כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
על אדמת טורקיה

היתכנות ממשית למפגש פסגה בין פוטין לזלנסקי

בכיר במשלחת השיחות של אוקראינה אומר כי רוסיה אמנם שללה בתוקף את הסעיף שבמסגרתו תידחה ההכרעה בעניין חצי האי קרים אך "הראתה אינדיקציה לכך שהטיוטה מספיק מתקדמת על מנת שיהיה ניתן להתקדם לשיחות בדרג של מנהיגים"| במידה ואכן המהלך יצא אל הפועל, עשויים המנהיגים להיוועד בטורקיה

היתכנות ממשית למפגש פסגה בין פוטין לזלנסקי
ולודימיר זלנסקי/ולדימיר פוטין צילום: שלומי כהן, פלאש 90/קובי גדעון, לע"מ

צעד משמעותי לסיום המשבר באירופה? כשבוע לאחר שהוצגה הטיוטה המקיפה של אוקראינה לרוסיה בסבב השיחות באיסטנבול, נראה כי לפחות ברמה ההצהרתית יש סימנים לפריצת דרך.

אחד הבכירים שעומדים בראש צוות המו"מ האוקראיני לשיחות עם רוסיה, דויד ארחמיה, הודיע הערב כי מוסקבה ציינה שטיוטות ההסכם להפסקת אש נמצאות בשלב "מתקדם מספיק" כדי לאפשר פגישה בין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ארחמיה הוסיף כי מוסקבה מקבלת את עמדותיה של קייב בשיחות להפסקת אש – למעט מעמד חצי האי קרים, שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014 . לשאלת המיקום בו יתקיים מפגש הפסגה בין הנשיאים, ולדימיר זלנסקי וולדימיר פוטין, ענה ארחמיה כי השניים עשויים להיפגש בטורקיה.

"רוסיה נתנה תשובה רשמית לכל העמדות שלנו, והם קיבלו את הכל מלבד סוגיית קרים", אמר ארחמיה. "הרוסים גם אישרו את העמדה שלנו כי מסמכי הטיוטה שגובשו מספיקים כדי לקיים התייעצויות ישירות בין המנהיגים. המטרה שלנו היא להכין את השלב האחרון לדיון על הסוגיות שנגענו בהן ולהיערך לפגישה עתידית של הנשיאים".

לדברי ארחמיה, הרוסים קיבלו את העמדה האוקראינית כי המעבר למעמד של מדינה ניטרלית, שמצריך שינוי של החוקה, יועלה לאישור במשאל עם. כאשר הוא נשאל מה יקרה אם מרבית המצביעים יתנגדו, ענה ארחמיה כי "להסכם השלום לא יהיה תוקף חוקי". "אולי נשוב למצב מלחמה או נחזור למו"מ חדש ונפתור את זה בדרך אחרת כלשהי", הסביר. 

האם אנחנו אכן בדרך לסיום המשבר באירופה? ימים יגידו, מה שכן בטוח שברמה העקרונית מפגש שכזה מוכיח על הבנות והסכמים מסויימים שהשיגו הצדדים הלוחמים ורצון לסיים את הסכסוך בין המדינות.

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה טורקיה מפגש פסגה ולדמיר פוטין ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד