ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

מהנפילה ברשת הכת ועד הבריחה לירדן • הסיפור המלא

הנפילה ברשת כת 'לב טהור' • הברחת הבנות והאינטרפול • פסק הדין של הגרמ"מ שפרן • צווי עיכוב היציאה וניסיון הבריחה • הסיפור העצוב של 'המשפחה המבריחה'

בני המשפחה בגבול. צילום: רש"ת
בני המשפחה בגבול. צילום: רש"ת



הברחת הגבול של המשפחה החרדית מבית שמש, שחצתה הלילה את הגבול לירדן, כדי להצטרף עם ששת ילדיה לכת 'לב טהור' בקנדה, היא קצה קרחון בסיפור ארוך, חוצה יבשות, שאף עבר בחדרי החקירות במשטרת ישראל, במשרד הרווחה ובבתי הדין והמשפט.

ההורים, בגילאי 49 ו-46, וששת ילדיהם בגילאי 17, 15, 13, 11, 9 ו-8 יצאו אתמול (ד') בערב מביתם ונסעו בחשאיות לכיוון הגבול עם ירדן. רק בבוקר התברר כי המשפחה עצורה בירדן.

ההערכה הראשונית, שהתבררה כנכונה, הייתה כי הם ניסו לחצות את הגבול באזור נחל חיון שבערבה. הם נעצרו בידי כוחות הצבא הירדני, הועברו בצהריים חזרה לישראל ועוכבו לחקירה במשטרה.

וזהו סיפורה של המשפחה: ההורים, שחזרו בתשובה בצעירותם, הקימו משפחה וגידלו את ילדיהם בתוך הקהילה חרדית בבית שמש. "זו משפחה מצוינת", מעיד מקורב אליהם.

אלא שלאחרונה נחשפו ההורים ל'לב טהור', כת קיצונית הממוקמת בפאתי העיר מונטריאול שבקנדה. "ההיחשפות התחילה ב'דרך הצלה', ספר אנטי ציוני שכתב מנהיג הכת, הרב שלמה הלברנץ", מספר המקורב. "אחד מיעדים המרכזיים בספר הוא - לעזוב את ארץ ישראל ולגלות לחו"ל בעקבות המצב הביטחוני".

עוד בנושא:
משפחה נמלטה לירדן • רוצה להצטרף לכת 'לב טהור'

ההיחשפות לכת אינה מתבצעת רק באמצעות הספר. "יש גם אנשי קשר שמקשרים בין משפחות בישראל לבין משפחת הלברנץ העומדת בראש הכת".

מיד לאחר ההיחשפות הראשונית מתחיל תהליך ארוך. "זהו תהליך מתוחכם וגאוני", הוא אומר. "שיטות גאוניות, שדרכן האדם מאמין בדרכה של הכת, מנתק את עצמו מהחברה הסובבות אותו, אינו רוצה להכיר במשפחתו וכל שהוא מעוניין זה לעזוב את ארץ ישראל ולחבור לאנשי 'לב טהור".

כדוגמא מביא אותו מקורב את שיחות הטלפון שמקיים הלברנץ עם משפחות בישראל בשלב ההיכרות הראשון: "הוא לומד חברותא ומקיים שיחות 'השקפה' שנמשכות שמונה שעות. כשהאדם מעבר לקו כבר נשמע עייף ומתחיל לנמנם, מתחיל הרב הלברנץ לדבר איתו על שיטת הקהילה והנושאים הסובבים, תוך שהדברים מתיישבים לאותו אדם בתת המודע".

מנהיג לב טהור, הרב  שלמה הלברנץצילום: מנהיג לב טהור, הרב שלמה הלברנץ
מנהיג לב טהור, הרב שלמה הלברנץ


התבדלות - ובריחה

בעקבות הקשר שנוצר עם כת 'לב טהור', הוציאו ההורים מבית שמש את בנותיהם ממוסדות החינוך. לפני חודשיים הם הוציאו גם את בניהם מתלמודי התורה והישיבות, ולכאורה פתחו 'בית ספר' פרטי בתוך ביתם.

"הם התבדלו מהחברה", מעיד אחד התושבים בשכונה בה הם מתגוררים. "המשפחה שלהם ידעה שהם רוצים לברוח, ולכן גם הוציאו נגדם צווי עיכוב יציאה מהארץ".

לפני שנה נרשם השיא בסיפורה של המשפחה: ההורים ניסו להטיס את שתי הבנות המבוגרות במשפחה לכפר בו מתגוררים אנשי 'לב טהור' בקנדה. הבנות נותרו בארץ בעקבות צו בית משפט. זה קרה לאחר שהבנות כבר נחתו בקנדה, ומיד הוחזרו במבצע מיוחד של משרד החוץ והאינטרפול לישראל. מי שעתר לעצירת הטסתן של הבנות היו בני משפחה קרובים, שחששו כי הכת תסכן את שלומן. בית המשפט קיבל את העתירה והוציא נגדם צווי עיכוב יציאה מהארץ.

באותה תקופה נזקקו קרובי המשפחה לעדים שיעידו בבית המשפט נגד 'לב טהור', זאת כדי לקבל את תמיכת המדינה כדי לעכב את יציאת בני המשפחה שנלכדו בכת - מישראל.

הדיין הגרמ"מ שפרן פסק אז באופן נדיר, כי מותר להעיד בבית המשפט נגד הכת.

בפסק הדין, שהנוסח שלו מתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', נכתב: "בנוגע למשפחת... כדי להציל ילדי המשפחה צריכים עדים בבית משפט לענייני משפחה על קבוצת 'לב טהור', קבוצה שענייניה כבר התפרסמו. מדובר בילדי המשפחה הנ"ל העלולים ליפול לאותה קבוצה.... מי שידוע לו על עניינם של קבוצה הנ"ל מדובר בהצלת נפשות. ומי שנמנע מלהעיד ולהיות בשב ואל תעשה לא יוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה".

בעבר התבטא אבי המשפחה כי במידה ולא ישיגו לו דרכונים מזויפים, הוא יתאבד יחד עם כל משפחתו. שכניו מספרים כי לאחרונה הוא מכר רכוש רב, כדי שיוכל להימלט, בעוד את הכסף העביר לקהילה בקנדה.

מקורבים למשפחה מקווים, כי ניסיון הבריחה יפקח את עיניהם של משרד הרווחה והמשטרה בישראל, כדי שאלה ימנעו מההורים להוציא את ילדיהם מישראל, במטרה לחבור לכת בקנדה.

"עד היום לא שמעו אותנו, אולי היום יבינו את המצב החמור שהילדים נמצאים בו", הם אומרים.
לב טהור שלמה הלברנץ כת בית שמש משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד