כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האוצר: אין ארנונה למתים; חברא קדישא: ספין

האוצר נבהל: "אין תוכנית לחייב קברים בארנונה" • בחברא קדישא טוענים: "בדיחה חסרת טעם. ברור שהתשלום ייפול על משפחת הנפטר"

בית קברות. צילום ארכיון
בית קברות. צילום ארכיון



משרד האוצר הכחיש היום (א) בשעות הצהריים את הידיעה שפורסמה הבוקר ב'ידיעות אחרונות', לפיה בכוונתו לבטל את הפטור מארנונה החל על ה'חברא קדישא', להתחיל ליטול ארנונה עבור חלקות קבר.

הידיעה יצרה רעש תקשורתי עצום, מ"מים, קריקטורות ובדיחות לרוב הפכו ויראליים תוך דקות והופצו ברבבות פרסומים בפייסבוק ובווטסאפ. אין ספק כי מיסוי מתים הוא נושא ה'מזמין' את הלעג שהותז מכל עבר, ואולי כל זה עמד בבסיסה של הודעת ההבהרה:

"אין אמת בפרסום לפיו תידרש ארנונה בגין חלקת קבר. לאורך שנים רבות נדרשו ה'חברא קדישא' לשלם ארנונה בגין שטחי בית קברות, הנחשבים מבחינה חוקית כשטחים בשימוש המועצה הדתית, כפי שמשלם כל גוף החייב בארנונה, לרבות צה"ל על בסיסיו וכיוצא בזה".

עוד בנושא:
מס גולגולת: האוצר דורש תשלום ארנונה על קברים

"עד חודש יולי 2010 נדרשה חברא קדישא לשלם ארנונה על שטחי קבורה המנוהלים על ידה, תשלום שהופסק בעקבות חוק שאושר בכנסת ביולי 2010 ביוזמתו של ח"כ משה גפני, אשר מעניק פטור מתשלום ארנונה לחברא קדישא. כתוצאה מכך, ירדו הכנסות הרשויות בעשרות מיליוני שקלים", מבהירים באוצר.

"בהצעת התקציב 2013-2014 מציע משרד האוצר להשיב את המצב לקדמותו ולמנוע מהרשויות אובדן הכנסה. תעריפי הגבייה למי שמעוניין לרכוש חלקת קבר בחיים קבועים בחוק, ולא ניתנים לשינוי אלא באישור הכנסת".

חברא קדישא: "ספין של האוצר"

אלא שב'חברה קדישא' מגיבים וטוענים כי מוקדם עדיין לחגוג, משום שמי שיצטרך לשלם את הארנונה לבסוף יהו קרובי משפחתו של הנפטר. ״מדובר בבדיחה חסרת טעם של פקידי האוצר״, אמר זאב רוזנברג, מנכ"ל פורום חברות קדישא.

לדבריו, ״משנתקלו הבוקר הפקידים בגל זעם ציבורי בעקבות כוונתם המקורית להטיל ארנונה על חלקות הקבר, הם מנסים לעשות ספין שנועד להרדים את הציבור בישראל ולטעון כאילו הארנונה תוטל על חברות הקדישא.

״מעולם חברה קדישא באף מקום בישראל לא שלמה ארנונה עבור בתי הקברות עליהם היא אחראית(חברת קדישא הרצליה שילמה על המשרדים ולא על שטח בית העלמין). ההיפך הוא הנכון! מאז קום המדינה בתי העלמין היו פטורים מארנונה על פי סעיף 5(ג) לפקודת מסי עירייה ומסי ממשלה 1938. בשנת 2003 בוטל הפטור בטעות, ועדיין שום רשות מקומית לא גבתה ארנונה מתוך הבנה שאין שום הגיון מוסרי לגלגל מס על אזרחים שקוברים את יקיריהם. בשנת 2010 תוקן עיוות זה והוחזר הפטור מארנונה על בתי עלמין בהצעת חוק שקיבלה את תמיכת הממשלה!"

עוד הוא מוסיף: ״על פי החוק ועל פי פסיקת בית המשפט העליון מי שחייב בארנונה הוא המחזיק בשטח. חברת קדישא אינה מחזיקה בשטחי הקבורה ואין לה אפשרות לעשות שימוש כלשהוא בשטחים אלו. בידינו חוות דעת המשפטית הקובעת שהקברים הינם קניינה המלא של משפחת נפטר. חוות דעת זאת קובעת בבירור כי יש לראות בנפטרים או קרוביהם כבעלי הזיקה הקרובים ביותר לצורך קביעת מהות הנישום.

״ברגע שאדם קונה את חלקת הקבר מאתנו או לחילופין ברגע שהיא הוקצתה לו מתוקף חוק ביטוח לאומי היא שייכת לו. חברה קדישא אינה מתערבת בתחום הקבר (כל עוד הדבר אינו מנוגד לחוק) ולכן ברור שמי שיצטרך לשלם את המס ההזוי הזה הם קרובי משפחת הנפטר".

בחברא קדישא מסיימים: "צר לנו שהאוצר מתעסק בספינים שאין בהם כל אמת. מאין יבוא הכסף? רק לשם הבהרה בתי העלמין לא מייצרים הכנסות שוטפות לחברה קדישא אין הכנסות חיצוניות! את כל הכנסותיה היא מקבלת מהביטוח הלאומי על כל קבורה שהיא מבצעת, סכום שבקושי מכסה את עלות הקבורה או לחילופין מאלו שקונים קברים בעודם בחיים. אבל מעל ל-90% מהאזרחים מקבלים את מקום קבורתם חינם, וחברה קדישא אינה מקבלת תשלום עליהם מעבר להוצאות יום הקבורה״.
מס קברים ארנונה מתים אוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד