י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מימין ומשמאל - כולם נגד טיוטת חוק 'ועדת פרי'

שוויון בזעם • 'הפראיירים': "החוק - הונאה" • החרדים: "ריסוק הישיבות" • הבית היהודי: "ישיבות ההסדר נפגעו" • וישראל ביתנו מאיימת לא להצביע אם החוק לא יכלול ערבים

צילום: יוסי פורמנסקי
צילום: יוסי פורמנסקי



טיוטת החוק החדש לשוויון בנטל הוצגה - וכל הצדדים כועסים: במטה לשוויון בנטל, שהחל את ההפגנות שהעלו את הנושא אל סדר היום, אומרים כי אין בו כל בשורה: "עוד 3 שנים כבר תהיה ממשלה עם החרדים". גם עמותת חדו"ש סבורה: "החרדים צריכים להפגין בעד ועדת פרי, זה לא שויון בנטל אלא תרגיל בהונאה עצמית".

גם מפלגת "ישראל ביתנו" דורשת כי בהצעת חוק שיוויון בנטל יוכנסו שינויים מהותיים כך שייקבעו כבר עכשיו יעדי הגיוס גם לבני המיעוטים וייקבע סעיף תקציבי שיסדיר ויאפשר את הפעלת החוק.

'ועדת פרי' הגישה מתווה גיוס • אחרי 65 שנה: אין יותר מעמד מיוחד לחרדים

נציג "ישראל ביתנו" בוועדה, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ, אומר "כי על אף שבהצעת החוק הוכנסו תיקונים חשובים שעליהם עמדה "ישראל ביתנו", וביניהם הארכת משך השירות של חיילי ישיבות ההסדר וקביעת סנקציות פליליות נגד משתמטים, החוק עדיין חסר מרכיבים משמעותיים הן באשר למקורות התקציב למימון הצ"ח והן בכל הנוגע לשרות בני המיעוטים כשיש לקבוע כבר עכשיו בחוק כי בתום תקופת המעבר של 5 שנים יגוייסו גם הם.

"לכן", אומר השר אהרונוביץ׳, "אם תובא ההצעה להצבעה כבר ביום ראשון הקרוב, ללא שהוכנסו בה השינויים הנדרשים, בכוונתי להצביע נגד ההצעה וכך ינהגו גם כל שרי "ישראל ביתנו" בהצבעה בממשלה".

עמדת היועץ

ויש גם כנראה בעייה משפטית בשלה דיווח ערוץ 2, כי היועץ המשפטי לממשלה ביקש לדחות את הדיון בהצעת החוק.

אך היועץ הבהיר כי כי אינו מתנגד לקיום הדיון בוועדת השרים ביום א'. וכך כתב:

"אין בכך משום חיווי דעה מצדו של היועץ המשפטי לממשלה לגופו של ההסדר שיעלה לדיון בוועדה, אליו טרם נדרש היועץ לעומקו.

"נוסחי הטיוטות שיובאו לדיון והצבעה בוועדת השרים ביום ראשון הועברו ליועץ המשפטי לממשלה רק הבוקר. השוויון בנטל הוא נושא בעל רגישות וחשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה, ועיון ראשוני על ידי היועץ המשפטי לממשלה בהסדר הכולל המוצע, העלה כי השאלות משפטיות שהוא מעורר מצריכות בחינה זהירה וליבון נרחב בידי היועץ ובכירי המשרד.

"בנסיבות אלה הבהיר היועץ כי לצורך גיבוש עמדתו נדרשים כשבועיים ימים. במקביל הבהיר כי אין מניעה לקיים את הדיון בוועדת השרים ביום א' אלא שבמקרה כזה, עמדתו המשפטית תימסר רק לאחר קיום הדיון בוועדה".

מה עם ישיבות ההסדר?

מי שגם זועמת על המסקנות היא מפלגת הבית היהודי, שם זועמים על הארכת זמן השירות של בני ישיבות ההסדר בחודש ימים.

גם הדתיים לאומיים כועסים: שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, ממפלגת 'הבית היהודי', טוען כי הארכת שירותם של תלמידי ישיבות ההסדר מנוגד להסכם הקואליציוני.

בדף הפייסבוק שלו כתב: "מדובר בסעיף המנוגד בצורה מוחלטת להסכם הקואליציוני ולמתווה המשותף". השר אריאל הבטיח: "הבית היהודי יתנגד בוועדה וידרוש הורדתו בהתאם להסכם הקואליציוני".

לפי דיווח ערוץ 2, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יבקש להסיר סעיף זה מהחוק.

מאידך כמובן, גם חברי הכנסת החרדיים כועסים: יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, הגיב ואמר: "כל אחד שירצה להמשיך ללמוד, יוכל לעשות זאת. לא יהיה מצב בו לומד תורה ימצא עצמו בכלא או מאויים בדרך זו או אחרת. לא יהלכו עלינו אימים עם כפיית חקיקה ועם סנקציות דרקוניות. זה לא אפקטיבי וחסר סיכוי. כך היה תמיד, ובעזרת השם, כך יהיה גם הלאה.

"זו הצעת חוק שנולדה מבורות מוחלטת וחוסר הבנה של המגזר החרדי ומשנאת דת וכל מטרתה עקירת ערכי היהדות והדת. נאמנים אנו לדבריהם של גדולי ישראל והם אשר יורונו כיצד לפעול".

ניסיון לרסק את עולם התורה

ומה אומר ח"כ יעקב ליצמן? "הצעת חוק הגיוס מנותקת מהמציאות ולא תצא לפועל. כל מי שמדבר על הגבלת לומדי תורה, קביעת יעד לעילויים ומכסות, מגלה בורות בתחום הרגיש והמורכב כל כך וגם התנשאות ופטרונות. ערך לימוד התורה אינו נדרש להוכחה או לאישור מאף גורם, בכל הדורות שמרנו על לומדי התורה וגם היום לא יהיה מצב בו אדם שירצה ללמוד תורה בישראל ימצא עצמו בכלא או בקנסות.

"הנציגות החרדית לא נטלה חלק בדיוני ועדת פרי, בשל המגמה הברורה של ממשלת לפיד-בנט בראשות נתניהו, לפגוע בלומדי התורה, להצר צעדיהם של ציבור ענק ומרכזי שומרי מצוות, במסווה לדאגה לשיוויון בנטל".

ח"כ מאיר פרוש בחר להסיט את הדיון אל אירועי אלימות הקיימים במערכת החינוך החילונית:

״מי שחושב שעל ידי סנקציות כאלה או אחרות ניתן לכפות גיוס על לומדי תורה, שוכח שהעם היהודי עמד בגאון לשמור על המסורת לאורך כל ההיסטוריה. גם מול ניסיונות קשים הוא עמד בגבורה. עם ישראל היהודי, שממשיך במסורת מעל שלושת אלפים שנה, מאז הר סיני, מאמין בקיומינו בזכות לימוד התורה והמצוות.

"מפליא אותי מאוד, מדוע איני מקבל מסקנות של ועדות שרים, אשר דנים מה הן הגורמים לכך, שמידי יום אנו שומעים על רצח, גניבות, פשע ועוד... מה שיהודי חרדי מתבייש לעלות על דל שפתיו. והאם אין צורך לשנות באופן בסיסי את החינוך שניתן בבתי הספר הממלכתיים. ידע כל מי שיש לו יד בחוק האומלל, אשר ניסיונו לרסק את עולם התורה, שעתיד קיומנו כאן בארץ נמצא בסכנה. אני קורא לרבני הבית היהודי, עוד לא מאוחר, אל תתנו את ידיכם לפגיעה קשה בעולם התורה ובישיבות הקדושות שהם נשמת האומה היהודית״.
תגובות חוק גיוס שוויון בנטל הסדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד