כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
זן חדש בישראל

מה אנחנו יודעים על הווריאנט BA3? כל הפרטים

בשבוע שעבר אותר בישראל תת-זן חדש של נגיף הקורונה, אך הידע אודותיו בישראל ובעולם הינו מועט. עד כמה הוא מדבק? מהם התסמינים שלו? האם הוא גורם לתחלואה קשה? ומה רמת יעילות החיסונים נגדו? כל התשובות בכתבה

מה אנחנו יודעים על הווריאנט BA3? כל הפרטים
ביצוע בדיקת קורונה צילום: חן ליאופולד, פלאש 90

ביום חמישי בשבוע שעבר הודיע ממונה הקורונה הפרופ' סלמאן זרקא כי אותר בישראל וריאנט חדש של נגיף הקורונה הנקרא BA3 אשר התגלה עד כה אצל חולה אחד שחזר מחו"ל לישראל. בישראל עדיין אין מספיק נתונים לגביו, אך בכל זאת הבאנו לכם את כל המידע הקיים עליו מרחבי העולם.

כבר בתחילת חודש מרץ הודיע ארגון הבריאות העולמי כי בארגון עוקבים אחרי תתי זנים נוספים ממשפחת האומיקרון, כדוגמת ה-BA1 וה-BA2 שהופך לזן הדומיננטי בעולם, וגם אחרי ה-BA3. עד כה, על פי מקרים שאותרו ועל פי בדיקות שנעשו בבעלי חיים, נמצא כי הBA3 אינו מדבק יותר מקודמיו ואף אינו גורם למחלה קשה יותר.

תת הזן BA3 אותר תחילה באזורים שונים בדרום אפריקה, כמו שאר "אחיו" למשפחת נגיפי האומיקרון, ה-BA1(אומיקרון) אותר לראשונה בבוצוואנה שבאפריקה וה-BA2 התגלה לראשונה בדרום אפריקה.

בארגון הבריאות העולמי מעריכים כי כי שלושת הזנים הללו התפתחו בו-זמנית באותו אזור, אך קצב התפשטותם בעולם שונה. כיום, זן האומיקרון(BA1) הוא הדומיננטי ברחבי העולם ומתפשט מהר יותר מהBA2. אין עדיין עדויות להדבקה המונית של הBA3 ברחבי העולם, וחוקרים מעריכים כי הסיבה היא הרכבו הגנטי אשר "איבד" שש מוטציות מהאומיקרון או ש"רכש" שתיים מה-BA2.

מהם התסמינים של הווריאנט החדש BA3?   

עד כה, על פי הדיווחים ממקרי ההדבקה בעולם נראה כי התסמינים דומים לזן האומיקרון. נזלת, עיטוש, כאב ראש, כאב גרון, כאבי שרירים ואף חום בינוני.

האם הBA3 גורם למחלה קשה?                                                                             

ההערכות הן כי כמו האומיקרון והBA2 אשר נחשבים למתונים באלימותם ולא גרמו לעלייה גדולה בכמות האשפוזים בגלי ההדבקה בהם, כך גם הBA3 אינו גורם למחלה קשה, אך ייתכן שכמו שאר הזנים יגרום גם הוא לתחלואה כרונית(לונג קוביד) אשר גורמת לחשש בקרב הרופאים מאחר ועוד לא נמצאו פתרונות לתסמינים המופיעים לאחר המחלה.

האם החיסונים יעילים נגד הזן החדש BA3?                                                                   

עדיין לא בוצעו מספיק ניסויים ומחקרים על הזן החדש ועל רמת יעילות החיסונים נגדו, אך ההערכות הן כי כמו "אחיו" הBA1 וBA2 גם מול הBA3 החיסונים יעילים בכ30% במניעת הדבקה וב90% במניעת תחלואה קשה, אשפוזים ותמותה.

קורונה אומיקרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד