כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סכסוך ב'שובו': למכור או לא מבנה עתיק ליד הכותל?

מול גורמים בחסידות המבקשים למכור את המבנה הראשון והעתיק של הקהילה, ניצבים חסידים אחרים, הטוענים: "הרב הורה לעשות הכל כדי למנוע את המכירה"

הרב ברלנד. צילום ארכיון
הרב ברלנד. צילום ארכיון



פרסום ראשון: בימים האחרונים מתנהל מאבק בין גורמים בכירים בקהילת 'שובו בנים' - המפולגת והמשוסעת מאז פרסום הפרשה הקשורה למנהיגה הגר"א ברלנד והימלטותו למרוקו - על מכירת הסמל המרכזי של המוסדות, בניין הישיבה בעיר העתיקה בירושלים, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

במבנה לומדים עשרות תלמידים ביום ובלילה, המתפללים בקביעות עם הנץ החמה. הגר"א ברלנד נהג למסור במבנה שיעורים שבועיים. אחד המאפיינים המיוחדים במקום, הוא שלומדים בו רוב מייסדי הקהילה וותיקיה, וממנו הסתעפו כל שאר המוסדות.

לאחרונה, כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', עומדים המבנים שנותרו בידי הקהילה תחת איום של העברת בעלות והוצאה לפועל בגלל חובות. בנוסף לכך, שהותו של הרב ברלנד בחו"ל מוסיפה אש למדורה, והסיכון למבני הקהילה גבוה מבעבר.

כעת מנסים גורמים בקהילה למכור את המבנה, כשעד כה ידוע על לפחות שני מוסדות שקיבלו את ההצעה לרכישת המבנה בסכומי עתק. אחד ממקבלי ההצעה הביע את נכונותו לרכוש את המקום, אך שיקולים כלכליים אחרים מונעים זאת ממנו. מוסד אחר שקיבל הצעה דומה דחה אותה בטענה כי אינו מעוניין להכניס את ראשו לסכסוכים כספיים פנימיים בקהילה. בין מקבלי ההצעה נמצאת גם קהילת 'זילברמן' המפורסמת.

אלא שעיקר המאבק מתעורר עוד קודם ביצוע המכירה, זאת למאחר שגורמים שונים בקהילה, הפועלים מטעמו של הרב ברלנד, טוענים כי המכירה נועדה לתת עוד מכה אנושה לקהילה, בשל כך הכריזו הללו על מלחמת חורמה נגד הניסיון, וחלקם פגשו אף את מקבלי ההצעות ושכנעו אותם שלא לרכוש את המבנה. הם אף ציטטו כי הרב ברלנד הורה: "לעשות הכל כדי למנוע זאת".

לדבריהם, ניסיון המכירה "זו חציית קו אדום, פגיעה במבנה שממנו צמחה קהילת שובו בנים". הם מסבירים גם כי משמעות המכירה היא "למוטט עשרות תלמידי חכמים ששוקדים על לימוד התורה מבוקר ועד ערב ומערב ועד בוקר". מהמוכרים הם לא חוסכים מילים קשות: "אלו אנשים אינטרסנטיים שכל כוונתם היא לפגוע ברב ובקהילתו בזמן שהוא שוהה בחו"ל. לא נעזוב את המבנה בעיר העתיקה - גם אם הדבר יהיה כרוך בזה שנישן שם שנים ברצף".

בתוך כך, שלושה מבני הקהילה הגיעו היום (ד) לאומן, כדי לנסות ולמכור את נכסיו של הרב ברלנד במקום. בין הנכסים גם דירתו הפרטית בעיר.
שובו בנים הרב אליעזר ברלנד מכירה מבנה זילברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד