י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פחות תאונות, פחות זיהום

רפורמת 'דרך שווה' בתחב"צ: נסיעה חינם מגיל 75, חופשי חודשי מוזל

שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן הציגו היום את רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית, במסגרת הרפורמה שתכנס לתוקף במהלך הקיץ הקרוב, מחירי התחב"צ ירדו ל-5.5 ש"ח ויהיו קבועים בכל הארץ. בנוסף, מבוגרים מעל גיל 75 ייסעו בחינם בכל רחבי הארץ וכן יוזלו משמעותית מחירי החופשי-חודשי

רפורמת 'דרך שווה' בתחב"צ: נסיעה חינם מגיל 75, חופשי חודשי מוזל
נוסע ברכבת בירושלים צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן הציגו היום (ראשון) את רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית, ובמרכזה ההחלטה כי בני 75 ומעלה יוכלו להשתמש בתחבורה הציבורית בחינם, עלות הנסיעה בטבעת פנימית תהייה 5.5 שקלים במקום 6 שקלים וכרטיס אזורי חופשי לרדיוס של עד 40 קילומטרים יעלה 99 שקלים.

בנוסף לכך, כרטיס חופשי חודשי ארצי יעלה 225 שקלים, וכרטיס אזורי לרדיוס של עד 40 קילומטרים יעלה 99 שקלים. בנוסף, תורחב ההנחה לאנשים עם מוגבלויות, והם יקבלו 50% הנחה במקום 33% כיום. 

במסגרת המודל החדש ניתן יהיה לרכוש בכל יישוב בארץ כרטיס לנסיעה בודדת, מנוי חופשי-יומי או מנוי חופשי-חודשי, בתעריף אחיד לפי מרחק נסיעה ומיקום גאוגרפי. מהפכת "דרך שווה" משתלמת במיוחד לנוסעות והנוסעים הקבועים, עם שני מנויי "חופשי-חודשי" חדשים ומשתלמים, המשתלבים במאמץ הלאומי לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית.

כרטיס נסיעה עירוני יעלה 5.50 ש"ח בכל יישוב בישראל ויאפשר נסיעה של 90 דקות עם מעברים בלתי מוגבלים למרחק של עד 15 ק"מ. הכרטיס החדש יופעל בכל רחבי הארץ, ולא רק במספר יישובים כפי שהיה עד כה. המרחק המוגדל יכסה במקרים רבים גם ערים שכנות: כך למשל, נסיעה מרחובות לראשון לציון, מיבנה לאשדוד או מעכו לנהריה, ייחשבו בקרוב נסיעה מקומית.

כזכור, תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית היו אמורים להתייקר ב-1 בפברואר השנה בכ-9%. מחיר נסיעה עירונית לדוגמה, שעמד על 6 ש"ח במטרופולינים, היה אמור לעלות ל-6.50 ש"ח. במקום זאת, כאמור, נקבע מחיר כרטיס אחיד של 5.50.

במסיבת העיתונאים שנערכה בתחנת הרכבת יצחק נבון בירושלים הציגה שרת התחבורה האשמות חמורות כלפי משרדה. "באנו למשרד שהזניח את התחבורה הציבורית הזנחה עמוקה, ארוכת שנים, ולכן הפקקים התארכו. אמרתי מהרגע הראשון שנעבור לקידום תחבורה ציבורית כי זה יקדם אותנו לצאת מהפקק. זה יוריד גם את כמות התאונות. שיפור התחבורה הציבורית והבאת אנשים לשימוש בה גם יקדם את ההתמודדות שלנו עם משבר האקלים והפחתת הזיהום", אמרה מיכאלי.

השרה מיכאלי אמרה: "לפני חודשיים הייתה אמורה להיות עליה דרמטית במחירי התחבורה הציבורית, התקשרתי לשר האוצר ואמרתי לו שחייבים לעצור את זה ויש לנו רעיון איך לעשות זאת, לשמחתי שר האוצר נענה לאתגר. אנחנו גאות להציג היום מודל שווה, צודק ומשתלם ומבטל קומבינות פוליטיות של הרבה שנים".

"כל אחד מאיתנו, תלוי מאיפה הוא מגיע, משלם תעריף אחר על נסיעה בתחבורה הציבורית וזאת בגלל עיוות של שנים", הוסיפה מיכאלי, "נוסע מבני ברק משלם פי 2 מנוסע מבית שמש, נוסעת מעכו משלמת פי 2 מנוסע טבריה. היום אנחנו שמות סוף לקומבינה. נעבור מלמעלה מ-80 תעריפים שונים ל-5 תעריפים בלבד".

גם שר האוצר אביגדור ליברמן דיבר במסיבת העיתונאים והוסיף כי "מהות הרפורמה היא צדק והגינות, יש קריטריון אחד וברור שהוא מרחק -קילומטרז'. אנחנו נמשיך ונפעל כדי שכל הגמלאים והפנסיונרים יוכלו לנסוע חינם בתחבורה הציבורית". כמו כן, ליברמן אמר כי במשרדו החלו לעבוד על תקציב לשנת 23-24 וכי "גם השינויים האחרים והמאמץ שלנו לספוג את תשומות עליית המחירים זו בשורה".

לפי הרפורמה, כרטיס חופשי חודשי ארצי יעלה 225 שקלים, וכרטיס אזורי לרדיוס של 40 קילומטרים יעלה 99 שקלים. בנוסף, תורחב ההנחה לאנשים עם מוגבלויות, כך שהם יקבלו 50% הנחה במקום 33%. ההנחות הקיימות לסטודנטים, חיילים, שוטרים ומשרתי שירות לאומי יישמרו.

רפורמה בתחבורה ציבורית אביגדור ליברמן מרב מיכאלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד