כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הליטאים אמרו לא לסאטמר: "ההתנגדות שלנו - שונה"

סאטמר ניסתה לגייס תמיכת ראשי ישיבות לעצרת נגד הגיוס - אך נענתה בשלילה • הסיבה: הבדלי השקפות • הגר"ד סולובייצ'יק: מוכנים למחוק כל היהדות תמורת פראק וקצת כבוד

נשאר לבד? האדמו"ר מסאטמר צילום: ארכיון
נשאר לבד? האדמו"ר מסאטמר צילום: ארכיון

ההתנגדות לגיוס חושפת מחלוקות מהותיות בין מנהיגי הציבור החרדי בארה"ב: עצרת נגד גיוס בני הישיבות שמנסה ליזום האדמו"ר מסאטמר מעוררת תסיסה בקרב הציבור הליטאי.

דמויות מרכזיות בעולם הישיבות האמריקני, בהם הגרא"ד ווכטפוגל – ראש ישיבת סאוט-פאלסבורג, והגר"מ סולומון – משגיח בישיבת ליקווד, הודיעו כי הם מתנערים מהפגנת סאטמר ולא ישתתפו בה. לדבריהם, הגראי"ל שטיינמן אינו מעוניין בעצרות מסוג זה והם הולכים לפי דרכו.

תמיכה ברורה בעצרת של סאטמר הגיעה מכיוונו של הגאון רבי דוד סולובייצ'יק, ראש ישיבת בריסק. בדבריו תקף את ראשי הישיבות בארה"ב שאינם מוכנים להשתתף ואמר: "האנשים האלו שקוראים לעצמם ראש ישיבה, מוכנים למחוק את כל היהדות תמורת פראק וקצת כבוד. זהו בזיון גדול שהם נקראים ראשי ישיבה".

באופן מסורתי, חצר בריסק שומרת על עצמאות בתוך החברה הליטאית ואינה מסכימה תמיד עם המנהיג הנחשב בציבור הרחב. היא נחשבת מקורבת למוסדות 'העדה החרדית' ותומכת בהתנגדות קיצונית לגיוס.

מאחורי הקלעים של ההכנות לעצרת נחשפו הבדלי השקפה פנימיים בין המחנות שהביאו להתנערותם של ראשי הישיבות. לאחר הודעתו של האדמו"ר מסאטמר על קיום העצרת, נשלחו עסקנים מטעמו אל ראשי קהילות ליטאיות, בבקשה שישתתפו גם הם ויביעו תמיכה.

בתחילה הביעו נכונות, לאור ההסכמה הרחבה בציבור החרדי נגד הגיוס. הסיבה שהביאה אותם לחזור בהם היה משאו של האדמו"ר בעת סעודת ההילולא של אביו, האדמו"ר בעל ה'ברך משה' מסאטמר זצ"ל. בדבריו אמר: "גזירת גיוס יותר גרועה מהשמדת כלל ישראל".

דברים חריפים אלו נובעים מתוך יחסה החריף של סאטמר כנגד כל דבר הקשור בציונות, אולם ראשי הישיבות אינם מסכימים להזדהות עם רוח כזו. לדעתם, הבעיה בגיוס הינה מצד 'ביטול תורה', ולא כיוון שצה"ל הוא גוף הגרוע מהשמדת כלל ישראל. הפער העמוק באידיאולוגיה המנחה הביאה אותם להבנה כי עליהם לערוך עצרת נפרדת ולא להביע הזדהות עם השיטה הסאטמרית.

מחלוקת דומה התעוררה סביב העצרת שקיימה "העדה החרדית" כנגד הגיוס. עד לרגע האחרון ניסו המארגנים להביא להשתתפותם של גורמים מרכזיים בחברה החרדית, אולם מלבד הגר"ש אויערבך – לא הצליחו. בימים קודם העצרת התקיימו מגעים עם חסידות גור, שהתנתה את השתתפותה בכך שהעצרת תהיה נגד הגיוס בלבד ולא נגד ציונות, אולם הם לא הבשילו לכדי הסכמה ותמיכה.

הפעולות של 'העדה החרדית' בירושלים ושל חסידות סאטמר בארצות הברית חושפות ניסיונות מצידם לנצל את הסערה כנגד גיוס בני הישיבות לצורך קבלת הכרה מהחרדיות המרכזית. אחר שנים שהציבור החרדי בוחר להשתתף בחיי המדינה ובבחירות, באמצעות מפלגת יהדות התורה, בעוד הגורמים המתנזרים נחשבים שוליים.

עד עתה, הציבור החרדי מחדד את מסריו ומצליח להבהיר כי לא חל כל שינוי בעמדתו וכי ההתנגדות ממוקדת בגיוס בני הישיבות.
סאטמר ליטאים בריסק התנגדות גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד