י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אנטישמיות חולנית

האות שמסמלת את המלחמה, רוססה על אנדרטת השואה

על האנדרטאות של מתחם ההנצחה של מלחמת העולם השנייה בפנראי, ליד וילנה שבליטא, צוירה האות Z. האות מסמלת תמיכה במלחמת פוטין נגד אוקראינה. "לחקור את הפיגוע המגעיל הזה בהקדם האפשרי במהלך התקופה הסוערת הזו"

האות שמסמלת את המלחמה, רוססה על אנדרטת השואה
אנדרטת השואה שחוללה צילום: הקהילה היהודית של ליטא

ביום שישי האחרון דיווחה משטרת מחוז וילנה כי אנדרטת השואה ליד וילנא חוללה, לדברי דוברת המשטרה, יוליה סמורוקובסקיה, התקרית בה רוססה האות Z, התגלתה ערב קודם לכן. האות מסמלת תמיכה ברוסיה.

על פי המשטרה, נפתחה חקירה על פי החוק הפלילי הליטאי "הפרת הסדר הציבורי". משרד ההגנה הרוסי אישר כי האות הלטינית Z, המשמשת לסימון ציוד צבאי רוסי במבצע מיוחד באוקראינה, פירושה "לניצחון". הצבא הרוסי משתמש גם באות V, שפירושה "הכוח הוא באמת" ו"המשימה תושלם". בשבועות האחרונים, האות Z ברוסיה נמצאה שוב ושוב על דלתותיהם של פעילים אזרחיים שמתנגדים למלחמה הרוסית באוקראינה. ב-31 במרץ, בתדרוך עיתונאים, כינה דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מקרים כאלה "תעלולים חוליגניים".

אנדרטת השואה שחוללה. צילום: הקהילה היהודית בליטא.

במהלך מלחמת העולם השנייה הפכה העיירה, פנראי, למקום שבו הנאצים ומשתפי הפעולה הליטאים ביצעו הוצאות להורג המוניות של יהודים. כ-70,000 יהודים מתוך 215,000 שחיו בליטא ערב מלחמת העולם השנייה נהרגו שם. כתוצאה מהשואה נהרגו 90% מיהודי ליטא.

קהילת יהודי ליטא גינתה את הוונדליזם במתחם ההנצחה של מלחמת העולם השנייה בפנראי. נציגי הקהילה דרשו לחקור את הוונדליזם בהקדם האפשרי ולמצוא את האחראים. ראש הקהילה, פאינה קוקליאנסקי, ציינה כי לפנראי אין "תשתית הגנה מאורגנת, וההגנה הקיימת לא מספקת". קוקליאנסקי גם הדגישה כי המקום בו נרצחו באכזריות 70,000 יהודים "לא יכול להפוך לשדה לפרובוקציות ולקרבות פוליטיים".

עוד נאמר: "אנו דורשים מהרשויות האחראיות לחקור את הפיגוע המגעיל הזה בהקדם האפשרי במהלך התקופה הסוערת הזו עבור ליטא והאזור כולו. אנו משוכנעים שהנוהג שלא למצוא אשמים בפשעים אנטישמיים בליטא אינו יכול להימשך. שימו לב שעד לא מזמן נחרדנו מההתקפה הרוסית על אנדרטת השואה בבאבי יאר, היום אנחנו רואים את הפיגוע במקום הטבח הגדול ביותר של יהודים אחרי באבי יאר כאן בליטא.

"המתקפה הזו על האתר הקדוש של הטבח ביהודים בפנראי היא פשוט מחרידה. זאת גם אחריות ישירה של המדינה, אין הגנה מספקת - זה משקף בצורה הטובה ביותר את יחסה של המדינה לטרגדיה הזו של ליטא ויהודי ליטא. הכל זה רק מילים ופגישות. האנדרטה, שנבנתה מכסף פרטי, אינה מפוקחת ונטושה. הוא אינו שייך לקהילה היהודית של ליטא, אך זהו המקום היחיד בו קבורים קורבנות שואה במדינה".

עוד נאמר: "זה כבר הפך לבושה של ממש עבור המדינה הליטאית. למרות שהאות "Z" עדיין אינה סמל אסור בליטא, אנו יודעים כיצד והיכן משתמשים בה. כולם יודעים על המלחמה באוקראינה, כמו גם על הסמליות שנושאת האות "Z". פאנראי, שבה נהרגו באכזריות 70,000 יהודים, לא יכולה להפוך לשדה של פרובוקציות, של גדודים פוליטיים. זהו מקום של שלום וזיכרון עבור ההרוגים. לא ניתן להשתמש בו כדי לעורר פרובוקציות וסכסוכים אתניים. יש למנוע זאת. כל קהילת יהודי ליטא מזועזעת, זועמת ונעלבת, בואו לא נשתוק מול מקרים כאלה". את הדברים אמרה פאינה קוקליאנסקי, יו"ר קהילת יהודי ליטא.

ראש ממשלת ליטא, אינגרידה סימוניטה, גינתה את האירוע, ואמרה ש"זאת פרובוקציה"

ליטא חילול אנדרטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד