כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ההספד המרכזי בפתח תקווה

הנכד סיפר: כך הגיב ר' חיים כשגנבו לו את כל כספו

הי חסיד הי עניו: פתח תקווה ביכתה את הסתלקותו של מרא דכולא תלמודא – מנהיג עולם התורה שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל בהיכל בית המדרש חברון – היכל יחזקאל, במספידים הגה"צ רבי שמעון גלאי ונכדו של מרן זצוק"ל 

הנכד סיפר: כך הגיב ר' חיים כשגנבו לו את כל כספו
עצרת על מרן שר התורה בפ"ת צילום: באדיבות המצלם

במלאת שבוע ימים לפטירתו של רבן של ישראל מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל, קיימה עיריית פתח תקוה בהנחיית ראש העיר רמי גרינברג - עצרת מספד מרכזית בהיכל בית המדרש המרכזי 'חברון – היכל יחזקאל' בהשתתפות מאות.

בעצרת בהשתתפות ראש העיר רמי גרינברג, פתח את מסכת ההספדים הגה"צ רבי שמעון גלאי שהתעטף בטלית וזעק בקול בוכים "רבינו הקדוש איננו! אך דעו לכם כי אסור לשקוע באבל אם לא יצא מכך תועלת רוחנית שכל מטרת ההספדים היא רק להתאבק בדרכיו וכל אחד ואחד גם הכי קטן יכול לקחת משהו מדרכיו הגדולות של מרן שר התורה"

לאחריו נשא דברי הספד הגרצ"י לאו - מרבני העיר, את דברי הנעילה נשא דברים נרגשים נכדו חביבו של מרן שר התורה זצוק"ל ר' יעקב ישראל קנייבסקי, שפתח צוהר לעולמו הנשגב של הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל בחיי חיותו, שהיה כמלאך הדר עם בני תמותה וחי חיי אצילות מרוממים.

"את היקף התורה של הרב כולם מכירים, פתח הנכד המפורסם ר' יעקב ישראל. "אני רוצה לתת היבט חדש שפחות מוכר על רבינו זצ"ל.

"אל הסיפור הזה התוודענו רק עכשיו במהלך ימי השבעה והוא מלמד על רובד נוסף באישיותו הגדולה. לפני עשרים ושתיים שנה הייתה גניבה בבית הרב. הרב היה באמצע לימוד והרבנית ביקשה לפתוח את הארון שבו היה שמור הכסף, כדי לתת הלוואה למישהו. פתחו וראו שהארון מרוקן לחלוטין ואין כסף.

"במאמר המוסגר אציין שהסיפור הזה של הגניבה שינה אצלו הרבה דברים. בכל אופן, באותו רגע הרב החוויר ואמר לרבנית שאין להם כלל כסף כי באמת בארון הזה היה כל כספו של הרב. ומיד חזר ללימודו כאילו לא קרה כלום. לאחר מכן אמר לרבנית שלא יתכן שהיה קורה אותם כזה דבר אם לא שהיה שם כסף לא כשר. והוא התחיל לעשות חשבון ונזכר ששלושים שנה קודם לכן היה אצלו כסף שהיה שייך לאחותו הרבנית ברמן והיה בין הכסף גם שטר נדיר של שני דולר.

"באותו זמן אחת מהבנות של הרב אספה שטרות נדירים וביקשה מהרב שייתן לה את השטר הנדיר בעד שני שטרות רגילים של דולר כל אחד. הרב הסכים כי סוף סוף הרבנית ברמן צריכה את הכסף ולא את השטר הנדיר. ועתה הוא תולה את הגניבה בגלל אותו סיפור. ומיד השיג שטר של שני דולר ורץ להחזיר לרבנית ברמן.

"אבל כאן רק מתחיל הסיפור. הרי ידוע שהרב לא הכיר צורת מטבע ושום פרט מענייני העולם שלא נוגע ללימוד לא נכנס לא לראש. אבל במה שנוגע לענייני תורה והלכה הוא נהיה מבין גדול. הרב שם לב לפרט קטן באותו שטר שהחזיר לאחותו ולאחר בירור הבין שיש שני סוגים של השטר הזה, אחד עם חותמת ירוקה ואחד עם חותמת אדומה. והוא חשש שהחזיר לא בדיוק את השטר המדויק וטרח להשיג את השטר מהסוג השני והביא לה גם אותו. אז היא שואלת אותו "מה אתה חייב כפל"? אז הוא הסביר לה את כל העניין. היא שמרה את שני השטרות במעטפה, וכעת בשבעה הגיע אחד מבניה עם המעטפה וסיפור את הסיפור שמאחוריה.

"אותו רבי חיים, שלא מבין בעולם הזה כלום ולא זוכר כלום, אותו רבי חיים שלא זוכר שמות רחובות, לא זוכר מי היה לפני חמש דקות, כלום חוץ מתורה. ופתאום הוא נהיה מבין כזה גדול בכל פרט בצורת שטרות של שני דולר חותמת ירוקה וחותמת אדומה...

"עוד זווית נוספת, לא היה פעם אחת שהיה אפשר להכתיב לרב מה לומר. ומעשה שהיה עם הרב רענן מארגון אילת השחר שבא עם אחד מתקרב ליהדות שהיה אפשרות להחזירו בתשובה אבל לא היה כדאי להתחיל אתו עם דברים כבדים. והוא ביקש שאכין את הרב לפני הביקור שיגיד לו שיקבל על עצמו משהו קל יחסית כמו תפילין וכדו'. אני אמרתי זאת לרב ולמעשה כאשר נכנסו הרב אמר לו "תתחיל לגדל זקן"...

"הרב רענן חשב באותו רגע שהעניין אבוד. אותו מתקרב חזר הביתה ואשתו אמרה לו שדווקא מוצא חן בעיניה זקן. כעבור כמה זמן חזר הרב רענן עם אותו יהודי, והפעם לבוש כחרדי והוא מספר לא רק שהוא חזר בתשובה אלא שהוא כבר בשלבי סיום של בניית בית הכנסת בקיבוץ שלו. והוא מספר לרב שהכול בזכות אותה בקשה לגדל זקן.

"מהכיסא והסטנדר ברחוב רשב"ם הוא זיכה את כלל ישראל. רבים באים ומספרים שחזרו בתשובה בזכותו בלי שהיה לו שום ארגון, רק ישב ולמד. אבי שליט"א אומר שסבא בא לשמים מראים לו זכויות הוא לא מבין מה זה קשור אליו. הוא יודע שלמד את כל התורה מידי שנה אבל המוני חוזרים בתשובה זה הוא לא מבין מה זה קשור אליו. ה' יעזור שיהיה תועלת מהדברים ונזכה לסיעתא דשמיא".

הרב חיים קנייבסקי יענקי קנייבסקי רמי גרינברג פתח תקווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד