כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"סנקציות פליליות לבני ישיבות? צה"ל כבר עושה זאת" • תחקיר 'בחדרי חרדים'

תחקיר מיוחד • מאז ביטול חוק טל נוקטת התביעה הצבאית ביד קשה נגד בני ישיבות שלא הסדירו את מעמדם • על אברכים ותלמידי ישיבה שנעצרו הוטלו עונשי מאסר ארוכים - בהשוואה לענישה שלפני ביטול החוק • "התביעה הקשיחה עמדות ביחס למשתמטים, ומנסה להעלות רמת הענישה"

"סנקציות פליליות לבני ישיבות? צה"ל כבר עושה זאת" • תחקיר 'בחדרי חרדים'
שטרעם



האם התביעה הצבאית החליטה להחמיר בעונשם של משתמטים חרדים?

כך טוענים פרקליטים המעורבים בהגנה על עריקים חרדים. כך למשל א', אברך חרדי בן 26 מאשדוד, השתמט מצה"ל במשך 8 שנים וחצי. לפני שנה וחצי נעצר והתביעה הצבאית דרשה להטיל עליו חצי שנת מאסר.

לעומת זאת י', בן 27 מאזור ירושלים, השתמט מצה"ל למשך תקופה דומה, והתביעה דרשה להטיל עליו 12 חודשי מאסר.

"ניתן לראות שינוי בעמדת התביעה לגבי משתמטים שעל אף שלא הסדירו מעמדם בחוק, למדו תורה במשך כל תקופת ההשתמטות", אומר עורך הדין שגיא גרינפלד. גרינפלד שימש בעבר כתובע בפרקליטות הצבאית וטיפל עד כה בעשרות מקרים של בני ישיבה משתמטים ועריקים.

"לפני ביטול חוק טל", הוא אומר, "עמדת התביעה כלפי אנשים אלו הייתה מדודה ומרוככת. אך מאז ביטול החוק מנסה התביעה הצבאית לתפוס את תפקיד המחוקק ומקשיחה את עמדותיה ביחס למשתמטים מסוג זה בניסיונה להביא להעלאה ברמת הענישה".

שגיא גרינפלדצילום: שגיא גרינפלד
שגיא גרינפלד


לכידות חברתית

"לשמחתי", אומר גרינפלד, "בתי הדין הצבאיים מקבלים פעמים רבות את עמדת ההגנה, מרסנים את התביעה ומגלות הבנה למצבם המיוחד של אלה שבפועל למדו תורה אך מבחינה בירוקרטית לא הסדירו את מעמדם בתור "תורתם אומנותם".

"מוטב לכל המערכת ובתוכה התביעה הצבאית להמתין ולתת לכנסת את הכבוד הראוי לה וגם את הזמן על מנת לראות מה יוליד יום לגבי ההסדר עם בחורי הישיבות.

"הרי חלק מן הקולות קוראים להימנע מהטלת סנקציות פליליות על בחורי ישיבות שלא יגיעו לשירות אלא להסתפק בהגבלת אחראיות. במידה וגישה זו תתקבל יצא לדעתי העוקץ מרבות מדרישות התביעה לענישה מחמירה בתיקים מהסוג הזה".

עו"ד גרינפלד אומר כי תחילה הופתע לטובה מהלכידות החברתית, "ההתגייסות החיצונית מעוררת ההערכה בפן האנושי. הלכידות החברתית והחסד מתוך הקהילה למען אנשים שהסתבכו חוצה גבולות ומעוררת השתאות".

לדבריו, "צריכים להגיע לבתיהם של אנשים שלמדו תורה בשנות ההשתמטות וללמוד עד כמה הם לא עשו לביתם והם חיים בצניעות. התפיסה שבן ישיבה הלומד תורה נסמך על שולחנה של החברה הישראלית צריכה לקבל פרופורציה. אנשים אלו בדרכם מסייעים לעם ישראל".

עשה לביתו

המקרה של ח', בן 27, שעלה מאוקראינה בתקופת נערותו היה מקרה מורכב ומאפיין שבו טיפל, "הוא היה אב לתינוק והשתמט מצה"ל במשך 9 שנים. הוא לא הסדיר את מעמדו מאחר ורבני הישיבה בה למד אמרו לו: "הכל יהיה בסדר, הסדרת המעמד שלך בטיפול".

"תביעה ביקשה להחמיר עמו ולהטיל עליו 12 חודשי מאסר. בנוסף, וועדה צבאית קבעה כי הוא כשיר לשירות והאחרון הביע הסכמה לשרת באחד ממסלולי שח"ר. אך התביעה טענה כי במהלך תקופת ההשתמטות, מדינת ישראל עברה תקופות קשות "והנאשם עשה לביתו".

"אני טענתי שהמדינה ידעה בוודאות שהנאשם לומד בישיבה והיא לא עשתה דבר אקטיבי כדי לטפל במקרה עוד קודם. כך גם, הנאשם לא עשה לביתו אלא ישב באוהלה של תורה, נקלע לאי הבנה מול רשויות הצבא ואין מדובר במישהו שהשתמט משירותו הצבאי בכוונה תחילה.

"שופט בית הדין הצבאי ביפו, סגן אלוף חיים חדש, קיבל את עמדתי והטיל על הנאשם 90 ימי מאסר בלבד. התביעה ערערה על ההחלטה בבית הדין הצבאי לערעורים, אך גם שם נכשלה כשבית הדין דחה את הערעור על הסף וקבע כי אין מקום להחמיר עם הנאשם".
ישיבה משתמטים תורה צבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד