י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
במה כדאי להתחיל?

השנה תגיעי הכי רגועה שיש: 17 טיפים מטורפים לניקיונות פסח

לקראת חג הפסח המתקרב, 'בחדרי חרדים' עם 17 טיפים מוצלחים והכי טובים שיש בכדי שתגיעי לחג רגועה ושלווה, במה כדאי להתחיל? איך לחלק את הניקיונות בבית? מתי לצאת לקניות? ואיך לנקות כתמים עקשניים מכל דבר?

השנה תגיעי הכי רגועה שיש: 17 טיפים מטורפים לניקיונות פסח
שירות ניקיון צילום: FREEPIK

טיפ מספר 1

רוצה להתחיל בהכנות לפסח ולא יודעת במה להתחיל? מפחדת לנקות דברים שהילדים ילכלכו בחזרה? הדבר המוצלח ביותר להתחיל בו הוא: קניות! 

שבי עם עצמך והכיני רשימה של כל מה שאת רוצה לקנות לפסח – חד פעמי יפה יותר שאת רוצה לבחור לליל הסדר, חד פעמי לכל ימות הפסח, בגדים, נעליים, כיפות, וכל מה שצריך. 

הכנת רשימה? גם זו התקדמות אדירה:) כשהכול מאורגן ברשימה הקניות יעילות יותר.  התחילי לקנות כל מה שאת מסוגלת ומספיקה. 

קניות לוקחות המון זמן, ומעצבן מאד לבזבז את הזמן הזה באמצע הנקיונות. ולא פחות חשוב מכך - החנויות כרגע אינן עמוסות וממש כיף לערוך קניות עכשיו. קרוב לפסח התורים משתרכים רחוק מאד מהקופה. וכל החשק שלך לקנות מתפוגג. 

טיפ מספר 2

רוצה להפוך את הקנייה של החד פעמי לפסח לחוויה?  רוצה להיות מאורגנת עם הכלים החד פעמיים לכל החג בלי להיתקע? ערכי רשימה של כל הסעודות ושל מספר הסועדים בכל סעודה. 

החליטי על: 

  • הצבע / שילוב הצבעים שעליו תלכי בכל סעודה – בצלחות ובסכו"ם
  • אילו סוגי כוסות תשלבי
  • אילו חבקים
  • אילו מפיות וכו'

וכך כשתהיי בחנות תצטרכי רק לקחת מהמדפים לפי מה שהחלטת וחישבת מראש. חסכת לפחות חצי מזמן הקנייה, והקנייה הפכה לחוויה. 

לנוחיותך מצורפות טבלאות סיוע בסוף הכתבה.

טיפ מספר 3

רוצה לנקות בצורה יעילה? סוד ההצלחה הוא תכנון נכון! חשוב לדעת שעיקר העבודה הוא במטבח, אם לא תתכנני נכון – את עלולה להשקיע בחדרים בדברים שהם מיותרים ואינם נצרכים על פי ההלכה, ולהגיע מותשת למטבח. 

יש לדעת שעל פי ההלכה אם נשארו כמה פירורים בחדר – אין בכך איסור - כי מצות 'בל יראה' הוא רק מכמות של כזית ומעלה. לעומת זאת במטבח יש בעיה להשאיר פירורים – כי שם הם עלולים להכנס לאוכל. ולכן חשוב להשאיר את עיקר הזמן והכוחות למטבח ולהשקיע בחדרים רק לפי האפשרויות.  

יש לזכור שניקוי המטבח לוקח זמן – ולכן יש להשאיר לכך מספר ימים. בנוסף לימים שיש להשאיר לארגון המטבח עם כלי הפסח והבישול לחג. 

מנסיון כדאי: 

  • עד ר"ח ניסן לגמור את כל ארונות החדרים, את חדר ההורים ואת חדרי הילדים.
  • בשבוע הראשון של ניסן לגמור את הסלון והמטבח
  • בשבוע האחרון של ניסן לארגן את המטבח ולבשל לחג.

טיפ מספר 4

מנקה ארונות? הדבר הראשון בניקוי הארון הוא: לזרוק!  כן פשוט כך לזרוק בלי רחמים!  כל הבגדים שלא שימשו אותך בשנתיים האחרונות, גם לא ישמשו אותך בשנתיים הבאות! 

מה שהיה מיושן מדי השנה לא יתחדש עוד חמש שנים! מה שלא אהבת ללבוש היום לא תקבלי פתאום חשק ללבוש עוד שנתיים! 

קחי אשפתון והתחילי למיין ולזרוק בלי רחמים! מקום שווה כסף! את משלמת ארנונה על כל מטר רבוע של ביתך!  ארון חדש עולה יותר מבגדים!  זרקי כל מה שמיותר ומה שבמצב ממש מצוין רק לא מתאים לך למידות של הילדים – העבירי ליד שניה והתחילי ליהנות מארון מסודר ומאורגן! 

טיפ מספר 5

מנקה עם שואב אבק והפיה לא מגיעה לכל מקום צר? קחי קשית – שתייה, והכניסי את הקצה שלה לסוף הפיה של שואב האבק, והופס... שואב האבק מגיע לכל מקום – למסילות החלון, למרווחים הצרים בין הארון לקיר ובין המיטה לקיר, ולאיפה לא?! 

כדי שהקשית לא תישאב גם היא לשואב - החזיקי בה תוך כדי השאיבה. הקשית נשאבה לתוך שואב האבק? לא נורא. קחי חדש... הקשית לא תזיק לשואב ותשכון בו לבטח יחד עם כל הלכלוכים :) 

טיפ מספר 6

רוצה לארגן את בגדי הילדים שבארון העליון בצורה יעילה, כדי שתמצאי אותם בקלות? מייני אותם לפי גילאים ולפי ההתאמה לבן / בת. וחלקי לשקיות. 

על כל שקית רשמי מספר בעזרת לורד ארטליין או על גבי חתיכת דבק נייר שאותו תצמידי לשקית. 

שימי את השקיות במדפי הארונות העליונים, קחי דף ורשמי עליו את תכולת כל מדף –  רשמי את המספר שעל כל שקית ואת תכולתו. הדביקי את הדף בצד הפנימי של דלת הארון וכך תוכלי בקלות למצוא את מבוקשתך. 

לחילופין תוכלי לכתוב על השקית / על דבק נייר שהדבקת על השקית את תכולת השקית עצה מצוינת שרלוונטית רק לשנה הבאה:  כשאת מעלה את בגדי הקיץ בתחילת החורף, נקי אותם לפסח וארזי אותם בצורה נקיה – סגרי בשקיות כנ"ל הדביקי בסמוך לפתח השקית חתיכת דבק - נייר על השקית עם הכיתוב: נקי לפסח, וכך תחסכי מעצמך עבודה בערב פסח! 

טיפ מספר 7

'הצבא צועד על קיבתו' אמר נפוליאון, ה"צבא" היקר שלנו – הילדים, הבוגרים ובמיוחד הבחורים היקרים שלנו שעוד מעט יצטרפו אלינו בבין הזמנים לעבודות הפסח זקוקים לאוכל מבושל כדי להתמלא באנרגיות. 

מצד שני בשבוע הבא תהיי עמוק בתוך הניקיונות ולא תמיד יתאפשר לך להתפנות לבישול. 

אז מה הפתרון?  כדי להקל על עצמך, ממחר כל פעם שאת מבשלת בשלי כמות כפולה והקפיאי, בשבוע הבא תיהני לשלוף ארוחות מוכנות מהמקפיא. 

טיפ מספר 8

נתקלת בבגד שאת זקוקה לו בחג והכיסים שלו מלוכלכים בפירורי חמץ? במקום לעמול ולשפשף את הלכלוכים שבכיס, הפכי את הכיסים כלפי חוץ וכבסי את הבגד כך – עם כיסים הפוכים 

תופתעי לראות שמכונת הכביסה עבדה במקומך, ולפחות רוב הלכלוכים ירדו... 

טיפ מספר 9

רוצה לנקות ביעילות ובקלות? לפנייך טיפים מועילים ביותר: אם יש לך ארונות מצופים בפורמיקה מט או מחוספס מעט וכדומה ואינם מבריקים לאחר הנקיון – נקי אותם בעזרת ספוג הפלא עם מים המדוללים באקונומיקה (זהירות על הבגדים! כדאי ללבוש בגד ישן) – הארונות ייראו כחדשים! 

את הקירות שהילדים היקרים קישטו ב'חמסות'– נקי בעזרת ספוג הפלא טבול במים עם פנטסטיק, ולאחר מכן שטפי במים. 

אם הילדים שלך יצירתיים וקישטו את הקירות באיורים מרהיבים – תוכלי לנקות אותם עם ספוג הפלא טבול במים המדוללים באקונומיקה (שוב זהירות על הבגדים!) 

היית עסוקה בניקיונות ובינתיים שכחת מארוחת הצהריים המתבשלת במטבח, והסיר נשרף? הרתיחי את הסיר כשהוא מלא במים עם אבקת כביסה, בשלי במשך זמן מה, והסיר יתנקה לך בקלות! 

שימי לב: אין לנקות עם ספוג הפלא ואקונומיקה – אלא עם אקונומיקה המדוללת במים 

ניקוי של ספוג הפלא עם אקונומיקה בלי מים – עלול לגרום לכוויות! 

טיפ מספר 10

רוצה לנקות צעצועים שאת מתכוננת להשתמש בהם לפסח? שימי כל סוג בציפה נפרדת עם רוכסן סגור (אם אין לך רוכסן סגור תוכלי לסגור בעזרת גומיה טובה לשיער או בקשר חזק) מלאי את האמבטיה

במים חמים עם פנטסטיק, שימי כמה ציפות בתוך המים והשרי למשך מספר שעות, תוכלי לתת לילדים לסובב מעט את הציפות לניקוי טוב יותר.

לאחר מכן הוציאי את המים, סחטי את הציפות והעבירי בתוך גיגית אל המרפסת. תלי לייבוש (לייבוש מהיר יותר תוכלי לפזר אותם על רצפת המרפסת מעל מגבת אמבטיה).

הצעצועים יצאו מבריקים ונקיים לפסח - על פי ההלכה פנטסטיק מבטל את החמץ בגלל שהוא הופך לבלתי ראוי לאכילה (במקרה וילד תקע חתיכה של חמץ בתוך הלגו...). 

טיפ מספר 11

מעוניינת בריח נעים בארונות הבגדים? קחי בקבוק ריק עם מתז (כגון בקבוק ריק של ספריי לניקוי חלונות) מלאי אותו במים עם ג'ל כביסה (אפשר גם מרכך כביסה) ונקי בהם את צידם הפנימי של דלתות הארונות. הארונות יקבלו ריח נעים שיישאר למשך זמן רב. 

טיפ מספר 12

הפעם בטיפים קצרים ומועילים: הסיר מלוכלך מאד? הרתיחי את הסיר עם התרכובת הבאה: מים עם מלח לימון, סודה לשתיה ונוזל לניקוי כלים -  והסיר יתנקה בקלות (רק היזהרי שלא יגלוש וילכלך את הכיריים). 

רוצה שהסיר יהפוך גם למבריק? הוסיפי לתערובת הנ"ל גם חומץ והרתיחי אותם יחד – הסיר יבהיק ללא היכר! 

אם הלכלוך אינו חזק תוכלי במקום להרתיח את התערובת הנ"ל – לשים בסיר מים חמים עם התערובת. 

גם הברזים רוצים להבריק? נקי אותם בעזרת חומץ והם יבהיקו! 

המקרר ספוג בריחות? לאחר שניקית את חלקי המקרר – השרי אותם במים וסודה לשתיה – והריחות יתפוגגו. 

רוצה למנוע ריח רע מפח האשפה? שימי מתחת לשקית האשפה אבקת סודה לשתיה והפח יספוג פחות את הריחות! 

ניקית את הארון ונשארו עליו כתם שירד מדיו של אריזה של ממתק וכדומה שירד על הארון? נקי בסמרטוט טבול במעט מים חמימים והלביני במיץ לימון. 

טיפ מספר 13

רוצה לנקות את המטבח בקלות וביעילות?! היעזרי בטיפים הבאים:

המקפיא מלא בקרח ואת רוצה כבר לנקות אותו? העמידי מולו מאוורר והקרח ימס במהירות, או לחילופין שפכי על הקרח מים חמים על ידי קומקום (בזהירות כמובן). 

על הקיר / חלון הסמוך לכיריים ישנם כתמי שומן? תוכלי להקל על עצמך דרך העצה הבאה – אך זהירות פעלי לפי האזהרות כדי למנוע נזק: 

− עטי על ידייך כפפות, כדאי גם לעטות מסיכה (לפחות נרוויח משהו מהקורונה הזאת...),  

− פתחי את חלונות המטבח,

− התיזי על המשטח סנט מוריץ אך הזהרי שלא לשאוף את אדי החומר (כדאי לסובב את הראש לכיוון אחר)

− צאי במהירות מהמטבח למשך זמן ממושך – כגון חצי שעה

− לאחר מכן נקי בעזרת ספוג הפלא ומים בלבד – הלכלוכים ירדו בקלות! 

את חלקי המקרר תוכלי לנקות בקלות על ידי שתשרי אותם במים חמים וסבון בתוך האמבטיה, לאחר ההשריה נקי אותם עם ספוג הפלא וסבון ושטפי במקלחת. 

לכלוך דבוק על אחד מחלקי המקרר? תוכלי לשפוך עליו מים חמים היישר מהקומקום 

רוצה להלבין את חלקי המקרר? תוכלי להשרות אותם במים חמים עם אקונומיקה (בזהירות על הבגדים ובעטיית כפפות על הידיים) ולאחר מכן לנקות אותם עם ספוג הפלא וסבון ולשטוף. 

טיפ מספר 14

תריסים גבוהים? מסילות נמוכות? סתימה בניקוז? העזרי בטיפים הבאים:  

במקום לטפס או למתוח את עצמך למרומי התריס נקי אותו בעזרת מטאטא מהסוג הקשיח הטבול בחומר ניקוי, לאחר הניקוי שטפי אותו בעזרת צינור גינה (גם למי שאין גינה כדאי לרכוש אותו הוא לא עולה יקר ומשמש למילוי הבריכה לילדים בקיץ בקלות). 

יש לך דלת למרפסת – והמסילות על הרצפה? נקי אותם בעזרת צינור הגינה הוא ינקז בקלות את כל הלכלוך החוצה. 

כשהצינור כבר בידייך הפעילי אותו על הזרם החזק ביותר והפני אותו אל חור הניקוז של השטיפה – החזיקי זאת למשך כמה דקות וכל הסתימות יעלמו. 

טיפ מספר 15

ניקיונות אחרונים? מצחצחת את כלי הכסף? היעזרי במברשת שיניים היא תגיע לכל החיטובים ותראי בעיניים את ההבדל! 

את הכוסיות לנרות השרי במים חמים ואבקת כביסה והם יבריקו בקלות הגעת לדלת הכניסה? נקי אותו בעזרת ספוג הפלא עם מים המדוללים באקונומיקה – הדלת תיראה כחדשה! (שימי לב - לא אקונומיקה לבד אלא אקונומיקה המדוללת במים, וכן הזהרי על הבגדים ועור הידיים! כדאי ללבוש בגד ישן ולעטות כפפות)  

ועוד עצה שתרגיע אותך: 

במקום שיהיה לך עול לזכור ולהיזכר בדברים הקטנים שנשארו לך, שבי כמה דקות וערכי רשימה של כל מה שנשאר לך לעשות – כגון ניקוי עגלת התינוק שעדיין בשימוש עם מאכלי החמץ, ניקוי הטלפון, קניות אחרונות וכן הלאה.  

הצמידי את הדף עם מגנט לדלת פלדלת/ממ"ד. 

אם יש לך ילדים גדולים הרשימה תמריץ אותם לבצע את הדברים ולמחוק אותם מהרשימה. 

טיפ מספר 16

התארגנות אחרונה לחג...זכרי את כל הנצרך לסימני ליל הסדר – כרפס, מי מלח, מרור, חרוסת. 

זכרי גם לקנות ולהכין את המאכלים שמניחים על הקערה – ביצה, זרוע, כרפס, חזרת, מרור וחרוסת. 

הכיני גביע (לקטנים אפשר חד פעמי- יש היום ממש בזול גביעים יפים מאד חד פעמיים), וכן הגדה של פסח. 

לילדים כדאי להניח הגדה מצוירת כדי שיהיה להם מעניין.

הכיני לילדים שקדים ואגוזים כפי המנהג, כדאי גם להוסיף דברי מתיקה. 

את השקדים והאגוזים לילדים כדאי לקלף מראש או לקנות מקולף כדי שלא תצטרכי כל ליל הסדר להיות עסוקה בקילופים... 

דאגי לציפיות עבור הכריות של כל המסובים 

הכיני מלאי של מפיות פשוטות לניגוב כל היין שישפך בידי הילדים החמודים... 

הכיני גם מפות נילון נוספות כדי שתוכלו להחליף את מפת הנילון במהלך ליל הסדר אם יישפך יין. 

טיפ מספר 17

מבשלת לחג? תכנני מראש מה את הולכת לבשל כדי שלא תיתקעי באמצע הבישול עם מוצרים חסרים (תוכלי להיעזר בתפריט המצורף בסוף הכתבה)

הכיני מראש את כמות הבצל המטוגן שאת זקוקה לכל מה שאת מבשלת באותו יום, הבישול אח"כ ירוץ בקלות.

במקום לקצוץ את הבצל בסכין - שימי את הבצל במעבד מזון עם להב הסכין והפעילי לזמן קצר כך שהבצל יהפוך לחתיכות קטנות אך לא יתרסק לגמרי – ותחסכי מעצמך זמן רב! 

שימי לב – בשבת מותר לאכול חמץ רק עד זמן אכילת חמץ, ולכן הסעודות נגמרות בשעה מאד מוקדמת, כדי שלא תהיו מורעבים במשך כל היום, הכיני אוכל מבושל שתוכלו לאכול אותו בשעות אחה"צ, כגון תפו"א מבושל / אפוי, קוגל תפו"א וכו'. 

אופה עוגה? הכיני מראש את כל החומרים שמוסיפים לקצף בתוך תבנית חד פעמית, כדי שמיד לאחר ההקצפה תוכלי להוסיף את החומרים בבת אחת ולזרוק את התבנית לפח וחסל... האפייה תהיה קלה ומהירה יותר! 

רפדי את משטח השיש במפת ניילון וכך תחסכי את הניקיון לאחר האפייה.

בהצלחה רבה ופסח כשר ושמח

מצורף קובץ עם טבלאות שיסייעו לך להגיע מאורגנת לחג הפסח.

להורדת הטבלאות לחצי >>>

מאת: אסתר טולדנו מטפלת נ.ל.פ, מכשירת מדריכת כלה ומדריכת כלות

טיפים נקיונות פסח ארגון סדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד