י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אור ירוק מתריעה: בכבישים רבים השוליים אינם תקינים

בכבישים רבים ברחבי הארץ השוליים בלתי תקינים, המשמעות: סכנת חיים לנוסעי מכוניות הנאלצות לעצור בצד הדרך

אור ירוק מתריעה: בכבישים רבים השוליים אינם תקינים

כמעט כל נהג ותיק חווה במהלך שנות נהיגתו עצירה בלתי מתוכננת אחת לפחות, בעקבות תקלה ברכב או גורם אחר שאילץ אותו לעצור בצד הדרך. המקום בו בד"כ נאלצים הנהגים לעצור בכבישים בין עירוניים, הוא בשולי הדרך. מבדיקה שערכו מתנדבי אור ירוק עולה, כי במקרים רבים ברחבי הארץ, כאשר נהג ייאלץ לעצור בשולי הדרך – פשוט לא יהיה לו היכן.

ככלל, מערכת הכבישים הארצית כוללת בנוסף לשטח הנסיעה, גם שול בימין הדרך המשמש לעצירה בשעת תקלה או סכנה וכן שול בשמאל הדרך שנועד להבטיח את שלומם של משתמשי הדרך. על פי החוק, שול הימין של הכביש צריך להיות ברוחב של 3 מטר – רוחב המספיק לעצירה של מכונית ולפתיחת הדלת, ואילו השול השמאלי צריך להיות ברוחב של 1.20. מתנדבי עמותת אור ירוק, מצאו מספר מוקדים מרכזיים ברחבי הארץ, בהם תנאים אלו כלל לא מתקיימים.

אחד המוקדים הבעייתיים שנמצאו הוא בכביש 2 מנתניה לתל אביב. לאורך כביש זה ישנו נתיב תחבורה ציבורי בצד ימין המשמש לאוטובוסים בלבד בין השעות 6:30 – 9:30 בבוקר, ולאחר מכן הוא הופך לשול הימני. הבעיה כאן היא כפולה: מצד אחד, בשעות הבוקר ובמשך 18 שעות בשבוע אין כלל שול ימני בו ניתן לעצור. מצד שני, גם אחרי השעה 9:30 רובם המוחלט של הנהגים כלל לא מודעים לכך שמדובר על שול והנסיעה בו נעשית כרגיל. התוצאה היא כי גם אם מכונית תעצור בשול, מכונית הנוסעת במהירות גבוהה בו תסכן את חיי הנהג שעצר.

מוקד בעייתי נוסף שנמצא הוא בעלייה לגשר גלילות מערב בכביש 2, שם ישנו סופג אנרגיה שעבר תאונה וטרם הוחלף ולכן אינו ממלא את ייעודו. למעשה, כל עוד המצב לא מתוקן – הוא מסכן את חיי הנהגים.

מקום בעייתי נוסף שנמצא הוא בכביש 70 באזור כברי, מנות ושלומי שם ישנה מדרגה בין השול לכביש. המשמעות היא כי נהג שיפנה לכיוון השוליים לשם עצירה, עלול לאבד שליטה על ההגה כתוצאה מהתשתית הבעייתית. בנוסף, השול במקום זה אינו רחב מספיק לשם עצירה בטוחה.

המתנדבים מצאו כי גם בכביש 89 באזור מעיליא ונווה זיו ישנו מפגע בשולי הדרך כיוון שגדר ההפרדה בין הנתיבים עשויה ברזל שאינו סלחני לפגיעות רכב. כאשר רכב מתנגש בגדר הפרדה כזו, התוצאה עלולה להיות קטלנית, בדיוק כפי שקרה בתאונה בחודש מרץ השנה במיקום זה.
מפגע נוסף אותו מצאו המתנדבים הוא בכביש 7155 שליד קיבוץ מרחביה, שם ישנה מדרגה בשול והיעדר מקום עצירה בטוח.

עמותת אור ירוק: "שולי הכביש הינם שטח מסוכן ביותר – על אחת כמה וכמה כאשר הם אינם תקינים. השוליים נמצאים לצידי כבישים מהירים בהם עצמת הפגיעה קטלנית ולכן עליהם להיות בטוחים ככל שאפשר עבור משתמשי הדרך. על המדינה לערוך בדיקה מעמיקה של שולי הדרך בכל רחבי הארץ ולתקן את אלו שזקוקים לכך. תיקון מפגעי שולי הכביש, משמעותו הצלת חיי אדם".







רכב תל אביב נהג שוליים כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד