י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המלחמה באוקראינה

ניצולת השואה נמלטה לגרמניה: "מצטערת שאני עדיין בחיים"

הם יהודים אוקראינים, הם ברחו מהשואה וממלחמת העולם השנייה, וכעת הם בורחים מאוקראינה לגרמניה עקב הפלישה הרוסית. "אני לא מאמינה שאותו דבר קורה שוב", אומרת אחת מהן

ניצולת השואה נמלטה לגרמניה: "מצטערת שאני עדיין בחיים"
פינוי אזרחים מאוקראינה צילום: משטרת אוקראינה

הן הגיעו עם המעט שהם יכלו לקחת: מזוודה קטנה, תיק קטן, תמונות, פנקס כתובות, טלפון סלולרי וזיכרונות של החיים. מותשות לחלוטין, שלוש נשים מבוגרות יורדות מאוטובוס של בית החולים של הצלב האדום. אחת מהן הוצאה על אלונקה על ידי פרמדיקים.

הנוסעות הן יהודיות ניצולות שואה, שנמלטו מאוקראינה עקב הפלישה הרוסית. הן התקבלו בברלין על ידי מנהל בית האבות, תומס בוהלקה, ללא טקס קבלת פנים גדול, "בלי הרבה טקסים כי כולם מותשים", אמר בוהלקה לתאגיד השידור הגרמני, DW. הנשים עשו מסע מפרך בן שלושה ימים, כדי לשרוד ולהשאיר מאחור את טראומת המלחמה השנייה שעברו בחייהן. כעת, מחכה להם בית האבות "חיים מלאים".

וקסמן פונתה מהעיר הנצורה דנייפרו. כילדה היא חיה וסבלה במלחמת העולם השנייה, רדיפות ובריחה. ועכשיו בגיל 82, היא צריכה לעשות את זה שוב. "אני בהלם ממה שקורה באוקראינה עכשיו", אמרה וקסמן. "אני פשוט לא מאמינה שאותו דבר שקרה כשהייתי ילדה קורה שוב". כך דווח תאגיד השידור הגרמני DW. האישה היא רק אחת ממאות קשישים יהודים אוקראינים המחפשים כעת מקלט מהמלחמה בגרמניה.

באוקראינה, ההישרדות הופכת קשה יותר ויותר לאנשים מבוגרים. הם בקושי יכולים לדאוג לעצמם. מים, מזון וחשמל כמעט ואין. אחיות וקרובי משפחה כבר לא יכולים לבוא לעזרתם, כי חיילים רוסים מטילים פצצות על בנייני דירות. "בעיקרון אני מצטערת שאני עדיין בחיים, כי זו הפעם השנייה שנאלצתי לחוות מלחמה", אמרה ל-DW אלה סנלניקובה, בת 90, רופאה לשעבר מהעיר הנצורה חרקוב.

מה שנראה בלתי אפשרי, קורה שוב. ניצולי שואה, שנמלטו מרצח העם שביצעה גרמניה הנאצית, בורחים כעת ממלחמה שהחל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומוצאים מקלט בגרמניה. במלחמת העולם השנייה רוסיה הייתה המדינה ששחררה אותם מהשואה. ועכשיו זו גרמניה, בדיוק המדינה שגרמה סבל שאין שני לו לכל כך הרבה אנשים וכל כך הרבה מדינות, מקבלת אותם בברכה לתת להם מקלט והגנה מפני מלחמה נוספת.

בית האבות קלט שמונה ניצולי שואה וכמה מקרוביהם. "באמת שכבר לא נשאר הרבה מקום במעון, אומר בוהלקה, "אבל איכשהו אנחנו מנסים להכיל כאן יותר אנשים. יש לנו אחריות היסטורית". הניצולים אומרים שהם לא רוצים להישאר בגרמניה. רובם היו רוצים לחזור למולדתם, אוקראינה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ניצולי שואה גרמניה בית אבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד