י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

יו"ר הועדה מסביר: למה כדאי להאריך את שעון הקיץ?

שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק' ויו"ר הועדה לבחינת נושא שעון הקיץ, מסביר את המלצות הועדה להאריך את השעון • טוב למשק, טוב לבריאות וטוב לחברה

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



מעטים הם סלעי המחלוקת המלווים את הציבוריות הישראלית למן היווסדה, בלא יכולת לכסותם ולהשכיחם תחת עפרה התחוח של ההסכמה הלאומית. אחד מהם, המלווה כצל את החברה הישראלית למן שנות החמישים, ואשר עשרה ניסיונות ממלכתיים מרוכזים להביאו לכלל פתרון מוסכם כשלו עד כה, הוא משך שעון הקיץ. הקמת הועדה לבחינת מועדי שעון הקיץ על ידי שר הפנים גדעון סער, יחד עם יכולתו המעשית של השר להעביר חקיקה בממשלה ובכנסת, עשויים להביא סוגיה זו לפתרון בקרוב.

במשך השנים נערמו על שאלה זו גיבנות נוספות שאינן ממן העניין. שלא בטובתה וללא הצדקה, הפכה הסוגיה למעין "משלט" חרדי, בו אוחזים החרדים מכוח כוחם הקואליציוני מזה, וליעד להתקפות חילוניות חוזרות ונשנות מזה.

ואולם האמת היא, שהשדות האמיתיים שבהם צריכה סוגיה זו להיבחן ובהם גם לבוא על פתרונה המוסכם, הם שדות שאינם עומדים בכל מחלוקת. זו אחת המסקנות המרכזיות העולות מתוך עבודה מקיפה שערכה בחודשים האחרונים ועדה מקצועית שמינה שר הפנים לבחינת הסוגיה, ואשר בימים אלה מגישה לשר סער את המלצותיה. הועדה בחנה את הסוגיה לעומק, קראה עשרות ניירות עמדה וחוות דעת, וראיינה שורת מומחים בתחומים המגוונים שעליהם משפיעה הסוגיה, הן במישור הדתי חברתי, הן במישור העסקי כלכלי והן במישור הבריאותי. אלה מסקנותיה העיקריות:

מבחינה משקית, עשויה הארכת השעון לגרום להגברת הצריכה והפעילות המסחרית, להגברת הפעילות התיירותית והתעשייתית, ולחסכון באנרגיה עקב הפחתת הצורך להפעיל תאורה. לאלה, בעידן של כלכלה ומסחר גלובליים, יש להוסיף את הצורך הגובר "להשוות שעונים" עם מדינות יעד רבות באירופה. כל אלה מסתכמים, לפי חישובי מומחים, בכ 300 מיליון ₪ בשנה, שיתווספו למשק.

מבחינה בריאותית, צופים המומחים הרפואיים שהופיעו בפני הועדה חיזוק, הן של הבריאות הנפשית, שכן שעת אור נוספת עשויה להביא לצמצום בדיכאונות, והן של הפיזית, בכך שהיא עשויה להביא לירידה בתחלואה. גם תאונות הדרכים והנפגעים הכרוכים בהן, תפחתנה באופן משמעותי עקב שעת אור נוספת.

מבחינה חברתית נודעת להארכת השעון חשיבות רבה לא פחות. גם בתחום זה שוררת בין המומחים תמימות דעים באשר לשיפורים המובטחים בתחומים חשובים אלו. השינוי הצפוי יביא, בפשטות, אור לישראל. אור יום על כל סגולותיו הטובות והמנחמות. האור הנוסף בערבו של יום יחזק את תרבות הפנאי והקהילה, במיוחד עבור ילדים ובני נוער, ויעניק תוספת משמעותית לחוויה המשפחתית.

כועדות קודמות שניסו בשעתן לאחוז שור זה בקרניו, זימנו גם אנו שורת רבנים, מנהיגים רוחניים ואנשי הלכה, כדי לבחון לעומק את היבטיו הדתיים וההלכתיים של השינוי המוצע, וכמוהן, הגענו גם אנו, יחד עם הנציגים הדתיים שזימנו אלינו, למסקנה ששעון הקיץ אינו נושא משמעות דתית או הלכתית.

ולכן, מכוח השאיפה מעוות לתקון וחסרון להימנות, להיטיב עם הרוב תוך פגיעה מועטה במיעוט, נוסחה המלצתנו: לאמץ את המלצת המומחים להאריך את שעון הקיץ, ולבחון מחדש בעתיד את המלצתם להקדים את החלתו לחציו הראשון של חודש מרץ. זוהי בשורה גדולה לחברה ולמשפחה בישראל, לכלכלת ישראל, ולאחדות ישראל. בשעה טובה.

* הכותב כיהן כיו"ר הועדה להארכת שעון הקיץ שמינה שר הפנים
שעון קיץ הארכה שמואל אבואב ועדה חברה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד