כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
50,000 ערכות סדר

כך יחגגו היהודים את חג הפסח באוקראינה

הם יהיו במקלטים, בבתים פרטיים, במחנות פליטים, בבתי כנסת ובבסיסים צבאיים. אבל בליל הסדר תשפ"ב, יהודי אוקראינה ישתו ארבע כוסות יין, ייזכרו בניסי יציאת מצרים ויצפו לניסים דומים | ומי יודע אולי המלחמה תסתיים לה עוד קודם

כך יחגגו היהודים את חג הפסח באוקראינה
ליל סדר בבית חולים צילום: דוברות אסותא אשדוד

בתקופות הקשות ביותר כאשר אנשיו של סטלין צדו וירו ביהודים שנתפסו כשהם מעבירים שיעורי יהדות לדור הבא, מיליוני יהודים סובייטים, שמחציתם חיו באוקראינה, עדיין קיימו סדר פסח, עכשיו, בתוך מלחמה הרסנית, הם יעשו זאת שוב.

לאור העובדה שרובם לא יוכלו לעזוב את בתיהם, הפדרציה לקהילות יהודיות של חב"ד באוקראינה, בהנהלת הרב מאיר סטמבלר, הכינה למעלה מ-50,000 ערכות סדר, עם מצות שמורה, מיץ ענבים, מרור, הגדות, וכל מה שצריך כדי לחגוג את חג החירות. מצות השמורה בערכות מקורן ממאפיית המצות בדנייפרו, שהמשיכה לתפקד גם כשהעיר הייתה תחת התקפות של טילים רוסיים.

בשבועות האחרונים עבדו במאפייה שעות נוספות לייצור אריזות של מצות מיניאטוריות, שהן הכמות המינימלית הנדרשת לאכילה בפסח כדי לצאת ידי חובה. ה'מיני מצות' יסופקו גם אנשי צבא ואחרים שאינם יכולים לגשת לעריכת ליל סדר מלא, מפני בעיות שונות שגרמה המלחמה. רוב ערכות האספקה ​​לפסח כבר בדרך לשלושת מרכזי ההפצה המרכזיים של הפדרציה, דנייפרו במזרח, אומן במרכז ואוז'גורוד במערב. כך מדווח האתר Chabad org.

עם זאת, קיים מחסור חריף במצות מכונה, שהן זולות יותר מעבודת יד, ומופצת בדרך כלל עד למקומות הרחוקים ביותר של אוקראינה. משלוחים נמצאים כעת בדרך מארצות הברית ומבריטניה; ברגע שהם מגיעים, מאחר ומערכת הדואר של אוקראינה אינה מתפקדת, חב"ד משתמשת ברשת משלה כדי להעביר את החבילות לבתי כנסת ולמרכזים קהילתיים בכל עיר. משם הם יועברו בעבודת יד לבתי מגורים ומקלטים על ידי מתנדבים. "מלבד חבילות הסיוע שאנו מחלקים, אנחנו מכינים גם אוכל למאות אנשים", אומר הרב שלום גוטליב, רב העיר של ניקולייב משנת 1996, שאחראי על מאמצי הסיוע שמגיעים מישראל.

באודסה, מגבלות העוצר הקיימות כיום הופכות את החזרה הביתה לאחר ליל הסדר למסוכנת ולא חוקית. המארגנים אומרים שהם בוחנים מקום שיש בו גם מקומות לינה כדי שהמשתתפים יוכלו להישאר בלילה, וללכת הביתה למחרת בבוקר לאחר הסרת העוצר.

לאלו שברחו לאזורים שקטים יחסית במערב אוקראינה, וכן לאלו שעזבו את אוקראינה ונמצאים בפולין, מולדובה, רומניה ומערב אירופה, מכינים להם סדרים ציבוריים בבתי המלון שהושכרו לפליטים. בנוסף, בהונגריה מכינים אתר נופש שיהיה כולו כשר לפסח, מה שמבטיח שכל הפליטים המעוניינים לחגוג את החג בצורה הטובה ביותר יוכלו לעשות זאת במהלך החג.

מלחמת אוקראינה רוסיה ליל סדר סדר פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד