ההטבה היא 2.1 מיליארד שקלים.

אולם לפי הנתונים שחשף אתמול בדיון משרד האוצר, כשליש מההטבה (31%) תגיע לעשירון השכר העליון, משקי בית בהם ההכנסה היא גבוהה, מעל 55 אלף שקל.

נציג האוצר הציג את החלוקה של הטבות המס לפי עשירונים, ממנה עולה כי לצד עשירונים 1-3 שיהיו זכאים למענק העבודה, עשירון 4 יקבל - 1% מעלות הצעד של הוספת נקודות זיכוי, עשירון 5 - 3%, עשירון 6 - 5%, עשירון 7 - 12%, עשירון 8 - 21%, עשירון 9 - 28% ועשירון 10 - 31% מעלות הצעד.

חברי הכנסת מהאופוזיציה ומספר חברי כנסת מהקואליציה תקפו במילים קשות את החלוקה הזאת. יו"ר ועדת הכספים לשעבר ח"כ משה גפני טען: "הבנתי שזה חלק מתוכנית של מאבק ביוקר המחיה, עכשיו זה משתנה לעידוד תעסוקה. לא הבנתי איך הגיע השינוי. בעבר כשהייתה בעיה במשק הבאנו כספים לכולם, ולא רק לחלק. האוצר מביא פתרון שלא פותר את בעיית יוקר המחיה. ההוצאות של ילד בן 13 גבוהות יותר מילד בגיל 8, גם אם הוא לא מהווה בעיה ליציאה לעבודה של הוריו. עיקר הסיוע הולך לעשירונים העליונים, לא רוצים לעזור לאנשים, אלא לקדם אג'נדה מסוימת".
נציג האוצר השיב על רקע הביקורת כי "רף המס בישראל הוא גבוה, עד לסכומים מסוימים לא משלמים מס, לכן ההשפעה היא רק מהעשירון הרביעי, לכן גם הצד השני של מענק העבודה, הוגדל והוכפל לבקשת הוועדה. מצד ההטבה, ככל שהעשירון גבוה יותר, ההשפעה גדלה".
יו"ר הוועדה השיב לטענות: "הכלי הזה הוא חלק מתוכנית כלכלית כוללת ובה פרקים נוספים שמטרתם סיוע לאותן אוכלוסיות מדוברות: הורדת המכסים על מגוון מוצרים, הגדלת הסבסוד בצהרונים עבור רשויות באשכול 4 ו-5 שלא הייתה בעבר, ואותה אישה תקבל תוספת של 500 שקל גם כאן. מסקנות יש להסיק כשמסתכלים על שלושת המרכיבים יחד, ורק בחלק הזה של התוכנית, אנחנו מגדילים את ההכנסה ל-610 אלף משפחות".
שר האוצר איווט ליברמן ועדת הכספים הטבות מס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד