ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
הרוסים "הרוסים"

אוקראינה: חשש כבד ממשבר הומניטרי בצ'רניב

הנשיא ביידן הגיע לאירופה | יועץ בכיר לנשיא פוטין התפטר מתפקידו במחאה על המלחמה | אוקראינה טוענת שרוסיה עשתה שימוש בפצצות זרחן בהפצצה על פרברי קייב | פולין נערכת לגירושם של דיפלומטיים רוסים | לפחות 15 בכירים מצבא רוסיה נהרגו וסוף המלחמה לא נראית קרובה

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: שריה דיאמנט/יוסי זמיר, פלאש 90

רוסיה ממשיכה להכות באוקראינה בעוצמה, למרות האבדות הכבדות שהיא סופגת. אתמול (רביעי) דווח כי בברית נאט"ו מעריכים שרוסיה איבדה עד כה כ-40 אלף לוחמים באוקראינה, חלקם נהרגו, חלקם נפצעו, אחרים נפלו בשבי ויש גם כאלו שנמלטו וערקו מהצבא.

אוקראינה טוענת כי כ-16 אלף חיילים רוסים כבר נהרגו בקרבות, וברוסיה התפרסם דיווח בגוף חדשות המקורב לקרמלין לפיו מספר ההרוגים מתקרב לעשרת אלפים, אך זמן קצר לאחר הפרסום נמחק הדיווח ומאז לא אוזכר שוב. על פי הדיווחים, בימים האחרונים החלה רוסיה להפעיל לחץ כבד על העיר האוקראינית צ'רניב. אתמול הפציצה רוסיה גשר שמוביל אל העיר, ובכך חסמה במידה רבה את האפשרות של התושבים להימלט ממנה.

כמו כן השמידה רוסיה תשתיות של מים וחשמל בעיר, ולפי הדיווחים רבים מהתושבים נמצאים ללא חשמל ומים, כשבחוץ שורר קור עז ואין להם אפשרות לחמם את בתיהם. הצפי הוא שבתוך ימים אחדים יתפתח בעיר משבר הומניטרי, בדומה לזה ששורר בעיר מריופול. אוקראינה טוענת כי בלילה הקודם עשתה רוסיה שימוש בפצצות זרחן, שהשימוש בהן אסור על פי החוק הבינלאומי אם הוא מבוצע באזור שיש בו אזרחים.

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת אמש בבריסל בירת בלגיה והוא צפוי להשתתף בפסגת מנהיגי מדינות ברית נאט"ו. על פי מקורות בוושינגטון, ביידן מתכוון להודיע בפגישת הפסגה על הטלת סנקציות כלכליות על כל חברי ה'דומה', הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי. במקביל מתקבלים דיווחים על החרפת היחסים בין פולין ורוסיה. מאז תחילת האירועים עמדה פולין לצדה של אוקראינה אבל השתדלה שלא לדרדר את השיח מול רוסיה למחוזות של איומים וערעור היציבות.

בימים האחרונים נראה כי ממשלת פולין החליטה לחצות את כל הקווים, והטונים החריפו מאוד. גם ברוסיה מגיבים בהתאם, ופרשנים מדווחים כי בתקשורת הרוסית הרשמית כבר מנהלים המומחים דיונים ערים בפאנלים שונים בשידור חי, אודות כיבושה הקרוב של פולין, בדומה למבצע המתנהל באוקראינה.

בין היתר דורשת פולין לגרש את רוסיה מוועידת מדינות ה-20-G ,ולהטיל סנקציות על מגזר האנרגיה הרוסי. בתדרוכים של בכירים פולניים לתקשורת הפולנית, הם מתייחסים לרוסיה כמו אל גרמניה הנאצית שפלשה לפולין ללא כל התגרות מצדה, וכעת רוסיה עושה את אותו הדבר לאוקראינה. לפי הדיווחים, פולין שוקלת לגרש בימים הקרובים כ-40 דיפלומטים רוסים בטענה שהם עוסקים בריגול על אדמת פולין במסווה של עבודה דיפלומטית. שלשום התראיין דובר הקרמלין לרשתות אמריקאיות ונשאל אם יתכן מצב שבו רוסיה תעשה שימוש בנשק גרעיני במסגרת המלחמה הנוכחית.

הדובר, דמיטרי פסקוב, לא שלל את האפשרות ואמר כי במידה ורוסיה תרגיש שהיא נמצאת באיום קיומי, היא לא תהסס להשתמש בנשק הגרעיני יש ברשותה. הוא לא הבהיר מה הם הקווים של הגדרת 'איום קיומי' לדעתו של הנשיא פוטין. דיווח מעניין נוסף שמתפרסם על ידי אנליסטים ופרשנים, טוען כי לפני ימים אחדים שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם עמיתו הסיני שי ג'ינפינג, והזהיר אותו שלא ישגר סיוע לרוסיה. על פי הדיווחים הללו, ג'ינפינג מתייחס ברצינות רבה לדברים שאמר לו ביידן, ומאז לא שיגרה סין שום סיוע לרוסים, בעודה שוקלת את צעדיה בהמשך.

"הרוסים לא השיגו אף אחת מהיעדים האסטרטגיים שהם קבעו, והם בהחלט לא השיגו את היעדים שיש להם בקלות או בלי הרוגים רבים", אמר מוקדם יותר השבוע מזכיר העיתונות של הפנטגון, ג'ון קירבי. לפחות 15 בכירים מאד בצבא רוסיה נהרגו.

מלחמת אוקראינה רוסיה ג'ו ביידן אירופה אסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד