י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מודיעין מצוין של השב"כ

מדוע לא חוסלה חולית הטרור המסוכנת מהאוויר?

הפרשן הצבאי הבכיר מסביר מדוע לא חוסלה חוליית הטרור בסוף השבוע מהאוויר, כפי שהיה קורה אם זה היה בעזה. "סיכול ממוקד מהאוויר עלול היה להוביל להסלמה נוספת ולטרור מאורגן אף יותר". על הפריצות בגדר ההפרדה: "לצד ההתקפה חייבים גם הגנה חזקה, וכאן ישנה בעיה"

מדוע לא חוסלה חולית הטרור המסוכנת מהאוויר?
חיסול שלושת המחבלים צילום: צילום מסך

הפרשן הצבאי של 'ידיעות אחרונות' יוסי יהושע מסביר הבוקר (ראשון) על אירועי הימים האחרונים, ומציין כי מסתמן מעבר מפגועי השראה, כאלה שמושפעים מהרשתות החברתיות ויצאו מאזורים שונים בתוך ישראל, למשל חורה ואום אל פחם, לאירועים של טרור יותר מאורגן, שמתמקד בצפון השומרון, בדגש על גזרת ג'נין. הפיגוע בבני ברק יצא מהכפר יעבד שבאותו מרחב, וכך גם חוליית הג'יהאד האסלאמי שחוסלה בלילה שבין שישי לשבת על ידי יחידת הימ"מ הודות למודיעין מצוין של השב"כ.

האירוע בסוף השבוע נגמר במותם של שלושת המחבלים, אך גם במחיר כבד מאוד: פציעתו הקשה של סגן ניצב א', מפקד הפלגה החשובה ביותר ביחידה, האיש שהוביל כמות עצומה של מבצעים מסכני חיים ביהודה ושומרון. פציעתו היא מכה קשה ליחידה הטובה ביותר לסיכול טרור (בארץ וכנראה גם בעולם), אבל היא תדע למצוא לו מחליף. פציעתו היא תזכורת לפעילות המסוכנת והחשובה של היחידה שלו, ושל צה"ל והשב"כ בכלל, לילה אחר לילה. כך יוסי יהושוע באתר Ynet.

עוד כותב יהושוע: "אחת השאלות שנשאלו אתמול היא מדוע לא חוסלה החולייה מהאוויר, כפי שהיה קורה כנראה לו נעה בעזה. גורם ביטחוני בכיר הסביר אתמול כי סיכול ממוקד מהאוויר עלול היה להוביל להסלמה נוספת ולטרור מאורגן אף יותר. הפעולה הזאת, כמו גם שני מבצעי סיכול מוצלחים של יחידת דובדבן - מעצר חוליות ירי ומעצר באור יום של חבר רביעי מאותה חולייה - מלמדים על מעבר ללחץ התקפי נגד תשתיות הטרור המוכרות. אבל לצד ההתקפה חייבים גם הגנה חזקה, וכאן ישנה בעיה.

יוסי יהושוע מציין כי מסיור בגדר ההפרדה, התברר כי ישנם מאות פרצות, ועשרות אלפי פלסטינים נכנסים דרכן מדי יום לעבודה בישראל. "לרוב מדובר במי שלא קיבלו אישורי כניסה לישראל, אבל יש בהם גם עובדים חוקיים רבים שפשוט אינם מעוניינים להמתין בתורי הענק במעברים. ולצד כל אלה, בקלות, יכולים להיכנס מפגעים".

"אני יודע שהמשימה שוחקת אבל אין ברירה. צריך להעמיד חייל בכל פרצה", אמר הרמטכ"ל למפקדי הגדודים בהערכת המצב שנערכה בגדר ההפרדה. הרמטכ"ל אמר בנקודה שבה חדר המחבל שרצח בבני ברק. "אני אחראי לתקן את הפרצות, אבל עכשיו יש כאן המון כוחות ואני תובע מכם, המפקדים, שלא ייצא פיגוע, לא מגזרתכם ולא בגזרתכם".

גדר הפרדה פיגוע בבני ברק מחבל אביב כוכבי יוסי יהושוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד