י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הנציג המצרי נמנע מגינוי הפיגוע

אירוח שרי החוץ: הנושא הפלסטיני הפך למרכזי בפסגה של לפיד

לאחר ארוחת הערב המשותפת אתמול, נועדו הבוקר שרי החוץ לפגישה משותפת, בסיומה יצאו בהצהרות משותפות, כשהשרים כולם, מלבד השר המצרי, מיהרו לגנות את הפיגוע אמש בחדרה בו נרצחו שני ישראלים, לוחמי מג"ב. הנושא הפלסטיני הפך למרכזי בפסגה • הפרטים

אירוח שרי החוץ: הנושא הפלסטיני הפך למרכזי בפסגה של לפיד
הצהרות שרי החוץ צילום: משרד החוץ, לע"מ

בנגב הסתיימה לה הפסגה ההיסטורית שיזם שר החוץ יאיר לפיד, ובה השתתפו שרי החוץ של ארה"ב, איחוד האמירויות, בחרין, מרוקו ומצרים. הפסגה אמנם תוכננה להתמקד באיום האיראני המשותף למדינות, אך נראה כי המיקוד הלך דווקא לנושא הפלסטיני, ואולי קדימון לקראת מו"מ אפשרי בין הצדדים. 

לאחר ארוחת הערב המשותפת אתמול (ראשון), נועדו הבוקר שרי החוץ לפגישה משותפת, בסיומה יצאו בהצהרות משותפות, כשהשרים כולם מלבד השר המצרי מיהרו לגנות את הפיגוע אמש בחדרה בו נרצחו שני ישראלים, לוחמי מג"ב.

שר החוץ יאיר לפיד פתח את בגינוי לפיגוע: "אתמול ראינו טרור רק כדי להרוג כמה שיותר אזרחים תמימים ולפגוע בכמה שיותר. אני שולח תנחומים למשפחות. חמאס וג’יהאד בירכו, ואמרו שזה תגובה לוועידה הזו. הם רוצים להפחיד אותנו ולהרוס את היחסים ביננו".

על הפסגה הוסיף לפיד, "אנחנו עומדים כאן בנגב במקום בו אבינו המשותף, אברהם, יצר את החוזה המקורי בימי התנך. אנחנו כאן מאותה סיבה. ההיסטוריה של המזה"ת היא אנשים שהפריחו את המדבר והתחייבו לבנות את השממה ולהקים מוסדות, בתי חולים. זו פגישה ראשונה מסוגה, אך לא האחרונה. החלטנו להפוך את כנס הנגב לפורום קבוע".

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן פתח אף הוא במילות נחמה: "אף אחד לא צריך לסבול טרור כזה. מה שאנחנו עושים פה זה ההפך מן ההרס של הטרוריסטים. זה כבוד גדול להיות כאן לצידכם. רק לפני כמה שנים כינוס שכזה לא היה אפשר".

לאחר ששיבח את הסכמי אברהם ששינו את המציאות באזור, התייחס בלינקן לנושא הפלסטיני וציין, "דיברנו גם על האופן בו המדינות הנוכחות יכולות לסייע לפלסטינים לשפר את חייהם. וליצור את התנאים למו״מ על פתרון שתי המדינות. אנחנו נעבוד יחד כדי להתמודד עם האיומים מכיוונה של איראן ושלוחותיה. לפני 43 שנים, מצרים וישראל כוננו הסכם שלום ואמרו שהשלום ישיג דברים לא יאמנו".

שר החוץ של בחריין פתח אף הוא בגינוי הפיגוע והוסיף, "ממלכת בחריין תמיד הייתה משוכנעת בשלום, דיאלוג, וחיים משותפים. זה היום רגע חשוב שהגיע בזמן, לבנות על ההיסטוריה וההישג של הסכמי אברהם, כדי להוביל לשגשוג באזור ולממש את השאיפות של העמים באזור".

לדברי שר החוץ הבחריני, "חלק מן התהליך הזה יהיה לפתור את הבעיה הפלסטינית ולהביא לכך שכל הצדדים יצטרפו יחד כדי לפתור את הנושא הפלסטיני תוך בטחון לצדדים כולם. ממלכת בחריין בונה על הסכמי אברהם ועל הרחבת היחסים עם מדינת ישראל".

שר החוץ המצרי סמאח שוכרי אמר: "הבענו בפגישה הזו את הדרכים בהן עלינו להמשיך כדי להגיע לשלום כולל להגיע לפתרון שתי המדינות, להגיע למדינה פלסטינית עם גבולות 67 וירושלים כחלק מן ההסדר. אנחנו מגנים כל אלימות נגד אנשים. זה התפקיד שלנו כמדינות ערב וכחלק מן הקהיליה הבינלאומית, בכל מקום בו יש רוב מוסלמי, להתמודד עם הנרטיבים הדתיים ולהתמודד עם קיצוניות באזור".

שר החוץ המרוקאי התייחס אף הוא לניסיונות להשכין שלום עם השכנים: "אנחנו מאמינים בשלום. אנחנו מאמינים ביצירת שלום עם תוכן ואנחנו כאן כדי ליצור דינמיקה חיובית בין העמים. אני מגיע ממדינה שמאמינה בדו קיום בין עמים שונים. אם זה אפשרי בתוך מרוקו זה אפשרי בכל האזור", אמר

לדברי שר החוץ של מרוקו, "זה לא רק מחווה דיפלומטית, אלא הקשרים האלה צריכים להיות מורגשים באופן מוחשי בכל האזור. גם עבור הפלסטינים, אפשר להגיע לפתרון של שתי מדינות זו לצד זו, מדינה פלסטינית בגבולות 67 עם עיר בירתה בירושלים. המסר הוא גם לצפון אפריקה, כדי ליצור דינמיקה חיובית".

פסגת הנגב יאיר לפיד הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד