כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

בכנסת דנו בכשלים • "אין רמטכ"ל לאירועי ל"ג בעומר"

ועדת הפנים דנה בקריסה הגדולה במירון • ח"כ מוזס: "אין אחראי שיסנכרן" • השר לביטחון פנים: "במתכונת הנוכחית אי אפשר לקלוט מאות אלפי מתפללים" • ומה הוחלט?

חוגגים במירון. צילום: מנדי אור
חוגגים במירון. צילום: מנדי אור

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה אתמול בכשלים החמורים שאירעו במהלך הילולת רשב"י בל"ג בעומר במירון. הדיון התקיים לבקשת חברי הכנסת דוד אזולאי ואליעזר מוזס. הדיון נוהל על ידי יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב וח"כ דוד צור, ניצב בדימוס.

בישיבה השתתפו השר לבטחון פנים יצחק אהרנוביץ, נציגי המשטרה, משרד התיירות, משרד הפנים, משרד התחבורה, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, ועד היישוב מירון ונציגי החירום וההצלה.

בפתח הדיון אמרה ח"כ מירי רגב, כי גם בעבר נושא מירון נדון בהרחבה, וכי למרות חשיבות האירוע, פעמים רבות אירעו "כמעט אסונות" כתוצאה מהיערכות לא מספקת. בשנת 2011 החליטה הממשלה להקים חברה לניהול מתחם קברו של רבי שמעון בר יוחאי ואולם עד היום לא התמנו יו"ר או מנכ"ל. ח"כ רגב, ביקשה מח"כ מוזס לסקור את הכשלים שאירעו בהילולת רשב"י השנה.

ח"כ מוזס הזכיר בתחילת דבריו את הקריסה הגדולה של ל"ג בעומר תשס"ח. "לאחר הקריסה הגדולה ובמסגרת הפקת הלקחים, הוחלט על ביצוע הפרדה מפלסית בין מעבר הולכי הרגל ותנועת הרכבים באמצעות כריית מנהרה. הפתרון הוכיח את עצמו ואכן בשנים האחרונות הכול התנהל על הצד הטוב ביותר. אנשים הגיעו להתפלל וחזרו הביתה בנוחות ובמהירות. אולם השנה, שוב פעם הכול קרס. הסיבה המרכזית לקריסה היא שאין רמטכ"ל לאירוע. אין גורם אחראי שיסנכרן בין כל הגורמים במהלך ההילולא". מוזס הביא כמה דוגמאות.

"בערב שבת החניונים בפרוד כבר היו מלאים. כשהתקשרתי להתריע בפני הגורמים הרלוונטיים על כך, כל אחד הפנה אותי לגורם אחר ואף אחד לא לקח על עצמו את הטיפול. הסוף ידוע לכולם. עקב ההתעלמות ואי הפניית התנועה לחניונים חילופיים, התנועה בציר קרסה לחלוטין".

אותו דבר היה גם בקריסת מערכת החשמל בעזרת הנשים בציון למשך שלוש שעות: "עם קריסת החשמל הזעיקו את איש האחזקה של מתחם הציון, כדי לטפל בבעיה. אולם עקב חוסר התיאום בין הגורמים, המשטרה מנעה ממנו לעלות עם רכבו והציוד במשך שלוש שעות. בשעות האלו נרשמו 26 מקרים של התעלפויות עקב החום".

גם הכוח שהפעילה המשטרה במקום היה מוגזם. מוזס תיאר: "בחור ישיבה שעמד והתפלל לתומו, נתפס על ידי כמה שוטרים והועף אל מאחורי הגדר כמו שק תפוחי אדמה".

מוזס ציין כי גם בשנה הבאה יחול ל"ג בעומר במוצאי שבת וכי על כל הגורמים המטפלים באירוע להפיק במהירות את הלקחים מהקריסה השנה, כדי להיערך בצורה יעילה ומיטבית לקראת ל"ג בעומר הבא. כן העלה שוב את הדרישה לבצע ניתוק והפרדה של אתר ציון הרשב"י מהיישוב מירון. "לא ייתכן שאתר המושך אליו מיליוני מתפללים בשנה, יישען על התשתיות של מושב מירון".

גם ח"כ דוד אזולאי ציין אף הוא את פעולתה הכוחנית של המשטרה וסיפר כי היה נער שהוכה ללא פרופורציה ואף נעצר ללילה שלם. הוא ציין כי עיקר האירוע מחייב טיפול תחבורתי נרחב של הסעת אנשים אל ההר וממנו, ואר כי על המשטרה לקבל אחריות על האירוע, בשילוב 'המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים'. ח"כ ישראל אייכלר אמר, כי לדעתו הפתרון הוא הכשרה של 50 דונם של חניונים נוספים.

השר לבטחון פנים, שהתייחס לטענות שהועלו במהלך הדיון, הבהיר שמנהל האירוע ומי שאחראי לו הוא 'המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים'. לדבריו, המשטרה אחראית רק לאבטחת המתפללים, שמירת הסדר הציבורי ומערך התנועה. "נכון שהיו כשלים. הם נלמדים כעת והלקחים ייושמו", אמר. "יחד עם זאת, הטיפול חייב להיות מקיף וכולל את הכבישים, הדרכים המובילות להר, חניונים והפקעות שטחים. האתר במתכונתו הנוכחית אינו מאפשר קליטת מאות אלפי מתפללים בטווח זמן כה קצר. קיבולת האתר היא 5,000 עד 10,000 איש מקסימום".

הוא הציע שכל הרשויות הנוגעות בדבר יפעלו כדי להפוך את אתר מירון לאתר נגיש, בדומה לכותל המערבי, אתר שתהיה בו תחנת משטרה ושירותים מסודרים. לדבריו, לאחר הכנת האתר כראוי, המשטרה תוכל לנהל את האירועים ההמוניים.

אלכס שפול, הממונה על מחוז צפון במשרד הפנים, אמר כי בפברואר התקבל מימון עבור תכנון נרחב של האתר, וכי עד אוגוסט הם מקווים לסיים את עבודת התכנון, כולל תכנון של תחנת משטרה במקום. המטרה העיקרית היא לנתק את הנגישות לאתר מהנגישות למושב.

בסיכום ביניים של הדיון אמרה ח"כ מירי רגב, יו"ר הוועדה כי היא מבקשת לקיים דיון בנוכחות שר התיירות אודות אחריותו לניהול מירון ביום-יום ובאירועים מיוחדים, כי היא מבקשת מצגת מפורטת של תכנון אתר מירון על ידי משרד הפנים, כולל מפות מפורטות, מבקשת לדעת מהו תקציב רשות המקומות הקדושים עבור מירון וכיצד התקציב מנוצל, וששר התיירות יאמר מי אחראי לאירועים בהר מירון.

הוחלט כי ח"כ אליעזר מוזס וח"כ דוד אזולאי ירכזו את הטיפול בנושא ויביאו בפני הוועדה הצעות לייעול. בעוד כחודש הוועדה תדון שוב בנושא.
קריסה ועדת הפנים אליעזר מוזס דוד אזולאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד