כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בעיתונות המודפסת והווירטואלית

תקשורת מגויסת: איך הרוסים מקבלים חדשות על המלחמה באוקראינה?

המצב בתקשורת הרוסית הוא חסר תקדים. ההגבלות על דיווחים הולכות ומחמירות, והגישה כמעט לכל הרשתות העצמאיות חסומות או מוגבלות, או שהן מצנזרות בעצמן מחשש לעיצומים

תקשורת מגויסת: איך הרוסים מקבלים חדשות על המלחמה באוקראינה?
קורא עיתון. אילוסטרציה צילום: pexels

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הגביל מאד את התקשורת ברוסיה, אך עדיין ניתן להשיג מידע לא מצונזר ברוסיה. עבור רוב הרוסים, הטלוויזיה נותרה המקור העיקרי לחדשות. אך הערוצים המשודרים נשלטים היטב על ידי הקרמלין ומפרסמים תעמולת מלחמה בלתי פוסקת סטייל צפון קוריאה. כך למשל, הרוסים מפרסמים שהאוקראינים מפגיזים את הערים שלהם עצמם, וחיילים רוסים מוצגים כמשחררים.

העובדה שרוב הרוסים צופים בחדשות בטלוויזיה, פירושה שהם נוטים לפחות לשמוע את המסר של הקרמלין - ואולי להאמין בו. כך על פי ה-BBC.

לעומת זאת, בעיתונות יש מגוון דעות רחב יותר, אבל היא עדיין נצמדת במידה רבה לקו הקרמלין. העיתון נובאיה גאזטה, שהיה איתן בדיווח עצמאי במשך כמעט 29 שנים, השעה את הפעילות ב-28 במרץ לאחר שחטף אזהרות מהרשויות.

באינטרנט, רוב אתרי החדשות העצמאיים חסומים או מוגבלים, וכך גם פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר. אבל קל יחסית לעקוף את הבלוקים האלה. כך על פי ה-BBC.

כל מי שחי ברוסיה ומתמצא באופן סביר במחשבים וסמארטפונים, מכיר כלים כמו רשתות וירטואליות פרטיות (VPN), שעוזרות לעקוף את ההגבלות. הכלים הללו עדיין לא מחוץ לחוק ברוסיה, ומיליוני רוסים משתמשים בהם כדי לגשת למידע לא מצונזר.

הדיווח על המלחמה הוא עניין אחר. בתחילת מרץ, רוסיה העבירה חוק לפיו פרסום "מידע כוזב" על מה שהצבא הרוסי עושה יגרור עונש של עד 15 שנות מאסר. בפועל, משמעות הדבר היא עונש על כל דבר שמאתגר את הנרטיבים של הקרמלין. על התקשורת אף נאסר לקרוא לזה "מלחמה": היא אמורה להיקרא "מבצע צבאי מיוחד".

כתוצאה מכך, חלק מהמדיה העצמאית הבודדת שנותרה ברוסיה החלו לצנזר את עצמם. לדוגמה, 'נובאיה גאזטה' טשטש את הכרזה נגד המלחמה שהחזיקה מפגינה שהפריעה לחדשות בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית הרוסית.

עם זאת, יש תקשורת רוסית עצמאית שעדיין מתנגדת להגבלות ממשלתיות. בין האתרים הבולטים הם אתרי Meduza ו-Medazona, שניהם נחסמו ברוסיה ושניהם מתויגים כ"סוכנים זרים" על ידי ממשלת רוסיה. "לא תשתיק אותנו", פרסמה מדוזה בהצהרה מתריסה נגד הקרמלין. "אנחנו צריכים תקשורת עצמאית כדי לעצור את המלחמה ואז לנסות ולשפר את החיים ברוסיה לפחות במידה מסוימת". שני האתרים פועלים מחו"ל עקב הגבלות ברוסיה.

כלי תקשורת מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד