כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ארבע פרצות גדולות

הפרשן הצבאי: הגדר בקו התפר פרוצה באופן מכוון ולא תוקנה

סיכום היממה לאחר הפיגוע הקשה בבני ברק בו נרצחו חמישה בני אדם בהם שוטר, הפרשן הצבאי יוסי יהושוע מעלה שורת סוגיות חשובות בתחומי ביטחון הפנים, הצבא ושב"כ | נראה גם שהשר עמר בר-לב מתחיל לקדם תוכנית גיוס של מילואי מג"ב בחירום, בשיתוף פעולה עם צה"ל

הפרשן הצבאי: הגדר בקו התפר פרוצה באופן מכוון ולא תוקנה
פעילות צה"ל בכפר יעבד צילום: דו"צ

עשרה חודשים לאחר מבצע 'שומר החומות' במערכת הביטחון מתחילים לפעול בהתאם ללקחים שהופקו, שר לביטחון פנים עמר בר-לב מתחיל לקדם תוכנית גיוס של מילואי מג"ב בחירום, בשיתוף פעולה עם צה"ל. ראש אגף מבצעים עודד בסיוק ניסה במשך חודשים לקדם את המהלך מול המשטרה, אולם נתקל בקשיים מולה ומול המשרד הממונה.

יוסי יהושוע הפרשן הצבאי של ידיעות אחרונות ו-Ynet כותב: "כדי להשלים את המענה צריך ראש הממשלה בנט להתערב ולהורות על הגדלה משמעותית של תקני משטרה, ובתנאי שהמפכ"ל שבתאי יתחייב לרפורמה בתפיסת ההפעלה: פחות שוטרים במשרדים, יותר בשטח, כשלצד זאת תגמול ראוי. העברת תקנים בלי שינוי ארגוני לא תשיג את המטרה הראויה בשגרה, ובוודאי לא בחירום".

עוד כותב יהושוע: "תחקיר הפיגוע שנערך בצבא, בשב"כ ובמשטרה מגלה כי המחבל דיא חמארשה ריצה מאסר של שנתיים וחצי אחרי שתכנן פיגוע התאבדות ב-2011 עם פעיל הג'יהאד האיסלאמי. הוא שילם לו אלפי שקלים כדי שיסייע לו לבצע את הפיגוע – אך הפעיל גנב את כספו. חמארשה עבר דרך גדר ההפרדה הפרוצה עם כלי רכב, ולא ברגל, בצפון השומרון. הוא יצא עם נשק תקני שאותו השיג מבעוד מועד, ולכן משוכנעים בשב"כ כי היו לו סייענים. אם אלה פני הדברים, כנראה שניתן היה לעלות עליו, והנושא מתוחקר כמו הפיגועים בבאר שבע ובחדרה".

לגבי המחבל עצמו כותב יהושוע, "הגדר בקו התפר פרוצה באופן מכוון ולא תוקנה מתוך תפיסה לא רשמית של צה"ל שנכון להכניס כמה שיותר פלסטינים לעבוד בישראל. כאשר אלה יתפרנסו, המוטיבציה שלהם לפעילות טרור תפחת. כרגע יש ארבע פרצות גדולות, בדרום הר חברון, גוש עציון, ירושלים וצפון השומרון. עלות התיקון, אגב, גבוהה מאוד, וזו סיבה נוספת שהצבא מוותר על הרעיון".

 

פיגוע בבני ברק עמר בר לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד