י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ועדת פרי אישרה את המתווה לשוויון בנטל • לפיד לחרדים: "זקוקים לכם"

ועדת פרי הצביעה בעד המתווה לשוויון בנטל, כולל הסעיף המורה על סנקציות פליליות כנגד חרדים משתמטים • עם זאת, הוצאו המילים הקובעות כי סמכות שר הביטחון להטלת הסנקציות תופקע באופן אוטומטי • לפיד כינס מסיבת עיתונאים ופנה לחרדים: "אחיי, זקוקים לכם עם נשק"

השר יעלון בוועדת פרי, צילום: אוהד צוינגברג
השר יעלון בוועדת פרי, צילום: אוהד צוינגברג

ועדת פרי שבה הבוקר (ד) אל שולחן הדיונים והצביעה בעד המתווה לשוויון בנטל: לאחר המשבר הקואליציוני סביב הסעיף המורה על סנקציות פליליות כנגד חרדים משתמטים, הורה ראש הממשלה לנציגי הליכוד בוועדה להסכים לדרישת 'יש עתיד' ולהצביע בעד המתווה כולו. עם זאת, הוצאו המילים הקובעות כי סמכותו של שר הביטחון להטלת הסנקציות תופקע באופן אוטומטי, מה שעשוי להיחשב כסוג של פשרה בין הצדדים.

ח"כ מאיר פרוש אמר בתגובה לאישור החוק: "החוק הזה הוא אינו תולדה של גוף מקצועי שישב וגיבש אותו, רבים וטובים מאישי הציבור בישראל, שאינם נמנים על הציבור החרדי, רואים בחוק זה, מגמה פסולה, המונעת משנאה ללומדי התורה ומרצון להשיג רווח פוליטי ותו לא".

"ראש הממשלה נתניהו, יירשם בהיסטוריה, כמי שממשלתו בשנת תשע"ג – 2013 החליטה להגביל את מספר לומדי התורה בישראל ולשלוח את מי שדבק בתורה לכלא. במשך הדורות היו הרבה רודפי דת ויהדות ואנחנו עם המסורת המשכנו ונצחנו".

קודם להצבעה תקף יעלון את נציגי 'יש עתיד' על ההתעקשות להטיל סנקציות פליליות על המגזר החרדי: "צריך להבין. ההתנהגות של המגזר החרדי תלויה בנו. מה שקרה ביום ראשון זה כשהגענו לסעיף הידוע, שהיה בלתי אפשרתי מבחינתי וכבר הדליק את הרחוב החרדי, הצעתי נוסח והייתי מוכן לניסוחים אחרים שיאפשרו שיקול דעת. וגם הסכמתי לניסוח שהוצע ושנדחה בגלל התערבות חיצונית. אם אנחנו רוצים לעשות פוליטיקה,, זה נושא רגיש מדי כדי לעשות עליו פוליטיקה. גם אני רוצה שכולם ישרתו. אבל יש הסכמות ויש פה הפרה גסה של המתווה המשותף".

יעלון הוסיף כי "אסור לשדר תוקפנות כלפי המגזר החרדי ולא ללבות השנאה. אם זה יקרה גם הנח"ל החרדי יתפרק. מבקש באווירה המשודרת וגם הדברים שיאמרו בחוץ לא ילבו השנאה. ולכם זה
צריך להשתקף בתזכיר החוק וגם בהצעת המחליטים".

לפני שיעלון נשא דברים, דיבר השר אוריאל, נציג הבית היהודי, וגם הוא תקף את המשבר שנוצר מול "יש עתיד": יש פה צרכים שאינם משרתי את המטרה המרכזית, אלא צרכים אחרים. לא ראוי שבמשך היומיים האחרונים מידרתם אותנו, נעלמתם למרות בקשתנו להיות שותפים להבנות. בהחלטה הזאת, אנחנו מרחיקים את המטרה. מה שאתם מציעים זה להרחיק את האפשרות לגייס ולהרחיק אותם מלהיכנס לשוק העבודה. מקרבים ביד ימין ומרחיקים ביד שמאל".

בדבריו טען אריאל כי ההתעקשות על סעיף הסנקציות הייתה הפרה של הבנות שהושגו: "הייתה הבנה בין שתי המפלגות, מתווה משותף שרומסים אותו ברגל גסה. לא מבין מה העניין ובשביל מה לשבור הבנות שליליות ששעות הושקעו בכל מילה שנכתבו".

נציגי "יש עתיד" טענו כנגד אריאל כי הוא מגזים, ויו"ר הוועדה השר יעקב פרי אמר: "זה בגלל שאי אפשר לעשות סנקציות כלכליות. אם היינו יכולים, היינו עושים. נכון שזה לא צמוד למתווה אבל זה האילוץ. חיפשנו ולא מצאנו דרך אחרת".

בתחילת השבוע אישרה ועדת פרי את רוב ההמלצות. אך נוצר עימות כאשר ב'יש עתיד' התעקשו על הטלת הסנקציות, ושר הבטחון בוגי יעלון תבע שהדבר יהיה נתון לשיקול דעתו של שר הביטחון.

שלשום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון להצביע בעד הטלת סנקציות אישיות נגד תלמידי ישיבות שלא יתגייסו. במהלך פגישה שקיים נתניהו עם יעלון, ביקש ראש הממשלה משר הביטחון לתמוך בבקשת 'יש עתיד' להטיל סנקציות אישיות ופליליות על החרדים שלא יתגייסו לצבא.
פרי ועדת חילופי האשמות יעלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד